Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapidgate

Startet av Egil Fonn, onsdag 25. november 2020, klokken 15:40

« forrige - neste »

Egil Fonn

Bjørn Nyland tar opp overoppheting av batteriet til BMW i3 120 ah i denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=-cFmz30pr2Y
Har aldri opplevd det på noen av mine de 100k kilometer jeg har kjørt 94 ah. Langturer i Norge på langs og tvers. Sommer og vinter.
Derimot coldgate har jeg opplevd mange ganger.
Andre som har opplevd i3 med rapidgate ?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

02jan

Nei, kjørte over 100'k med min 60ah. flere turer Nittedal - gøteborg og nittedal - kristiansand. Sommer og varmt. Lå stort sett i 105-115 kmt , med 3 korte ladstopp. Ca 15 til maks 20 min lading.
Høyeste temp jeg kunne se 33 grader , men da opp mot 26-28 grader.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

roxy

Nei aldri opplevd jeg heller med min 2019 / 120Ah. Til daglig er det riktignok hjemmelading, men på langturene våre er det hurtiglading som gjelder. Det kan bli opptil 4-5 påfølgende hurtigladinger i løpet av dagens etappe og får alltid god fart.
BMW i3 120Ah. 2019

Orbit

#3
Heller ikke min erfaring at dette er noe problem. Nå sies det i videoen at dette oppstår når en ønsker å varme kupé med PTC+varmepumpe  samtidig som batteriet trenger kjøling - og at kjølesystemet ikke klarer å utføre begge oppgaver samtidig. Dette har ikke vært en reell situasjon for meg. Når det er kaldt, har det aldri vært noe problem at batteret blir for varmt, heller ikke ikke ved hurtiglading. I varmt vær, skal det kjøles både i batteri og kupé, og bilen klarer fint dette.

Dette var også etter det jeg forstår testet i sammenheng med 1000 km-testen. Når en kjører i så mange timer, og med snitthastighet godt over 100, så kan nok batteriet bli så varmt at det trenger kjøling under hurtiglading, selv i kaldt vær. "Løsningen" er da å la bilen lade uten påslått parkeringsvarme, slik at kjølesystemet kan kjøle batteriet. Varmen en da får i kupé (ikke ved å bruke parkeringsvarmer, men vanlig ventilasjon med tenning på) tror jeg er fra spillvarmen fra batteriet. Dette er ikke like varmt som parkeringsvarmeren, men har fungert bra på vinter for meg.

Er ikke det varmt nok, må en finne et sted å vente innendørs mens bilen lader, og så kjøre parkeringsvarmer 5 min før lading er ferdig..... eller akseptere lavere ladehastighet. Ikke 100% optimalt, men et scenario jeg aldri selv har vært borti.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

#4
Da er det vel kun på 1000km langturer i høy fart, moderat kulde og ved bruk av kupevarmer ved lading at dette kan skje?  Blir det mange kuldegrader og i moderat hastighet er min erfaring at batteriet sliter med å bli varmt nok til å unge coldgate.
Varmepumpen med kjøle/varmesystem burde hvert konstruert slik at det dumpet varmen fra batteriet til varming av kupe under slike forhold. Resultat= kjøling av batteri og varme i kupe. Det var slik jeg trodde varmepumpe systemet på i3 fungerte.
Men uansett virker dette for å være et ikke eksisterende problem for alle andre enn Tesla Bjørn :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Dette problemet må kun være med motorveikjøring og lange turer.

Vi kjørte 127 mil sammenhengende med over 80km/t snittfart, ladet fra 10-80/90% med snittfart på 47kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SveinJ

 Nyland er jo kjent for å finne ut mange finurligheter på bilene han prøver. Det med rapidgate oppstår ifg filmen bare når man hurtiglader fra lav SoC og samtidig kjører kupévarme hele tiden. Min opplevelse er at kupévarme stopper opp etter en stund, selv om batteriet ikke er «fulladet» = 87%. Dessuten gidder jeg ikke sitte i bilen å vente, men går meg en tur.
Han har også kommentert den engelske teksten som kommer i displayet, som på norsk er «aktiver p-klimatisering» eller noe sånt.
Artig fyr, liker YT-filmene hans.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

Varme/kjøleanlegget til i3 er ganske godt beskrevet i BMW sitt eget opplæringsmateriale.

Varmepumpen kan bare hente energi fra omgivelsene, via en radiator som "tvinger" relativt kald luft til å gi fra seg den lille varmeenergien den har, og bli ennå kaldere. Dvs i praksis flytte varmeenergi fra f.eks +10C utendørs til +21C i kupe, motsatt vei av hvordan varmeenergi flyter av seg selv.

Varmen fra et varmt batteri trenger ingen varmepumpe for å overføres til kupé, og det gjøres også på i3. Men selv om batteri er +40C, og kjølevann som kommer ut av batteriet er litt under, er det begrenset hvor mye varmere kald uteluft blir av å dras over en varmeveksler med denne temperaturen (som er hva som skjer med tenning på og ventilasjonsanlegget i gang).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

BMW skryter fælt av varmepumpa i opplæringsmaterialet, men personlig er jeg lite imponert. Tallene til Egil Fonn med sammenligninger mellom Rex og vanlig i3 understreker hvor lite man egentlig får igjen fra denne varmepumpa, men i 5-10 plussgrader er det ihvertfall noe. Bikker vi under null, blir det fort verre...
Jeg er litt spent på varmepumpa i ix3. Den må vel være langt bedre?

1317142119

Har sikkert skjedd noe med varmepumpeteknologien på de snart 8 årene i3 har vært produsert, men at varmepumpen virker under frysepunktet er det ingen tvil om.

Du merker det tydelig på forbruket når du går under grensetemperaturen for når varmepumpen virker. Tar du utgangspunkt i opplæringsmaterialet, så har du et merforbruk på 6 kWt på en kjøretur på 2 timer, når varmepumpen ikke virker. Det tilsvarer godt over 20% av batteriets kapasitet på 94Ah det (oppgitt netto til å ha 27 kWt).

Eller sagt på en annen måte: har du et gjennomsnittsforbruk på 16 med varmepumpe, så kommer du i underkant av 170 km med 94Ah. Uten varmepumpe, og nøyaktig samme kjørestil, kommer du såvidt over 140 km.

Egil Fonn

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 26. november 2020, klokken 13:14
Har sikkert skjedd noe med varmepumpeteknologien på de snart 8 årene i3 har vært produsert, men at varmepumpen virker under frysepunktet er det ingen tvil om.

Du merker det tydelig på forbruket når du går under grensetemperaturen for når varmepumpen virker. Tar du utgangspunkt i opplæringsmaterialet, så har du et merforbruk på 6 kWt på en kjøretur på 2 timer, når varmepumpen ikke virker. Det tilsvarer godt over 20% av batteriets kapasitet på 94Ah det (oppgitt netto til å ha 27 kWt).

Eller sagt på en annen måte: har du et gjennomsnittsforbruk på 16 med varmepumpe, så kommer du i underkant av 170 km med 94Ah. Uten varmepumpe, og nøyaktig samme kjørestil, kommer du såvidt over 140 km.

I min test sparte bilen med varme pumpe kun ca 0,72kw/t på turen som varte i 58min. Dette blir utregnet ca 1,5kw/t på to timer. Stemmer dårlig med læreboken  din som sier 6kw/t på 2 timer?
Her er en test jeg utførte vinteren 2018. Begge bilene 2017 modeller.

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 08. juli 2019, klokken 22:04
Har selv to i3. Den ene er rex modell som ikke har varmepumpe.
Opplever at varme pumpe ikke har så veldig mye å si for rekkevidde. Og som nevnt tidligere i tråden. Er det kaldere enn -10 deaktiveres varmepumpen.
Her er min test fra i vinter.
Test: 94ah rex uten varmepumpe mot 94ah med varmepumpe.
Strekning 60km snitt fart 64km/t ute temp -2- -4c. Inne temp 19c. Begge biler forvarmet og ladet til 100%
Forbruk 94ah Rex uten varmepumpe. Batteri 69,5% Forbruk 16,9 kw/100km
Forbruk 94ah med varmepumpe. Batteri 71% Forbruk 15,7kw/100km
Konklusjon: 7,6% høyere forbruk på rex. Kalkulert total rekkevidde rex 175km  94ah med varmepumpe 188km.
Under disse forhold ville varmepumpe gi 13km økt rekkevidde.
Usikkerhets momenter. 94ah Rex er 120kg tyngre. Rex har 155/70 R19 Contiviking Contact 6 dekk med rulle motstand C. 94ah med varmepumpe har 155/70 R19 Nokian r2 dekk med rulle motstand A. Usikker på hva forskjell i rulle motstand A/C  utgjør i merforbruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

1317142119

Jeg tviler ikke på tallene dine, men det er anekdotiske bevis.

Antar du erkjenner at det er vanskelig å tro mer på et enkeltforsøk gjort i to forskjellige omganger, enn det BMW selv oppgir. Er tross alt en grunn de gidder å gjøre bilene dyrere og mer komplekse med denne teknologien.

Øyvind.h

Har kjørt elbil med enormt mye større kupe og holdt kupetemperaturen fint i 7-8 minus med 3kW varmeeffekt.
At bare merforbruket på oppvarming skulle bli så mye som 6kWh på to timer høres ekstremt ut.
Merforbruk pluss vp skulle da tilsi 4kW+ kontinuerlig effekt???
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 26. november 2020, klokken 13:14
Har sikkert skjedd noe med varmepumpeteknologien på de snart 8 årene i3 har vært produsert, men at varmepumpen virker under frysepunktet er det ingen tvil om.

Du merker det tydelig på forbruket når du går under grensetemperaturen for når varmepumpen virker. Tar du utgangspunkt i opplæringsmaterialet, så har du et merforbruk på 6 kWt på en kjøretur på 2 timer, når varmepumpen ikke virker. Det tilsvarer godt over 20% av batteriets kapasitet på 94Ah det (oppgitt netto til å ha 27 kWt).

Eller sagt på en annen måte: har du et gjennomsnittsforbruk på 16 med varmepumpe, så kommer du i underkant av 170 km med 94Ah. Uten varmepumpe, og nøyaktig samme kjørestil, kommer du såvidt over 140 km.
Nei, det er villendende. Virkningsgraden til varmepumpa i i3, avtar raskt med fallende temperatur. Ved -10 kuttes pumpa ut, da forbruker den mer energi enn den avgir. Teoretisk kan man oppnå 50% besparelse ved +10 (maksimalt 2.5kw) . Fallet i virkningsgrad er ikke linjært og allerede ved et par minusgrader, oppnår man minimalt av dette. Kort sagt, varmepumpa virker best, når man minst trenger den...

1317142119

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 26. november 2020, klokken 17:38
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 26. november 2020, klokken 13:14
Har sikkert skjedd noe med varmepumpeteknologien på de snart 8 årene i3 har vært produsert, men at varmepumpen virker under frysepunktet er det ingen tvil om.

Du merker det tydelig på forbruket når du går under grensetemperaturen for når varmepumpen virker. Tar du utgangspunkt i opplæringsmaterialet, så har du et merforbruk på 6 kWt på en kjøretur på 2 timer, når varmepumpen ikke virker. Det tilsvarer godt over 20% av batteriets kapasitet på 94Ah det (oppgitt netto til å ha 27 kWt).

Eller sagt på en annen måte: har du et gjennomsnittsforbruk på 16 med varmepumpe, så kommer du i underkant av 170 km med 94Ah. Uten varmepumpe, og nøyaktig samme kjørestil, kommer du såvidt over 140 km.
Nei, det er villendende. Virkningsgraden til varmepumpa i i3, avtar raskt med fallende temperatur. Ved -10 kuttes pumpa ut, da forbruker den mer energi enn den avgir. Teoretisk kan man oppnå 50% besparelse ved +10 (maksimalt 2.5kw) . Fallet i virkningsgrad er ikke linjært og allerede ved et par minusgrader, oppnår man minimalt av dette. Kort sagt, varmepumpa virker best, når man minst trenger den...
Litt merkelig at du forsøker å angripe meg ved å henvise til verste tilfeller. Jeg skrev ingen ting om hvilken utetemperatur det gjaldt.

Du får ringe BMW og si de ikke har peiling på det de driver med. De setter nok pris på ekspertisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA