Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming: Kun fra nett eller drar den batteri også?

Startet av kjbu, søndag 06. oktober 2019, klokken 11:49

« forrige - neste »

Etronom

Ser at alarm triggeren kan utføre an automatisk operasjon uten ekstra aksjon.

Laget en automasjon som er basert på alarmen + et antall sekunder forsinkelse slik at når alarmen går om morgenen så tar det en halvtime, så starter varmeren.

Dette fungerer greit uten interaksjon så lenge App får kontakt med bil...

Orbit

#31
Har nå sett to ganger at når jeg parkerer bilen med lading over lademål (f.eks 80%), plugger den inn (og den da selvfølgelig ikke starter lading), og har ladetimer inkl oppvarming neste dag, så varmer den ikke bilen  :o

Andre som ser det samme?

Edit: Brukerfeil, da jeg ser at jeg må sette opp en avreisetid, aktivere denne timeren, og aktivere ladetimermodus generelt! Ikke intuitivt nok for meg, men har fått det til å fungere én gang i alle fall nå. Og mistenker at det ikke er mulig å skifte til ladetimermodus dersom lademål allerede er oppnådd.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Litt gammel tråd, men bedre enn å starte ny om det samme...

Har testet litt forvarming med ladekabel tilkoblet de siste dagene.
Nærmere bestemt: Jeg har fjernstartet parkeringsklimatisering ETTER at bilen har nådd innstilt lademål og stoppet lading, men FORTSATT står plugget i. Ladeboksen min gir 16A enfase (ca 3,3kW)

Erfaring så langt:
- Batteriet slippes ned ca 2 prosentpoeng under innstilt lademål før lader kobler inn igjen og det trekkes strøm fra nettet
- Bilen blir god og varm også med ladekabel tilkoblet


Har sett så mange ulike meninger og erfaringer rundt dette.
- Hva slags erfaring har dere andre gjort dere?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Samme erfaring....bortsett fra dersom en har satt opp lademål med repetisjon. Når varmingen er ferdig til avreisetid (og batteriet er tappet litt ned) og bilen blir stående noen minutter over, starter ikke ny lading for å fylle opp igjen de siste prosentene da den planlegger å vente med det til neste gang lademålet skal nåes, typisk dagen etter.

Bilen trekker alltid effekt fra batteriet til forvaming, selv om den er tilkoblet 11 kW AC og kunne hentet all effekten derfra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Tror du/dere man kan "lure" den ved å trykke "start lading nå" i appen et halvt til ett minutt før man trykker "Start klimatisering nå"..?

Lading starter jo opp igjen en kort tid da, selv om lademålet egentlig var nådd, og innen den stopper igjen, vil jo da klima ha begynt å trekke strøm og ladingen fortsette..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

PF

Sitat fra: Orbit på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:34
Samme erfaring....bortsett fra dersom en har satt opp lademål med repetisjon. Når varmingen er ferdig til avreisetid (og batteriet er tappet litt ned) og bilen blir stående noen minutter over, starter ikke ny lading for å fylle opp igjen de siste prosentene da den planlegger å vente med det til neste gang lademålet skal nåes, typisk dagen etter.

Bilen trekker alltid effekt fra batteriet til forvaming, selv om den er tilkoblet 11 kW AC og kunne hentet all effekten derfra.

Dette opplever ikke jeg, stod med 8amp i helgen (var ikke hjemme) og skulle forvarme, der virket som den varmet kun fra 8amp 1,6isch kw.. ble ikke varmt i bilen i det hele tatt.
Tok ut kabelen og vips det varmet mye mer

ThomasEL

Det er det som er så merkelig... Skulle tro bilene var individuelt programmerte siden folk har SÅ ulik erfaring med dette🤪🙈
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA