Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix lys og syklister

Startet av Sveinaldo, lørdag 28. november 2020, klokken 11:45

« forrige - neste »

Sveinaldo

Hei. Hvis man kjører på mørke veger og fjernlyset går på, hva skjer da om man møter motkommende fotgjengere eller syklister? Vil lyktene dimme ned for disse? Kan man enkelt/raskt dimme ned selv?

RJK

Bilen min dimmer ikke ned for gående og syklende, med mindre de har lykter som "treffer" sensorene til bilen. Men den dimmer ned for gatelys og hus med lys i vinduer og utelys, om det skjer foran bilens siktretning.


Kan selvsagt overstyre automatikken, og det tror jeg faktisk er et krav for å få godkjenning. Automatikken er bare et hjelpesystem, så klarer for alt i verden ikke å se at dette gjelder alle biler godkjent for Europa, eller i andre siviliserte land med et snev av sikkerhetsperspektiv i lovgivningen. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Det som er irriterende er at hvis man manuelt dimmer ned (eller slår på fjernlyset), så slår den av automatikken, og man må da skru på denne igjen. Ville gjerne hatt muligheten til å overstyre automatikken uten at den ble deaktivert.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Tafsern

Sitat fra: mroek på søndag 29. november 2020, klokken 12:44
Det som er irriterende er at hvis man manuelt dimmer ned (eller slår på fjernlyset), så slår den av automatikken, og man må da skru på denne igjen. Ville gjerne hatt muligheten til å overstyre automatikken uten at den ble deaktivert.

Du må jo manuelt sette på noe igjen uansett så lenge du har overstyrt automatikken, så veien er jo like lang om du trykker på en knapp eller beveger spaken.

mroek

Sitat fra: Tafsern på søndag 29. november 2020, klokken 19:15
Sitat fra: mroek på søndag 29. november 2020, klokken 12:44
Det som er irriterende er at hvis man manuelt dimmer ned (eller slår på fjernlyset), så slår den av automatikken, og man må da skru på denne igjen. Ville gjerne hatt muligheten til å overstyre automatikken uten at den ble deaktivert.

Du må jo manuelt sette på noe igjen uansett så lenge du har overstyrt automatikken, så veien er jo like lang om du trykker på en knapp eller beveger spaken.

Det er bare delvis sant. Den situasjonen jeg oftest irriterer meg over, er at bilen bruker for lang tid på å sette på igjen fjernlysene etter en sone med gatelys (hvor den da har valgt å dimme ned). Da ønsker jeg å kunne dytte spaken forover for å få på igjen fjernlyset, men altså at automatikken ikke slår seg av. I det tilfellet ville det altså ikke blitt noen ekstra trykk om bilen oppførte seg slik jeg ønsker. Det blir derimot en ekstra operasjon slik det er nå, fordi automatikken går av, og jeg må slå den på igjen.

Se på det som at jeg ønsker en mulighet til å hjelpe automatikken uten at den blir sur og slår seg av.  :)
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA