Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med erstattet batteri

Startet av saphran, torsdag 26. november 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

saphran

Min 2013 Model S skal nå få nytt 85 KWh batteri (antar jeg). Bilen er inne for en årsservice og jeg så at Tesla hadde valgt å legge inn at de skulle gjøre utbedringer på batteriet, uten at jeg visste hvorfor (har ikke merket noen problemer selv, rekkevidden har de siste 5 årene bare falt fra 380 til 373 km). Den utbedringen fikk jeg imidlertid beskjed om at de fikk problemer med, og d ehar nå bestemt seg for å byttebatteriet - på garantien.

Det er jo greit for meg med ny ("ny"?) pakke, men gjør meg jo og litt spent på om jeg da vil få igjen en bil med bedre rekkevidde, og jeg tenkte jeg sikkert kunne finne erfaringer om det her, men har ikke funnet noe. Jeg mener tidliger eå ha lest at når man bytter batteri på garanti så er man ikke garantert at det er et helt nytt batteri? Og hva skjer eventuelt med garantien, fornyes den med nye 8 år - eller bare en kortere? 85 KWh-pakken produseres jo ikke lenger vel så kan det være de putter inn en annen pakke?

BMW850

Har bilen min inne nå for sannsynligvis å bytte batteri. Min 2014 P85 har gått 74.000 og har samme rekkevidde som ny. 385 km. Garantien gjelder kun til bilen bikker 8 år. Altså ikke nye 8 år. Har litt ambivalente følelser rundt dette. Passet godt på bilen med korrekt lading og lite Supercharging. Er stort sett overhalte batterier fra Nederland de setter inn. Var visst en liten periode hvor de satt inn 90 batterier. Nå har de tydeligvis overskudd av tidligere defekte 85-batterier. Synes faktisk de burde gitt 3-4 års ekstra garanti når man gjerne nærmer seg 8 år.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

De har en ny 85kW-pakke med 350V fremfor 400V. Den har bedre rekkevidde enn de første utgavene, og du får en mye bedre ladekurve. Ikke gitt at du får denne pakken, da de også har reparerte 85-pakker liggende (refurbished). Da sitter du igjen med tilsvarende batteri som du hadde, med kanskje mindre tilgjengelig kapasitet eller samme.

Når du får tilbake bilen så se under bilen, bak høyre forhjul og se hva det står på merkelappen på batteripakken. Dette er den nye 350V-pakken:

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

De skal sette inn batteri som har minst kapasiteten til det gamle. Det nye 350v batteriet tror jeg man ikke må holde pusten mens man venter på, for det er svært få som har fått det. Tror nok de har spedt på med det når det var knapphet med overhalte batterier, men antall havarier virker å ha gått mye ned etter at de nerfet superladehastigheten så godt mulig de har tilstrekkelig "gamle" tilgjengelig nå. Men man vet jo aldri.

PionerThink

Går visst an å fikse batteripakken til Tesla også. Kom over denne videoen på electreck:
https://electrek.co/2020/11/27/tesla-buyer-fully-working-model-s-single-bad-battery-cell/
Vi begynner jo å nærme oss slutten på garantitiden for de tidligste Model S, så markedet for reparasjon av pakkene vil nok øke i årene fremover ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

saphran

Takk for svar alle sammen.

Jeg har ikke fått bilen i retur enda, men den har dukket opp i appen og jeg kunne se når de nå ladet den opp at rekkevidden har økt til 420-423 km, det er jo kjekke 50 km ekstra i forhold til før byttet :D

Muffinman

Lukter en 90-pakke i god stand da kanskje? Bonus: Bedre superlading ift nerfet 85.

saphran

Det ble den nye 350V 85KWh pakken (produktnummer (1014116-00-A)). Fulladet har jeg nå 426 km :+1: :D

Contango

Husker ikke - er det 75-pakken med noen ekstra celler?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

100-pakke med en eller to cellepakker fjernet mener jeg det ble sagt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på tirsdag 01. desember 2020, klokken 20:29
100-pakke med en eller to cellepakker fjernet mener jeg det ble sagt.

Det er to mindre. 14 mot 16. 14/16-deler av 400V er 350V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BMW850

Sitat fra: saphran på tirsdag 01. desember 2020, klokken 20:01
Det ble den nye 350V 85KWh pakken (produktnummer (1014116-00-A)). Fulladet har jeg nå 426 km :+1: :D

Har bilen min inne hos Tesla Porsgrunn nå med muligens bytte av batteri. Hvilket servicesenter ble byttet utført på? Får håpe på nytt her også👍🏻
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

saphran

Jeg fikk byttet hos Tesla Åsane i Bergen.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA