Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner

Startet av Anderslien, onsdag 25. november 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

Anderslien

Har noen her noen tips for å få koblet opp homelink i en 2019 Tesla Model X Long Range mot Aperto 868 L aut. portåpner?

Jeg starter læringsmodusen i bilen og trykker på portåpneren foran bilen, men ingenting skjer. Har prøvd å rette den mot flere punkter uten hell. Bruker standardmodus når jeg velger læringsmodus.

sjokomelk

Aperto er vel egentlig Hörmann? Og de fungerer vel ikke med HomeLink pga. rullende koder og ting?
Mistenker du kanskje må koble på egen mottaker fra f.eks. Portspesialisten: https://portspesialisten.com/fjernkontroll/fjernkontrollsystem/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

Bruker selv Aperto sammen med Homelink-kompatibel bil (av annet merke.....) uten noen ekstra overgang. Forhandler av garasjeporten sa også at dette skulle gjelde alle Aperto-modeller som bruker fjernkontroll tilsvarende den på bildet under.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Anderslien


Orbit

I følge HomeLink skal denne komboen av Aperto portåpner og bil fungere. Men samtidig sier Sommer (som er produsenten i dette tilfellet, Aperto bruker flere forskjellige) at de leverer en HomeLink-modul til sine åpnere. Så kanskje det er denne du mangler?

Uansett, HomeLink sin instruksjonsvideo sier du skal trykke flere ganger på fjernkontrollen, 2 sekunder hver gang, og holde den rett foran Tesla-logoen inntil bilen signalerer at den har lært koden.
https://www.youtube.com/watch?v=JoAswFmuXlk
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TRM

Sitat fra: Anderslien på torsdag 26. november 2020, klokken 16:13
Jeg har denne portåpneren:
Jeg har samme portåpner. Står vel "Mora" på den, men er en Aperto.
For å få den til å virke måtte jeg trykke på en eller annen knapp på selve portåpneren (mener det var en knapp i området rundt lyset?). Etter å ha gjort det fungerte parringa mot bilen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Anderslien

Jeg prøvde som dere sa på Model X, men fikk ikke noe kontakt med bilen. Så prøvde jeg på vår Model S, og da fikk jeg kontakt med bilen med fjernkontrollen. Kom til steget hvor man skulle trykke på learn på garasjemotoren, men klarte ikke å få det til å fungere etter det. Jeg holdt inne T1 knappen på garasjemotoren. Da blinker den konstant og for meg virker det som om den da er i opplæringsmodus. Bilen sa at alt var ok og lært, men skjer ingenting når jeg trykker på å åpne porten.

Tips?

sjokomelk

Er det samme versjon av Homelink i bilene dine?
Det er forskjellige versjoner og utgaver av senderne i bilene, og det kan gjøre at det virker med én bil og ikke en annen. Du går opp info om dette i menyen under "Software" og "More information". I min 2017 Model X står det "Homelink 5 (Opt1)".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TRM

Sitat fra: Anderslien på søndag 29. november 2020, klokken 13:05
Jeg prøvde som dere sa på Model X, men fikk ikke noe kontakt med bilen. Så prøvde jeg på vår Model S, og da fikk jeg kontakt med bilen med fjernkontrollen. Kom til steget hvor man skulle trykke på learn på garasjemotoren, men klarte ikke å få det til å fungere etter det. Jeg holdt inne T1 knappen på garasjemotoren. Da blinker den konstant og for meg virker det som om den da er i opplæringsmodus. Bilen sa at alt var ok og lært, men skjer ingenting når jeg trykker på å åpne porten.

Tips?
Fant du ut av det?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Anderslien

Her er bilde av utstyrsspesifikasjonen til begge bilene. En har Homelink 5 opt 1 og den andre har Homelink 5 opt 2. Jeg klarte å få koblet opp med Model S som har opt 1, men fikk den ikke til å operere porten. Klarte aldri å konfigurere helt gjennom når man skal trykke på motoren.

Må jeg da kjøpe noe tilleggsutstyr for å få satt den opp mot Model X med opt 2?

TRM

Sitat fra: Anderslien på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:39
Her er bilde av utstyrsspesifikasjonen til begge bilene. En har Homelink 5 opt 1 og den andre har Homelink 5 opt 2. Jeg klarte å få koblet opp med Model S som har opt 1, men fikk den ikke til å operere porten. Klarte aldri å konfigurere helt gjennom når man skal trykke på motoren.

Må jeg da kjøpe noe tilleggsutstyr for å få satt den opp mot Model X med opt 2?
Vet ikke om jeg har 1 eller 2 (sept.2018 X), men måtte programmere på nytt igår, etter at systemet resatte seg fullstendig... Knota lenge, før jeg fant ut at T1-knappen ikke har noe med programmeringa å gjøre.

Følgende funket hos meg:
*Standard tilkobling
*Les av koden med håndholdt garasjeportåpner mens du står foran bilen
*Trykk på "code-knappen" (nr 22 i bruksanvisning), slik at diode en eller to lyser vedvarende. Skal IKKE blinke.
*Gå til bilen, og lær opp ved å trykke "neste" eller lignende
*Test oppkoblinga

Lykke til!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Anderslien

Jeg får det fortsatt ikke til. Får ikke Model X til å reagere ved å trykke på fjernkontrollen. Har noen samme homelink og garasjeåpner som meg og fått det til å funke?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA