Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tror mange stoler for mye på bilens «autopilot»

Startet av Chris Neumann Ruud, onsdag 25. november 2020, klokken 15:03

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tror-mange-stoler-for-mye-pa-bilens-_autopilot_-1.15258319

Overmarkedsførte førerstøttesystemer og uoppmerksomhet når ting ellers går bra er medvirkende til flere ulykker i det siste.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

THE

Man kan jo ikke ha kjørt veldig mye med Tesla Autopilot hvis man fremdeles stoler så mye på systemet at man tør å ta henda fra rattet, øynene fra veien og beinet fra gasspedalen. Tesla AP kan bli et glimrende førerstøttesystem når de får luket vekk alt av rusk, men slik det fungerer på min bil med AP2.0 så er det mer avslappende å kjøre helt manuelt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

1317142119

Artikkelen er et kjempegodt argument for å forby både nivå 3 og nivå 4 selvkjøring.

Vi må være brutalt ærlige: folk flest er idioter.

Med det mener jeg ikke at vi bevisst gjør ting vi ikke skal, men jeg føler meg trygg på at de aller færreste som er vant til å bruke selvkjøring (bilen holder seg automatisk i en fil samt avstand til bilen foran) sitter og er klar til å ta over rattet når som helst. Når vi da er i en situasjon hvor vi sitter og ser fremover, men er litt tilbakelent og slapper av, så forventes det at vi skal reagere på tusendelsekundet på situasjoner som er i ferd med å skje? Når vi oppdager at selvkjøringen ikke fungerer, så er vi tross alt godt på vei inn i den farlige situasjonen allerede.

Så lenge selvkjøringen krever menneskelig input i kritiske situasjoner, så er teknologien dødfødt. Vanlige mennesker har ikke den reaksjonsevnen som kreves.

DagfinnN

#3
Totalt uenig. Les definisjonen av nivåene på wiki. https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Det er nivå 2 som er problemet her ikke de høyere nivåer.
Kort oppsummering:
Nivå 2 = hands off, som vi har i dag bortsett fra at rattet må berøres slik at bilen skjønner du er våken. Her må fører være klar til å overta når bilen gjør feil, altså må reagere - noen få ganger ganske fort.
Nivå 3 = eyes off. Her trenger ikke fører å passe på bilen, men må være våken og klar til overta når bilen BER om det. Med andre ord, lite/ingen krav til rask respons. Reagerer ikke fører, kjører bilen til siden og stopper.
Nivå 4 = mind off. Du kan sove i bilen.
Noen - ikke mange - kan ved nivå 2 tro at bilen er på nivå 3 eller høyere. Og dermed kan ulykker skje.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 26. november 2020, klokken 12:54
Artikkelen er et kjempegodt argument for å forby både nivå 3 og nivå 4 selvkjøring.

Vi må være brutalt ærlige: folk flest er idioter.

Med det mener jeg ikke at vi bevisst gjør ting vi ikke skal, men jeg føler meg trygg på at de aller færreste som er vant til å bruke selvkjøring (bilen holder seg automatisk i en fil samt avstand til bilen foran) sitter og er klar til å ta over rattet når som helst. Når vi da er i en situasjon hvor vi sitter og ser fremover, men er litt tilbakelent og slapper av, så forventes det at vi skal reagere på tusendelsekundet på situasjoner som er i ferd med å skje? Når vi oppdager at selvkjøringen ikke fungerer, så er vi tross alt godt på vei inn i den farlige situasjonen allerede.

Så lenge selvkjøringen krever menneskelig input i kritiske situasjoner, så er teknologien dødfødt. Vanlige mennesker har ikke den reaksjonsevnen som kreves.
Du sier at folk er idioter, men du mener også at de samme folkene skal stå for alle vurderinger under bilkjøring?

Det fungerer veldig bra i dag. AP sørger for å holde deg i fila og ACC sørger for å reagere på biler foran mye fortere enn deg selv.

Antall dødsulykker går ned hvert år, men alltid er det noen som nekter å akseptere fremgang og tror at det var bedre før.

1317142119

Jeg kjenner definisjonene. Det er derfor jeg ønsker å forby det. Det legges for mye vekt på menneskelig input i situasjoner hvor et menneske ikke kan forventes å være klar til å gi input.

Viktig å ikke se seg blind på eksemplene som gis i Wikipedia, for de viser til teknologi vi allerede har hatt i en årrekke. Noe av det kreves til og med for å få 5 stjerner i EuroNCAP.

Den eneste fornuftige veien å gå er direkte fra nivå 2 til nivå 5. For hvis en bil klarer å kjøre på nivå 3 (og spesielt 4) på en sikker måte, så kan den pr definisjon også være nivå 5. Det er umulig for en bil å oppfylle sikkerhetskravene til nivå 3 og 4 uten å klare kravene til nivå 5 (siden sikkerhetsaspektet er alfa omega her).

1317142119

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 26. november 2020, klokken 13:24
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 26. november 2020, klokken 12:54
Artikkelen er et kjempegodt argument for å forby både nivå 3 og nivå 4 selvkjøring.

Vi må være brutalt ærlige: folk flest er idioter.

Med det mener jeg ikke at vi bevisst gjør ting vi ikke skal, men jeg føler meg trygg på at de aller færreste som er vant til å bruke selvkjøring (bilen holder seg automatisk i en fil samt avstand til bilen foran) sitter og er klar til å ta over rattet når som helst. Når vi da er i en situasjon hvor vi sitter og ser fremover, men er litt tilbakelent og slapper av, så forventes det at vi skal reagere på tusendelsekundet på situasjoner som er i ferd med å skje? Når vi oppdager at selvkjøringen ikke fungerer, så er vi tross alt godt på vei inn i den farlige situasjonen allerede.

Så lenge selvkjøringen krever menneskelig input i kritiske situasjoner, så er teknologien dødfødt. Vanlige mennesker har ikke den reaksjonsevnen som kreves.
Du sier at folk er idioter, men du mener også at de samme folkene skal stå for alle vurderinger under bilkjøring?

Det fungerer veldig bra i dag. AP sørger for å holde deg i fila og ACC sørger for å reagere på biler foran mye fortere enn deg selv.

Antall dødsulykker går ned hvert år, men alltid er det noen som nekter å akseptere fremgang og tror at det var bedre før.
Vi har ikke kjøretøy med nivå 3 og 4 på veiene i dag, så litt usikker på hva du sikter til når du påstår jeg mener alt var bedre før.

RJK

#7
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. november 2020, klokken 13:16
Totalt uenig. Les definisjonen av nivåene på wiki. https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Det er nivå 2 som er problemet her ikke de høyere nivåer.
Kort oppsummering:
Nivå 2 = hands off, som vi har i dag bortsett fra at rattet må berøres slik at bilen skjønner du er våken. Her må fører være klar til å overta når bilen gjør feil, altså må reagere - noen få ganger ganske fort.
Nivå 3 = eyes off. Her trenger ikke fører å passe på bilen, men må være våken og klar til overta når bilen BER om det. Med andre ord, lite/ingen krav til rask respons. Reagerer ikke fører, kjører bilen til siden og stopper.
Nivå 4 = mind off. Du kan sove i bilen.
Noen - ikke mange - kan ved nivå 2 tro at bilen er på nivå 3 eller høyere. Og dermed kan ulykker skje.

Problemet er at mange tror bilen er på nivå 3, og oppfører seg deretter. Derfor er det essensielt for å oppnå bedre sikkerhet at bilen ikke bare slår av systemene når fører ikke reagerer, men bremser ned og eventuelt kjører til siden og stopper, eventuelt bare stopper og setter på nødblink når den oppdager elementer rett foran seg, og at fører ikke reagerer på advarslene.

Det er ikke bra nok at den dundrer i veggen eller den stillestående gjenstanden rett foran seg. Da får vi nemlig en type ulykker som burde vært unngått. Og det er slike problemer som latterliggjør selvkjørende biler som mer enn en god/idealistisk idé.

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 26. november 2020, klokken 13:36
SNIP
Den eneste fornuftige veien å gå er direkte fra nivå 2 til nivå 5. For hvis en bil klarer å kjøre på nivå 3 (og spesielt 4) på en sikker måte, så kan den pr definisjon også være nivå 5. Det er umulig for en bil å oppfylle sikkerhetskravene til nivå 3 og 4 uten å klare kravene til nivå 5 (siden sikkerhetsaspektet er alfa omega her).

Her er det viktig at man forstår forskjellene på nivåene. Nivå 5 krever at bilen skal være selvkjørende absolutt overalt, men hvor viktig er det at den er fullstendig selvkjørende for en som vil kjøre på private fjellveier der nesten ingen kjører? Tror folk flest vil tåle veldig godt at ikke alle områder er mulig å kjøre fullstendig førerløst.


Dog, forskjellen mellom nivå 3 og 4 er kanskje enda vanskeligere å oppfatte praktisk forskjell på. Det er kanskje ikke like lett å se hva som skiller, for om den klarer nivå 3 så må den jo klare nivå 4, ikke sant? Nei, det er selvsagt ikke slikt.  På nivå 3 vil den hovedsaklig klare seg veldig fint uten at fører må ta over. Men ved f.eks. veiarbeidområder kan det kanskje være slik at bilen vil at man selv styrer, fordi den ikke er opplært helt til å ta avgjørelsene helt selv når det blir mye ulogiske filskifter og provisoriske "veier" som ikke er merket slik de burde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

#8
Flybransjen har hatt autopilot i svært mange år, og er ganske relevant i mange tilfeller.
selv om flyulykker har gått i positiv retning i 20-30år, er man i disse tider blitt påkrevet å fly manuelt betydelig mer enn før, rett og slett fordi pilotene blir sløve av all denne autonomien.

Autonome funksjoner gjør rett og slett mennesker sløve, jeg ser derfor på autonomi som skummelt for hvermannsen som ikke har trening i dette, og kjenner sine begrensninger...og i Norge med våre årstider og tidvis manglende veioppmerking... Det vil bli ett betydelig frafall av selvkjøring fra november, og folk må kjøre selv, og de har ikke kjørt selv på 6-8mnd siden forrige vinter... Og bilen skal produseres av sensorer på laveste anbud, billigst mulig, av de billigste programmererene.

Fruen fikk sjokk når bilen min dro mot grøfta når ei hvit linje forsvant (lane assist) etter en times tid. hun var ikke forberedt selv om hun var advart først, som alle andre.
Skrudde av lane-assist, aldri noe problem, for da må hun følge med.

Bruker lane-assist med ACC selv på motorveien daglig,  men systemet har enorme svakheter. Litt tåke eller snø og kamera finner ikke linjene, litt is på radaren i vinter så virker ikke den heller 🤭

2030, here we come...😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA