Dette er jo tunge bytraktorer, ikke lette øko-biler. En sammenligning mot tilsvarende bensin/hybrid modell hadde vært nyttig. Ett bredere utvalg av plugin hybrider i testen hadde vært nyttig. Er helt enig med artikkelen i ett par ting, og det er at plug-in hybrider ikke er elbil og at WLTP gir ett urealistisk bilde av forbruk. Plugin hybrid er mer som en batteri-elektrifisert bensinbil med lavere snittforbruk. Kan man kalle det hybridgate? Jeg vet ikke. Dieselgate kom jo av direkte juks fra bilprodusentene.
Mitsuen er vel ikke en tung bytraktor ?
Det er vel i by hybridene har sin fordel. Vår hybrid Audi kjører stort sett i byen og lades hver dag. Etter 5 år så er snitt forbruket 0.22l/mil mot lovet 0.14l/mil, ikke så værst. Men særlig på vinteren er rekkevidden tragisk og den vil ikke kjøre på strøm under -10 grader.
Du har rett, den er ikke så tung når jeg ser etter. Men sammenligner man Mitsubishi Outlander plugin hybrid med Hyundai Ioniq plugin hybrid, mener jeg at Ioniq tar miljømedaljen med god margin.
0.22l/mil i snitt er svært bra. Har 0.26l/mil akkurat nå, ser ut til at snittet påvirkes av at jeg for tiden kjører mye småturer med kald motor og at bilen ikke kommer med elektrisk varmer. Må kjøre noen kilometer inntil forbruket går ned på denne årstiden.
Det er et paradoks at små plug-in hybrider nesten ikke får CO2 fradrag. BMW i3 REx skulle for eksempel hatt en negativ CO2 avgift på rundt -64000 kr, men fordi den er så lett får den bare ca 13000 kr i vektavgift. En negativ CO2 avgift kan bare trekkes fra på vektavgiften, ikke på momsen. Dermed går den glipp av en avgiftslette på over 50000 kr.
CO2-avgift, kr/(g/km)
fradrag per g mellom 50-87 g 792,95
fradrag per g under 50 g 932,92
Kia Niro Plugin har 2400 kroner i reg. avgift, Niro (vanlig hybrid) har ca 55000 kroner i reg. avgift iflg. dagens priser. Hva betyr det at BMW i3 REx burde hatt negativ CO2 avgift?
Det virker uheldig om i3 REx ikke har mulighet til samme reg. avgift som andre lette plugin hybrider visst jeg forstår deg rett.
Ladbare seriehybrider (om det eksisterer) eller elbiler med rekkeviddeforlenger er antagelig mer effektive enn serie-parallell hybrid med svak elmotor og sterkere bensinmotor. Bedre rekkevidde og sterkere elmotorer iforhold til bensinmotor vil gjøre at flere motiveres til å lade.