Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HybridGate?

Startet av kodax, mandag 23. november 2020, klokken 18:45

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway


vinterdekk

Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#3
Ut fra utslippkalkulatoren på smartepenger (https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/883-beregn-bilens-co2-utslipp) ligger min Kia Niro 108% over oppgitt 29 co2/km basert på snittforbruk. Reelt co2 utslipp blir da 60 g/km.

Hva bilen oppgir kan jo være optimistisk. Runder jeg opp snittforbruket til nærmeste hele tall blir utslippene 140% over og 70 g/km reelt.

Litt vanskelig å trekke parallell til testen, det står at The BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander slapp ut 28-89% mer CO2 enn annonsert under optimale forhold. Optimale forhold ville for meg bety kjøring på sommerhalvåret og under optimal kjørelengde/kjørerute.

Gjennomsnittlig utslipp på personbiler i EU er 121,8 g/km iflg. https://motor.no/a/120008 Det er ut fra oppgitte tall ikke beregnet ut fra normalt bruk så jeg antar det faktiske tallet er endel høyere.

Konklusjonen er vel, ja plugin hybrider er dessverre ekstremt påvirket av kjøremønster, vinter og ladevaner. Samtidig er det ukomplisert å kjøre mer miljøvennlig enn bilparken forøvrig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Maxwell_400

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:00
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jlan

Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

vinterdekk

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 26. november 2020, klokken 09:54
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:00
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.

Du har rett, den er ikke så tung når jeg ser etter. Men sammenligner man Mitsubishi Outlander plugin hybrid med Hyundai Ioniq plugin hybrid, mener jeg at Ioniq tar miljømedaljen med god margin.

0.22l/mil i snitt er svært bra. Har 0.26l/mil akkurat nå, ser ut til at snittet påvirkes av at jeg for tiden kjører mye småturer med kald motor og at bilen ikke kommer med elektrisk varmer. Må kjøre noen kilometer inntil forbruket går ned på denne årstiden.

Sitat fra: jlan på torsdag 26. november 2020, klokken 10:13
Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92

Kia Niro Plugin har 2400 kroner i reg. avgift, Niro (vanlig hybrid) har ca 55000 kroner i reg. avgift iflg. dagens priser. Hva betyr det at BMW i3 REx burde hatt negativ CO2 avgift?

Det virker uheldig om i3 REx ikke har mulighet til samme reg. avgift som andre lette plugin hybrider visst jeg forstår deg rett.

Ladbare seriehybrider (om det eksisterer) eller elbiler med rekkeviddeforlenger er antagelig mer effektive enn serie-parallell hybrid med svak elmotor og sterkere bensinmotor. Bedre rekkevidde og sterkere elmotorer iforhold til bensinmotor vil gjøre at flere motiveres til å lade.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektrolux

#7
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. november 2020, klokken 13:24
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Her sammenligner du epler med pærer. Og setter best tenklige scenario for hybrid mot værst tenkelige scenario for elbil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. november 2020, klokken 13:24
Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Eg tok eit par samtidige skjermfoto frå begge dei ladbare golfane i sommar. Hybriden hadde i den perioden vore mykje brukt til transport for eit byggjeprosjekt - det var den einaste bilen me fann i 2015 som kunne trekkja tilhengjar med eldrift.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 26. november 2020, klokken 23:10
Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..
Joda, hvis man stopper og lader hver femte mil så.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 26. november 2020, klokken 23:23
Eg tok eit par samtidige skjermfoto frå begge dei ladbare golfane i sommar. Hybriden hadde i den perioden vore mykje brukt til transport for eit byggjeprosjekt - det var den einaste bilen me fann i 2015 som kunne trekkja tilhengjar med eldrift.

Forbruket til hybridbiler er jo totalt avhengig av bruksmønster.

Men kjører man så lite på drivstoff at man kommer ned i den type forbruk så kan man like godt ha elbil og låne/leie annen bil hvis man trenger spesielt lang rekkevidde.

Eneste grunnen til å kjøpe plugin hybrid slik jeg ser det er hvis det ikke finnes biler med den egenskapen man trenger som elbil i prisklassen man ønsker.

F.eks trekke tunge hengere o.l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vartli

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. november 2020, klokken 13:24
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler

Har Renault tatt med elektrisk forbruk? Hvis ikke så er det 0Wh/km for en elbil om en skal regne likt.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. november 2020, klokken 06:32Eneste grunnen til å kjøpe plugin hybrid slik jeg ser det er hvis det ikke finnes biler med den egenskapen man trenger som elbil i prisklassen man ønsker.

F.eks trekke tunge hengere o.l.

Ja, hvis bruksmønsteret består av å trekke tunge hengere korte distanser så kan det kanskje passe med en hybrid. Hvis man derimot stort sett kjører langtur med tung henger så kan man like godt kjøpe en dieselbil hvis forbruk er viktig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA