Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere Kia E-Soul over lang tid

Startet av mediumcar, onsdag 25. november 2020, klokken 10:51

« forrige - neste »

mediumcar

Hei,
Jeg er en ny eier av Kia E-Soul 2018 modell og har kjørt den nesten hver dag siden jeg kjøpte den. Men nå står den parkert i garasjen grunnet hjemmekontor. Lurte da på om noen vet hvor lenge bilen kan stå uten ladetilkobling mtp 12V batteriet? :) Skal også være borte i 2 uker og bilen skal stå parkert på Gardemoen. Håper da at 12V batteriet ikke vil dø ut. 

RJK

Nå tipper jeg at Kia har samme løsning som min Hyundai Kona, at den lader 12V-batteriet fra hovedbatteriet, om det blir for lavt. Sjekk manualen om den sier noe.

Men er jo biler med samme drivlinje fra to søsterprodusenter, så tipper mye er det samme her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

_OE_

2018 modellen lader ikke fra hovedbatteriet når den er avslått.. Skaff deg noe lignende som denne og alle problemer er løst... 12V batteriet er lett tilgjengelig under panseret.... Ellers tåler bilen å stå i 14 dager hvis den er i orden... Men én del Soul har problemer med at dørlåsene.. Typisk bak trekker strøm når bilen er av... Da er det greit med starthjelp



https://www.bilbatteri24.no/products/exide-lithium-power-startbooster

#FTS#


TB

så lenge en er hjemme er det bare å la bilen stå på en periode i garasjen - da lades 12V batteriet. Trenger ikke kjøre bilen, som en eldre fosilbil, der tomgang ikke gav høy nok ladespenning.

Avhengig hvor langt du har å kjøre til Gardemoen - om 12 V batteri alt er svekket kan 14 dager blir for lenge.
Med ok batteri og ingen dørløser, eller tilsvarende som trekker strøm skal ikke det være noe problem å stå 14 dager.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Det er jo ganske underlig at når man kjøper en bil som kun har strøm som fremkomsmiddel så må man kjøre rundt med et løst batteri i form av en booster. Den type usikkerhet er vel det siste man trenger (samt for dårlig ladekapasitet på sin vei) når målet er at alle skal gå over til eldrift. For egen del merker jeg at det fortsatt er et aldri så lite sprang frem til vi kjøper en større elbil som hovedbilen, den vi bruker på lengre turer, men de mindre bilene vi har som brukes i hverdagen angrer jeg ikke et sekund på. All lading hjemme, billig og enkelt og aldri kø!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

#5
2018 modellen har ikke automatisk lading/topping av 12 volt batteriet når den står lenge parkert, det kom på den nye E-Soulen.

Men 2018 modellen din har noe annet fint - den har en 12volt hovedbryter (gul sak, lett å se) i sikringsboksen ved venstre kne. I instruksjonsboka står det at denne bryteren skal skrus av når bilen skal stå lenge parkert. Når denne er avslått er alt 12 volt utstyr frakoplet, inkludert ting som kupelys  og nøkkelsensorer etc.
Fungerer helt fint, men når du kommer tilbake må du altså låse opp bilen med nødnøkkelen som er inne i den vanlige nøkkelen, så slår du på bryteren og så starter du bilen med startknappen på vanlig måte.
Mine 2016 og 2018 modeller overlevde fint 5 uker midtvinters utendørs på Gardermoen på denne måten, jeg hadde forøvrig null problemer med 12 volt batteriet etter totalt over 60000 km på mine 2 Kia Soul.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA