Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette fornuftig oppsett?

Startet av Barid Bel, mandag 23. november 2020, klokken 17:09

« forrige - neste »

Barid Bel

Hei, vi har en e-Niro rett rundt hjørnet, og jeg har så godt jeg kan forsøkt å sette meg inn i lading. Vil gjerne ha muligheten til å lade mest mulig over natten, pluss at jeg planlegger for en model 3/Y vi skal skal ha som bil #2 innen 1-2 år.

Vi har 3x50A 230v inn i huset.
Har tenkt 3fas 32a kurs til ladestasjonen. Dette har jeg forstått at skal kunne lade Niro med ~7.4kwh, og model 3 med 11kwh?

Vi tenker en Easee stasjon (bare den komme på lager hos Tibber igjen) og styring vha. Pulse.

Utifra parkeringsplass ved hus og hva slags nett så er deling av en lader mest realistisk, i et sjeldent nødstilfelle er det plenty superladere i verden, men med Easee har vi eventuelt mulighet til å seriekoble i fremtiden.

Er dette det mest fornuftige oppsettet for vår bolig? Alternativet er 32A enfas, men jeg må legge ny kurs uansett og synes det er meningsløst å ikke installere størst mulig.

I tillegg, vi får bil før lader, og må derfor belage oss på å lade med Schuko frem til det er i orden (lite kjøring om dagen uansett, siden vi har hjemmekontor). Dette omtales som utrygt og ikke anbefalt, burde vi unngå det eller er det akseptabelt?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Asbjornel

#1
Dette spørsmålet kommer ofte opp. Mulig du finner svar ved å lete i forumet.

Det bør holde med en ladeboks til to biler om dere ikke kjører så mye at en eller begge bilene må lade daglig. Har dere plass vil en tilstrekkelig lang ledning og rett plassering av ladeboks gjøre mye for dere. Se på plassering av ladeuttak på bilene før du plasserer ladeboksen.

Har du 50A inn bør du vurdere om du trenger hele 32A til lader. Det er ikke så mange kW igjen å varme vann og koke suppe på om man må lade på dagen. Men jeg antar at dere planlegger å lade på natta som de fleste andre gjør. Kanskje 16/20/25A trefase gjør nytten.

Når det er sagt, jeg er også tilhenger av å ha nok futt i laderen til de travle dagene. Det er dessuten ikke så mye ekstra kost å få en større sikring og litt tykkere kabel med til ladeboksen for å ha full ladefart hjemme. Det er også nyttig om man har besøk og ekstra biler å lade.

Men for å regne på ladebehovet ditt bør du se hvor mye du kjører.  Og hvor ofte du tenker at du vil lade bilen. Prøv å nulle tripptelleren og se hvor mye du kjører og gjør et forsøk på å beregne ladebehovet derfra.

16A enfas klarer vanligvis fint å lade opp en bil fra tom til full på en natt eller to. Enfase 16A=3,6kW som gir nærmere 36kWh (om vi ser bort fra litt tap) på 10 timer nattlading.
Om jeg ikke tar helt feil er dette omtrent 2 mil i timen.

Det jeg har lært de to siste årene med en PHEV er hvor lite vi egentlig kjørte fra dag til dag. Nå med en tm3 lader vi en til to netter i uka da det går litt strøm til forvarming og kupevarme når vi er i butikken, som vi ikke hatt har på Kiaen.
Jeg har justert ned effekten bilen lader på til ca 5kW. Skrur opp til 11kW i bilen ved behov, noe som i praksis nesten aldri skjer.

Å lade på Schuko en periode i påvente av ladeboks tror jeg mange gjør. Det anbefales ikke for annet enn midlertidig løsning, og du må være obs på varmgang i stikket du lader fra, og andre koblingspunkt/lys/mm  på samme kurs. Dvs kjenn jevnlig etter varme på punktene når bilen lader. Spesielt de første gangene, og de gangene du lader ekstra lenge. Lade daglig, for å gjøre ladetiden kortest mulig pr gang og ikke lad når dere sover eller ikke er til stede i huset. Unngå helst skjøteledning. Evt trommel skal rulles helt ut om slik brukes. Husk å koble til lader i Schuko, deretter i bilen. Motsatt når du stopper, trekk ut fra bilen først, så fra Schuko om du ikke bare lar den ligge på fast plass.


Asbjornel

Her ser du hvorfor man egentlig ikke liker lading på Schuko.

https://elbilforum.no/index.php?topic=43321.0

Glemte å si at en god øvelse kan være å stoppe lading etter en time eller to og ta ut støpselet til laderen og kjenne på pinnene. Men pass på, du kan brenne fingrene.

Barid Bel

Tusen takk for utfyllende svar! Tanken er som du nevner å ikke nødvendigvis lade på maks til vanlig, men utifra kjøring nå (når det ikke er corona) kommer fruen en dag eller to i uka sent hjem med lavt batteri og skal tidlig avgårde, så vi vil kunne dekke de dagene.
I tillegg synes jeg denne løsningen med en gang er bedre enn å måtte betale for installasjon om igjen, siden det er såpass greit å justere selv.

Godt tips om plassering av ladestasjon, skal sette den så vi kan nå to biler uten å flytte rundt på de.

Også godt forklart om schuko, jeg skal passe på. Håper å få på plass skikkelig lader så snart som mulig.

Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

knute

Sitat fra: Asbjornel på mandag 23. november 2020, klokken 19:25
Har du 50A inn bør du vurdere om du trenger hele 32A til lader. Det er ikke så mange kW igjen å varme vann og koke suppe på om man må lade på dagen. Men jeg antar at dere planlegger å lade på natta som de fleste andre gjør.

Med Tibber Pulse  er ikke dette noe problem, den kan justere ned laderen hvis resten av huset bruker mye strøm.
Har Easee-lader med Pulse selv, med 40A inntakssikring, og har satt opp 32A på laderen.

Som regel lades det over natta, men de få gangene jeg overstyrer på dagtid så funker lastbalanseringen utmerket.

Sitat fra: Barid Bel på mandag 23. november 2020, klokken 17:09
Dette har jeg forstått at skal kunne lade Niro med ~7.4kwh, og model 3 med 11kwh?

Ja, Easee-boksen kan settes opp til å automatisk bytte mellom 1-fase og 3-fase på 230-volts IT-nett, som blir ca. 7.4kW og 11kW på de bilene du nevner (pirk: kW, ikke kWh).
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Asbjornel

Tenkte ikke på det med Tibber og Easee, enda jeg har pulse selv, men ikke smartlader.

Da virker løsningen grei. Bare å installere når boksen kommer.


Barid Bel

#6
Sitat fra: knute på mandag 23. november 2020, klokken 20:47
Sitat fra: Asbjornel på mandag 23. november 2020, klokken 19:25
Har du 50A inn bør du vurdere om du trenger hele 32A til lader. Det er ikke så mange kW igjen å varme vann og koke suppe på om man må lade på dagen. Men jeg antar at dere planlegger å lade på natta som de fleste andre gjør.

Med Tibber Pulse  er ikke dette noe problem, den kan justere ned laderen hvis resten av huset bruker mye strøm.
Har Easee-lader med Pulse selv, med 40A inntakssikring, og har satt opp 32A på laderen.

Som regel lades det over natta, men de få gangene jeg overstyrer på dagtid så funker lastbalanseringen utmerket.

Sitat fra: Barid Bel på mandag 23. november 2020, klokken 17:09
Dette har jeg forstått at skal kunne lade Niro med ~7.4kwh, og model 3 med 11kwh?

Ja, Easee-boksen kan settes opp til å automatisk bytte mellom 1-fase og 3-fase på 230-volts IT-nett, som blir ca. 7.4kW og 11kW på de bilene du nevner (pirk: kW, ikke kWh).

Flott å høre, denne løsningen ser perfekt ut på papiret og fint å høre positiv erfaring. Var usikker på kw/kwh, skal ikke skje igjen ;D

Dette med automatisk bytte mellom 1 og 3 fas, er det noe jeg setter opp selv i software eller må jeg få elektrikeren til å gjøre det?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Asbjornel

Kjenner ikke til Easee, men Eniro har vel bare enfas, og Tesla tar begge deler. Så det har ikke så mye å si egentlig så lenge Easee/pulse justerer effekten.

De fleste biler frem til 2020 har vel vært enfas 7,2kW.
Nå begynner det å dukke opp en del som tar trefase, men det er vel litt usikkert hvor mange som kan lade på norsk 230V trefase (IT).
Løsningen da er å tilby èn fase, enten via smartlader som Easee om den kan dette, eller ved å bruke en enfase ladekabel.


Barid Bel

Ja og mange har 3fas bare via 400v (også Niro med ekstra). Er det også forskjell på ladekabel 1fas og 3fas?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Erik Ola Ulvestad

Easee blir trygt.
Håret i suppa er at du nok må melde inn denne nye kursen. Det _kan_ vere du får avslag for 32A.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Barid Bel

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 23. november 2020, klokken 22:10
Easee blir trygt.
Håret i suppa er at du nok må melde inn denne nye kursen. Det _kan_ vere du får avslag for 32A.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ja, jeg vet jeg må søke om det, får bare krysse fingrene👍
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Asbjornel

Sitat fra: Barid Bel på mandag 23. november 2020, klokken 22:08
Ja og mange har 3fas bare via 400v (også Niro med ekstra). Er det også forskjell på ladekabel 1fas og 3fas?

Ja. Enfase kabel har bare den ene fasen. Den er gjerne tynnere og smidigere siden det er mindre kobber i den.

knute

#12
Sitat fra: Barid Bel på mandag 23. november 2020, klokken 21:17
Dette med automatisk bytte mellom 1 og 3 fas, er det noe jeg setter opp selv i software eller må jeg få elektrikeren til å gjøre det?

Så lenge elektrikkeren har koblet opp alt med 3-fas, så fikser du det selv via Easee sin app, se screenshot under.

Du kan også gjøre det under lokal konfigurering der du kobler på et wifi-nett som laderen midlertidig åpner. Se side 20 i brukermanualen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Asbjornel

 :+1:
Det ser veldig bra ut. Jeg må kjøpe smart lader neste gang. Men jeg tror at Ecoliten blir å vare lenge siden det ikke er så mye som kan bli ødelagt på den. Kjøpte dessuten Ecolite for å kunne lastbalansere dersom jeg skulle få behov for to ladere. Det er jeg ikke bekymret for lengre.

Barid Bel

Sitat fra: knute på tirsdag 24. november 2020, klokken 10:53
Sitat fra: Barid Bel på mandag 23. november 2020, klokken 21:17
Dette med automatisk bytte mellom 1 og 3 fas, er det noe jeg setter opp selv i software eller må jeg få elektrikeren til å gjøre det?

Så lenge elektrikkeren har koblet opp alt med 3-fas, så fikser du det selv via Easee sin app, se screenshot under.

Du kan også gjøre det under lokal konfigurering der du kobler på et wifi-nett som laderen midlertidig åpner. Se side 20 i brukermanualen.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Dette ser jo helt supert ut, like enkelt som jeg håpet det skulle være.

Tusen takk til alle for svar og hjelp!
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA