Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med erstattet batteri

Startet av saphran, torsdag 26. november 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: saphran på tirsdag 01. desember 2020, klokken 20:01
Det ble den nye 350V 85KWh pakken (produktnummer (1014116-00-A)). Fulladet har jeg nå 426 km :+1: :D
Gratulerer, da ble det faktisk lottogevinst på deg. Fabrikknytt batteri OG et som er vesentlig bedre enn det gamle.

Bonus: Endra bedre superlading (kanskje ikke på toppeffekt, men hele ladesesjoner sett under ett)  :+1:

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. desember 2020, klokken 10:30
Sitat fra: saphran på tirsdag 01. desember 2020, klokken 20:01
Det ble den nye 350V 85KWh pakken (produktnummer (1014116-00-A)). Fulladet har jeg nå 426 km :+1: :D
Gratulerer, da ble det faktisk lottogevinst på deg. Fabrikknytt batteri OG et som er vesentlig bedre enn det gamle.

Bonus: Endra bedre superlading (kanskje ikke på toppeffekt, men hele ladesesjoner sett under ett)  :+1:

En liten ulempe er dårligere ladeeffekt på 50kW hurtigladere. 350V-pakkene makser ut på ca. 42kW mens 400V-pakkene klarer ca. 48kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Men det gamle 85-batteriet trapper så tidlig ned etter strupingen at jeg tror jammen man kommer bedre ut totalt sett, selv på chademo.

Klykken

Haha, verste er at det med høy sannsynlighet stemmer, Muffinman... 🙈
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Hvordan er effekten på dette vidunder 350V batteriet? Vil min gamle P85D få ut tilsvarende effekt som et 400V batteri, eller blir performance bilene litt strupet?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Sitat fra: Klykken på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:05
Haha, verste er at det med høy sannsynlighet stemmer, Muffinman... 🙈
Ja, tidligere økte effekten opp mot 48kW før det trappet ned etter 67-68%. Nå trapper det ned fra 57-58% selv med batteritemperatur som er optimal for lading.

geear

Sitat fra: Mdah på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:17
Hvordan er effekten på dette vidunder 350V batteriet? Vil min gamle P85D få ut tilsvarende effekt som et 400V batteri, eller blir performance bilene litt strupet?
Om en bruker X 75 mot 100 som sammenligning som samme bil med samme motorer og 350V vs 400V, så er det kun 0,3 sek forskjell på 0-100, tilsvarende 6%, på tross av at det også er færre celler å hente ut effekt fra i 75-pakka, så virker ikke som det hemmer mye. Eneste er at for denne sammenligningen er det også en vektforskjell på 25kWh.

arthur

Sitat fra: BMW850 på torsdag 26. november 2020, klokken 11:48
Har bilen min inne nå for sannsynligvis å bytte batteri. Min 2014 P85 har gått 74.000 og har samme rekkevidde som ny. 385 km. Garantien gjelder kun til bilen bikker 8 år. Altså ikke nye 8 år. Har litt ambivalente følelser rundt dette. Passet godt på bilen med korrekt lading og lite Supercharging. Er stort sett overhalte batterier fra Nederland de setter inn. Var visst en liten periode hvor de satt inn 90 batterier. Nå har de tydeligvis overskudd av tidligere defekte 85-batterier. Synes faktisk de burde gitt 3-4 års ekstra garanti når man gjerne nærmer seg 8 år.

Ta en kikk på denne linken, en dom fra Høyesterett som kan være relevant i slike saker?

https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Apache

Det eneste jeg missliker med min TMS 75d er at det er 350v batteri.
Jeg hadde sjekket mye på internett osv før jeg kjøpte bilen høsten 2018 men ikke youtubere eller no snakket om denne forskjellen.
Når man av og til må bruke 50Kw ladere eller annet ikke tesla ladere så går det tregere. Sitte å hovre på rundet 36K med et peak på 42Kw i noen sekunder, kontra 44-48?
Men siden dette er alt jeg har å klage på så er det ikke så ille bil :-)

Moen94

Det ser ut som flere her har fått et bedre batteri, ut i fra hva jeg ser.
Selv ble jeg utsatt for få et dårligere batteri som er fulladet på max 94%, som tidligere var 98%
Dette synes jeg er litt merkelig, og lurer derfor på om noen tilgang til å lese ut data fra batteriet, slik at nøyaktige tall å vise til.

Synes bare at dette virker litt merkelig, når man skal få bedre eller tilsvarende vare.

Takk for forståelse :)

Tesla Model S. 85 2013

sjokomelk

Mener du at bilen sier at batteriet er fulladet og stopper på 94% og ikke 100%? Isåfall er det bare batteristyringsystemet (BMS) som er ukalibrert. Det kan ta litt tid før bilen forstår hva som er "ekte" 100% etter at du har skiftet batteripakken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Moen94

#26
Hei, det stemmer. Gikk litt fort i stad, mente Stopper  :P
Batteriet på bilen ble byttet i 20nov og er kjørt over 5000km. BMS burde derfor være ferdig, følge NAF.

I tillegg har bilen et utrolig høyt forbruk (wt/km) 250 til 280, som ifølge andre Tesla forhandlere er alt for mye.


Derfor ønsker jeg å få lest ut data fra batteriet.
Tesla Model S. 85 2013

Moen94

Dette med kalibrering av BMS kan jeg veldig lite om.
Er det slik at for å få BMS til å stemme, må jeg ladet 100% på en SOC lader, eller er jeg helt ute på villspor da ?

Kunne noen her vært snille og forklart meg åssen dette fungere.

Forvirret Ung Teslafører :0



Tesla Model S. 85 2013

OleJA

Erfarte selv at 'nytt' (remanufactured) batteri viste ca 35km kortere rekkevidde enn det som tok kvelden.
Ganske mye av dette fikk jeg tilbake ved å først kjøre batteriet (nesten) helt tomt, dvs et godt stykke under 0. I praksis kjørte jeg i slutten rundt i ring til effektbegrensning var nede på 30'ish Kw. Deretter lading til 100%,  som ga tilbake ca 20 av de manglende km, et par km til kom tilbake de påfølgende dagene.
Fremdeles ligger byttebatteriet litt lavere enn mitt originaler. Litt irriterende, men har ikke orket å krangle på det med Tesla.
Siden lading stopper på 94% hos deg, så må du kanskje gjenta lading til 100% flere ganger. Balansering av cellene tar lang tid (dager - uker), så bør gå litt tid mellom hver gang.
Vær også oppmerksom på at lading til 100% sliter på batteriet, så det er en balansegang mellom å få BMS 'justert', og god batterihelse .

Moen94

#29
Tusen takk for et godt og utfyllende svar, nå ble jeg litt klokere :)

Kjenner du til noen i Telemark eller Vestfold som har mulighet til å lese ut data fra batteriet ?




Tesla Model S. 85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA