Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyregrill, glasstak, ryggekamera (tech)

Startet av JorgenM, tirsdag 24. november 2020, klokken 20:49

« forrige - neste »

JorgenM

Står litt om den selvreparerende nyregrillen her. Hvordan dette funker i praksis blir jo spennende å se.

https://www.repairerdrivennews.com/2020/11/24/bmw-ix-has-special-self-healing-sensor-friendly-grille-high-tech-roof/

- An additional polyurethane coating reduces the kidney grille's susceptibility to damage," BMW wrote. "The self-healing effect of its surface can repair minor scratches, for example – within 24 hours at room temperature or through a five-minute supply of warm air

Om glasstaket:
- The iX owner can push a button, shut off voltage to the middle film layer and cause liquid crystals within a polymer matrix to scatter into a "disorderly pattern that creates the effect of shade

Og litt om ryggekameraet med spyling:
- The camera lens is cleaned automatically by a water spray system which extends from behind the surface of the roundel,
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Betyr det at f.eks insekter smelter inn i grillen i solsteiken? Eller gjenkjenner grillen steinsprut?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1317142119

Vil anta det fungerer på samme måte som lakk vi har hatt i en god del år allerede. Altså at riper av typen vaskeriper og andre småriper som ikke har gått igjennom klarlakken kan fikses, men ikke steinsprut osv. Det vil være oppsiktsvekkende dersom de bruker noe som kan reparere manglende lakk.

For meg virker det mer som en gimmick enn at det gir reell verdi. De vaskeripene fjerner du tross alt to ganger i året uansett, ved å polere bilen.

Orbit

Det finnes diverse foliering som har samme egenskaper, dvs riper forsvinner ved oppvarming. Så det kan være så enkelt som at grillen er pre-foliert fra fabrikk.

Glass med dimming (som de bruker i panoramatak) er også relativt gammel tekonologi. Funksjoner gjemt bak utvippbar logo er heller ikke ikke nytt.

Så ingen av tisse tingene er egentlig "ny tech", men heller første gang BMW tar det i bruk på sine biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Skulle ønsket de tok i bruk "vorderseite-Kofferraum" på denne bilen. Det hadde vært radikalt.

Når du ser den blå trimmen i artikkelen over så får jeg en følelse at tyskerne ikke helt tror på elbil, at det må skille seg ut med noen sånn anderledes trim. Men det vi ønsker er en ekte BMW med en bra batteripakke og gode motorer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA