Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi forbedrer e-tron med bl.a. 22kw AC lading og nytt ratt

Startet av orodreth, onsdag 25. november 2020, klokken 14:24

« forrige - neste »

orodreth

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/audi-further-improves-the-e-tron-product-lineac-charging-with-22-kw-of-power-greater-driving-convenience-13361

Da skal det være mulig å bestille 22KW AC lading på E-tron 55 og det kan se ut som at alle nye modeller leveres med et oppdatert ratt som lettere kjenner om du tar på det?

Eleo

fikk mulighet for å bestille 22kw lading på min( E tron 50 levert 2 uker siden) har da 2021 modell.
Var også mulig å få rattvarme
21 e-tron Sportsback 50-AS black on black.
aka Darth Vader

Roy

+1 :) 50 med rattvarme leveres i Januar.

Kom ikke over valget om 22kw AC lader, men får ikke brukt det hjemme og satser på å finne 120kw+ ute på tur :)

Daniel_0007

22kw er konge å ha på de dagene det er stor utfart og mye ladekø i nærheten av typiske hytte steder. Pluss at hvis man skal stoppe en time eller 2 så er det bedre for batteriet å lade på ac enn dc
Model 3 2019 LR Rwd

Kåre Knatten

Det er vel voksent å gi drøye kr. 20000 for noe "kjekt å ha i tilfelle" utstyr. Selvsagt nyttig for resten av Europa.

Øyvind.h

Sist jeg hadde en liten fordel av 22kW var i 2014 :D
Nå har jeg omtrent ikke betalingvilje for å gå fra 7,4 til 11 en gang...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

orodreth

Det oppdaterte rattet i artikkel sikter ikke til rattvarme som har vært tilgjengelig fra rundt Juni vel?
Det er snakk om en ny sensor som merker at du tar på rattet når den kjører på lane assist.
Usikker på om dette bare kommer på alle ratt fra og med nå eller om det er noen utvalgte tilleggutstyrs ratt.

daktari

Sitat fra: orodreth på torsdag 26. november 2020, klokken 12:41
Det oppdaterte rattet i artikkel sikter ikke til rattvarme som har vært tilgjengelig fra rundt Juni vel?
Det er snakk om en ny sensor som merker at du tar på rattet når den kjører på lane assist.
Usikker på om dette bare kommer på alle ratt fra og med nå eller om det er noen utvalgte tilleggutstyrs ratt.
Alle har sensor som merker at du bare toucher rattet. Det nye var at den ikke maser etter 10 sek. men venter 1 minutt. Det er kanskje en ny sensor, men antagelig heller en software-sak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#8
Alle e-tron med Assistentpakke Tour har sensor i rattet, og jeg synes den fungerer helt greit. Man kan ikke slippe rattet så veldig lenge før den begynner å mase, det er vel liksom meningen, men det er definitivt mer enn 1 sekund. Om det fungerer annerledes på 21-modellen som kom i sommer vet jeg ikke, det nye er vel at de har klart å kombinere touch sensor og rattvarme.

Ift. 22 kW lading, er det noe jeg heller ikke ville betalt mye for. Som regel skrur jeg strømstyrken en god del ned fra 11 kW på laderen hjemme. Sjelden jeg har behov for å lade helt fra 0-100% på AC, raskt. Skjer det, tar det 8 timer med 11 kW. Det holder.

Det holder også på hotell ol. Egentlig hadde det holdt med 7.2 kW. På kjøpesenter ol. gidder jeg ikke lade, og har enda ikke havnet i en situasjon hvor jeg har måttet lade med Type2 ved en hurtiglader ila. seks år med elbil. Og skjer det, får det holde med 11 kW. Da får man 40-50 km. på en times lading. Halvparten på halve tiden. Som regel nok til å komme til neste hurtiglader i Sør-Norge.

Ladeport på begge sider derimot, er kjekt! (Hurtiglading er fremdeles kun på venstre side.) 22 kW og ladeport på begge sider er vel to ulike opsjoner? Jeg trodde først men ville få det ene med det andre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på torsdag 26. november 2020, klokken 18:04
Ladeport på begge sider derimot, er kjekt! (Hurtiglading er fremdeles kun på venstre side.) 22 kW og ladeport på begge sider er vel to ulike opsjoner? Jeg trodde først men ville få det ene med det andre.
Det er to ulike opsjoner:

  • Ekstra AC-ladeport, JS1, kr 5560
  • 22 kW ombordlader, KB4, kr 20360
Men dersom en velger KB4, er det tvunget å også ta med JS1 (selv om det rent teknisk ikke ser ut til å være nødvendig ut fra bilens koblingsskjema). Så 22 kW-lader koster kr 25920 dersom en i utgangspunktet ikke hadde tenkt å ha ladeport nummer 2.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Man kan lynlade en del for 25000  ;) Åpenbart noe bare spesielt interesserte, eller de som vil ha alt av utstyr vil velge.

Roy

Hvordan opplever dere lading på en side vs to sider i hverdagen?

Jeg tenkte ikke på dette, men enn så lenge påvirker det bare hvor jeg setter ladeboksen i garasjen.

Orbit

Jeg bestilte på begge sider. Hovedsaklig fordi det passer best med lading på høyre side på hytta (spesielt når vi er der med begge elbilene). Kunne vært løst med ekstra lang kabel som hadde kostet omtrent det samme.

Men det er også hending ved lading ute på tur, hvor det er litt mer tilfeldig hvor ladebokser står i forhold til parkering. Kan typisk også nå ladekontakt på parkeringsplassen ved siden av, dersom denne er inneparkert og ikke i bruk. Samme ved lading på gateparkering i Oslo, der ladestolpen som oftest ender opp på passasjersiden dersom en skal parkere i kjøreretning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Kommer nå rattvarmen vi ble lovet i starten? dvs muligheten å kombinere med "autopilot"?

daktari

Sitat fra: hemi på fredag 27. november 2020, klokken 20:15
Kommer nå rattvarmen vi ble lovet i starten? dvs muligheten å kombinere med "autopilot"?
Ja, det kan leveres nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA