Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten bil med krok/hengerfeste

Startet av syklisten, tirsdag 24. november 2020, klokken 11:28

« forrige - neste »

syklisten

Finnes det en bil for oss?
Kriteriene er veldig enkle
- den må være smal
- den må ha krok/hengerfeste (det holder å kunne hekte på sykkelstativ) for 75kg på kula
- den bør ha 5 seter

Rekkevidde spiller mindre rolle, dette kommer til å være en bybil.
Har en 70-tallsgarasje inn i sokkel på huset med typisk liten portåpning. Har en Honda Jazz i dag, og ny bil bør ikke være noe særlig bredere enn dette. Da snakker vi ca. 2000mm inkludert speil.

Opel Corsa-e hadde vært perfekt sånn størrelsesmessig, men leveres ikke med krok.
Hvilke muligheter finnes det i dag? Hyundai Kona er vel ca. 10cm bredere enn en Jazz, går kanskje.
Er det andre småbiler som man får levert med krok?

Contango

Kia Soul har også sykkelmulighet men usikker på om det gjelder alle årsmodellene. Lei en bil på GoMore/Nabobil og prøv opplevelsen i garasjen (og ellers).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trekkoppbil

#2
Hva med Kewet buddy?
Jeg fant en på Finn nå, den kan trekke 200kg og bære 15kg, iflg vegvsesenet.

Sykkelkrok kan man nok sette på de fleste biler, men det kan koster kroner.


syklisten

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 24. november 2020, klokken 12:25
Hva med Kewet buddy?

Har bare 3 seter og er vel strengt talt en 4-hjuls motorsykkel, ikke en bil... men smal det er den i hvert fall.
Takk for forslaget.

chargedup

Hvis du bare skal ha 75kg, altså sykkelkrok, får man det til ganske mange biler som ikke originalt kommer med hengerfeste. Har sett både i3, Leaf, Smart og andre mindre biler med slikt. Om det er lovlig vet jeg ikke noe om, men så lenge bilen er populær nok pleier det å være mulig å kjøpe kit som man enten installerer selv eller får andre til å montere.

Link til Opel Corsa-e https://www.haagen.no/auto-hak-tilhengerfeste-fastmontert-med-paskrudd-kulehode-100393-13137-1.html
Merk at jeg verken går god for produktet/lovlighet og eller om dette faktisk passer, så send de en e-post eller ring (spesielt mtp at det står at det passer corsa-e fra 2014 :o).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: chargedup på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:08
Hvis du bare skal ha 75kg, altså sykkelkrok, får man det til ganske mange biler som ikke originalt kommer med hengerfeste. Har sett både i3, Leaf, Smart og andre mindre biler med slikt. Om det er lovlig vet jeg ikke noe om, men så lenge bilen er populær nok pleier det å være mulig å kjøpe kit som man enten installerer selv eller får andre til å montere.

Link til Opel Corsa-e https://www.haagen.no/auto-hak-tilhengerfeste-fastmontert-med-paskrudd-kulehode-100393-13137-1.html
Merk at jeg verken går god for produktet/lovlighet og eller om dette faktisk passer, så send de en e-post eller ring (spesielt mtp at det står at det passer corsa-e fra 2014 :o ).


Bør vel snart legge død den diskusjonen med lovlighet av krok til sykkelstativ.

Det er sleping av hengerutstyr som ikke er tillatt. Det er så vidt meg bekjent ingen saker der det er gitt bot eller pålegg om fjerning av slikt. Om du belaster bilen med vekt i bagasjerommet, kupéen eller via et påmontert festestativ bake, er likegyldig med ett eneste unntak nevnt nedenfor, så lenge det ikke hindrer sikt, eller gir utstikkende elementer på tvers av reglementet.

Krok for sykkelstativ vil du som sagt ikke få bot eller påpakning på med mindre du overgår krokens begrensning på last på kroken.

Det eneste er om verksted/importør/fabrikant mener en eventuell feil skyldes sykkelstativet og den belastning denne utsettes for, men da har du en sak mot leverandør av sykkelkroken eller installatøren av denne, alt etter hvem man mener har gjort feil her.

Taklast er noe anderledes, fordi den spør ikke om festemetode, men går generelt på om taket godkjennes for taklast eller ikke. Skistativ på sugekopp gir fremdeles belastning på taket, som da eventuelt er forbudt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

#6
Man kan søke etter elbiler til salgs med hengerfeste:
https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&engine_fuel=0%2F4&filters=&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

I USA virker det som at folk ikke har skrupler mot å dra lass med vanlige elbiler, så jeg veit ikke om det er håp om å finne en bruktimportert guttebil derifra, men de fleste usa-Leafer er nok jentebiler, da de er typisk gått på Leasing.

Her er det krok på en 2013 USA-Leaf på ca 177cm til 50 000kr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196842299
Den har bare 9 barer, så den går nok ikke så langt og kanskje ikke like mange år som biler med flera barer.  Denne mangler ryggekamera, som ofte mangler på 2013 SV. Men hvis du tar det bryet med å montere det, så kan det være en god bil. Du finner tips på elbil-wiki om hvor du plugger i kamera. 50 000kr er ikke mer enn nyere biler taper seg på ett år.

(For en bil med som denne, med amerikansk typegodkjenning, så er det amerikanske og ikke europeiske kjøretøyforskrifter som gjelder her i landet, og deler og utstyr skal ha amerikanske godkjenninger, mens ce-merking ikke betyr noe. Det kan være mye forvirring rundt regler om Amcars i Norge, og ofte får man ikke lov å gjøre endringer på bilene, om man ikke kan dokumentere at det er godkennt i USA. )


cra

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:28
Her er det en 2013 Leaf på ca 177cm til 50 000kr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196842299
Den har bare 9 barer, så den går nok ikke så langt.  Denne mangler ryggekamera, som ofte mangler på 2013 SV.

Hvis planen er å jkøre med stativ/sykler bakpå er det ikke sikkert ryggekamera er noe stort savn? :) Men så var det bredden da; den er ikke diger, men ikke spesielt smal heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

#8
Det kan være mye enklere å montere kamera på sykkeholder enn på bilen:

Sykkelholderen skal ha skiltholder med lys, hvor du kan montere kamera og du kan ta strøm fra f.eks ryggelys.

På Ebay finner du drøssevis av trådløse ryggekamera.

Mottakeren setter du inne i bilen, og kabler til en boks til venstre for sjåførbeina.

Om trådløst kamera virker gjennom blekket på bilen, kjenner jeg ikke til, men bakenden på Leafen er jo av plast.

Radial

Hvis problemet er å få med selg sykler, så finnes jo sykkelstativ for bakluke også..

https://www.thule.com/nb-no/bike-rack/trunk-bike-racks
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Mange elbiler, som Hyundai Kona, har en hekkspoiler over luka, som risikerer å bli knust av slike.

Jeg kjøpte selv et brukt et, for jeg tenkte problemet var overdrevent, men har faktisk ikke turt å montere det på, da jeg ikke ser helt hvordan jeg skal få det til og samtidig unngå å skade det om man kjører litt for fort over en fartshump eller hull i veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Sitat fra: RJK på torsdag 26. november 2020, klokken 16:02
Mange elbiler, som Hyundai Kona, har en hekkspoiler over luka, som risikerer å bli knust av slike.

Jeg kjøpte selv et brukt et, for jeg tenkte problemet var overdrevent, men har faktisk ikke turt å montere det på, da jeg ikke ser helt hvordan jeg skal få det til og samtidig unngå å skade det om man kjører litt for fort over en fartshump eller hull i veien.

Dette er ikke universalt, man køper modelltilpasset stativ der spoiler er tatt hensyn til 🙂
De stroppes alltid fast i bunnen av luka+toppen av luka, slik at den tåler belastninger alle veier.

Montert mange slike 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Finnes foreløpig ingen til Kona mi (Pun intended), så kjøpte et gammelt, men ok sett fra Thule.

Tror det er samme som denne:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138511292
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

syklisten

#13
Jeg hadde håpet å kunne fortsette med sykkelstativet for krok jeg har til 4 sykler, men ikke så dumt å kunne klipse på et enklere stativ på bakluken også. Får man f.eks. bare plass til 2 fulldempere hengende fra bakluken så kan man istedet ta fossilbilen når hele familien skal på tur.

Så sjekket jeg Thule sin side hvor man filtrerer på bil og modell for å finne kompatible stativ til å klipse på bakluken, og ingen biler jeg matet inn hadde noe stativ.. bortsett fra Golf.
Det var da kanskje ikke en så dum tanke, og den er ikke så ulik Jazz-en vår i størrelse.

syklisten

Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:28

Rekkevidde spiller mindre rolle, dette kommer til å være en bybil.

Dette stemmer vel ikke helt. Jeg brukte A Better Route Planner nå, og matet inn en typisk dag. Det vil si til og fra jobb og deretter til og fra trening med en av ungene. Det kom på 81km. Legger vi til at dette kjøres på vinteren så blir nok en brukt Golf med det minste batteriet litt knapt. Riktignok vil vi teoretisk kunne lade i en liten time mellom jobb og ut igjen til trening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA