Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: HybridGate?  (Lest 1223 ganger)

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1631
    • Vis profil
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2170
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: HybridGate?
« Svar #1 på: Mandag 23. November 2020, klokken 18:59 »

vinterdekk

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #2 på: Tirsdag 24. November 2020, klokken 09:00 »
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

vinterdekk

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #3 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 05:27 »
Ut fra utslippkalkulatoren på smartepenger (https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/883-beregn-bilens-co2-utslipp) ligger min Kia Niro 108% over oppgitt 29 co2/km basert på snittforbruk. Reelt co2 utslipp blir da 60 g/km.

Hva bilen oppgir kan jo være optimistisk. Runder jeg opp snittforbruket til nærmeste hele tall blir utslippene 140% over og 70 g/km reelt.

Litt vanskelig å trekke parallell til testen, det står at The BMW X5, Volvo XC60 og Mitsubishi Outlander slapp ut 28-89% mer CO2 enn annonsert under optimale forhold. Optimale forhold ville for meg bety kjøring på sommerhalvåret og under optimal kjørelengde/kjørerute.

Gjennomsnittlig utslipp på personbiler i EU er 121,8 g/km iflg. https://motor.no/a/120008 Det er ut fra oppgitte tall ikke beregnet ut fra normalt bruk så jeg antar det faktiske tallet er endel høyere.

Konklusjonen er vel, ja plugin hybrider er dessverre ekstremt påvirket av kjøremønster, vinter og ladevaner. Samtidig er det ukomplisert å kjøre mer miljøvennlig enn bilparken forøvrig.
« Siste redigering: Torsdag 26. November 2020, klokken 06:45 av vinterdekk »
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #4 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 09:54 »
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.
 
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1855
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #5 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 10:13 »
Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

vinterdekk

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #6 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 11:12 »
Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?

Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.

Du har rett, den er ikke så tung når jeg ser etter. Men sammenligner man Mitsubishi Outlander plugin hybrid med Hyundai Ioniq plugin hybrid, mener jeg at Ioniq tar miljømedaljen med god margin.

0.22l/mil i snitt er svært bra. Har 0.26l/mil akkurat nå, ser ut til at snittet påvirkes av at jeg for tiden kjører mye småturer med kald motor og at bilen ikke kommer med elektrisk varmer. Må kjøre noen kilometer inntil forbruket går ned på denne årstiden.

Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.

CO2-avgift, kr/(g/km)   
fradrag per g mellom 50-87 g   792,95
fradrag per g under 50 g           932,92

Kia Niro Plugin har 2400 kroner i reg. avgift, Niro (vanlig hybrid) har ca 55000 kroner i reg. avgift iflg. dagens priser. Hva betyr det at BMW i3 REx burde hatt negativ CO2 avgift?

Det virker uheldig om i3 REx ikke har mulighet til samme reg. avgift som andre lette plugin hybrider visst jeg forstår deg rett.

Ladbare seriehybrider (om det eksisterer) eller elbiler med rekkeviddeforlenger er antagelig mer effektive enn serie-parallell hybrid med svak elmotor og sterkere bensinmotor. Bedre rekkevidde og sterkere elmotorer iforhold til bensinmotor vil gjøre at flere motiveres til å lade.
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14419
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #7 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 13:24 »
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
« Siste redigering: Torsdag 26. November 2020, klokken 13:27 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2076
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #8 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 15:28 »
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Her sammenligner du epler med pærer. Og setter best tenklige scenario for hybrid mot værst tenkelige scenario for elbil.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vinterdekk

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #9 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 23:10 »
Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

Øystein16

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 511
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #10 på: Torsdag 26. November 2020, klokken 23:23 »
Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler
Eg tok eit par samtidige skjermfoto frå begge dei ladbare golfane i sommar. Hybriden hadde i den perioden vore mykje brukt til transport for eit byggjeprosjekt - det var den einaste bilen me fann i 2015 som kunne trekkja tilhengjar med eldrift.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7759
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #11 på: Fredag 27. November 2020, klokken 06:28 »
Ingen bensinbil klarer 0.15l/mil på langtur, haha. 0,5 l/mil ok..
Joda, hvis man stopper og lader hver femte mil så.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7759
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #12 på: Fredag 27. November 2020, klokken 06:32 »
Eg tok eit par samtidige skjermfoto frå begge dei ladbare golfane i sommar. Hybriden hadde i den perioden vore mykje brukt til transport for eit byggjeprosjekt - det var den einaste bilen me fann i 2015 som kunne trekkja tilhengjar med eldrift.

Forbruket til hybridbiler er jo totalt avhengig av bruksmønster.

Men kjører man så lite på drivstoff at man kommer ned i den type forbruk så kan man like godt ha elbil og låne/leie annen bil hvis man trenger spesielt lang rekkevidde.

Eneste grunnen til å kjøpe plugin hybrid slik jeg ser det er hvis det ikke finnes biler med den egenskapen man trenger som elbil i prisklassen man ønsker.

F.eks trekke tunge hengere o.l.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vartli

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 124
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #13 på: Fredag 27. November 2020, klokken 07:26 »
Nye Renault knuser de fleste elbiler på energieffektivitet. ( På papiret )

En typisk elbil bruker 150-200Whr/km mens denne bruker kun 150Whr* på langtur. Se bildet under.

*ut fra at bensin inneholder 10kWhr energi/liter

Når vi så vet at 10 kWt bensin koster rundt 15 kr og 10 kWt strøm koster rundt 35-60 kr (på en hurtiglader) er det ikke rart folket kjøper Hybridbiler

Har Renault tatt med elektrisk forbruk? Hvis ikke så er det 0Wh/km for en elbil om en skal regne likt.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 768
    • Vis profil
Sv: HybridGate?
« Svar #14 på: Fredag 27. November 2020, klokken 07:30 »
Eneste grunnen til å kjøpe plugin hybrid slik jeg ser det er hvis det ikke finnes biler med den egenskapen man trenger som elbil i prisklassen man ønsker.

F.eks trekke tunge hengere o.l.

Ja, hvis bruksmønsteret består av å trekke tunge hengere korte distanser så kan det kanskje passe med en hybrid. Hvis man derimot stort sett kjører langtur med tung henger så kan man like godt kjøpe en dieselbil hvis forbruk er viktig.
2016 Tesla Model S 90D