Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks / ladestasjon til hjemmet, HJELP!

Startet av hybrid88, mandag 23. november 2020, klokken 16:14

« forrige - neste »

hybrid88

Jeg trenger hjelp til valg av lader i hjemmet og tips til gjennomføring oppkobling/installasjon. Har trukket en tfxp mr flex 16mm2 kabel til garasje. Har 3x63. I garasje må det sikkert settes opp et skap med sikring til lader, varmtvannsbereder, fremtidig luft/vann varmepumpe og div stikk/belysning.

Har noen tips til en grei og rimelig lader? Har en audi e-tron og en vw up. Kjører lite. Trenger ikke noe enorm kapasitet eller mulighet for å lade 2 samtidig.

Har tittet på EO mini 32a da denne virker liten og kjekk.

Kan man for øvrig montere disse tingene selv(lader, skap og sikringer) og kun få elektriker til å trekke ledninger og koble?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Erik Ola Ulvestad

#1
Nabofirmaet, EFA Elektro AS har akkurat starta å ta inn denne finske saken som vert bla pusha gjennom Elektroimportøren. Betre BlackWeek tilbud trur eg du skal leite lenge etter?
https://www.elektroimportoren.no/elbillader-charlie-1-1-fas-2-3-7-4kw-type-2/1558168/Product.html?Event=fp_banner_BW_Charlie_4_content_row

Om du kan montere sjølv kjem vel litt an på kor god kompis du er med installatøren. Skap, rør og boks er nok greit så lenge det kan inspiserast visuellt, men sikringsmateriell, etc ville eg spurt om først. Om du har kjøpt noko frå 'back of a truck' og mista det i betonggolvet eit par gg før du fekk klipsa det på DIN skinna, kven sit med ansvaret når det sviktar lenge etterpå. Litt overdrivelse, men du ser poenget?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Trekkoppbil

Ut fra behovet ditt, høres det ut som at du ikke trenger å investere i noe veldig dyrt.
Men det kan være lurt å vurdere å legge til rette for framtidig behov.

Noen biler lader på enfase, og andre på 3-fase.

Har du TN-nett med røde stikk, så ville jeg nok lagt opp 3-fasekurs. Dvs en eller 2 røde stikk på hver sin kurs. Den ene på 16A, og den andre på eventuellt 32A.

Da ville jeg nok vurdert et ovespenningsvern i sikringsskapet, mot tordenskader, og på hver bilkurs ville jeg hatt b-vern for jorfeil av både ac og dc.

Og deretter kjøpe en billig mobil evse med rød plugg. Enten en 1-fase eller 3-fase evse.

hybrid88

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 23. november 2020, klokken 22:33
Ut fra behovet ditt, høres det ut som at du ikke trenger å investere i noe veldig dyrt.
Men det kan være lurt å vurdere å legge til rette for framtidig behov.

Noen biler lader på enfase, og andre på 3-fase.

Har du TN-nett med røde stikk, så ville jeg nok lagt opp 3-fasekurs. Dvs en eller 2 røde stikk på hver sin kurs. Den ene på 16A, og den andre på eventuellt 32A.

Da ville jeg nok vurdert et ovespenningsvern i sikringsskapet, mot tordenskader, og på hver bilkurs ville jeg hatt b-vern for jorfeil av både ac og dc.

Og deretter kjøpe en billig mobil evse med rød plugg. Enten en 1-fase eller 3-fase evse.


Dette ble komplisert for meg. Kan du prøve å beskrive det for en nybegynner:)
Etron 55
E-golf
911 GT3

GOLF-raider

Denne uken er det mulig å kjøpe en vegglader til
«Black-friday-pris» hos Elektroimportøren (kr. 3 999,-)  ::)
Laderen har innebygget B-vern (DC–feilstrømsovervåkning)
Jeg kjenner ikke til denne laderen men den er sikkert
grei nok til det bruket som Du har skissert.   :D
https://www.elektroimportoren.no/elbillader-charlie-1-1-fas-2-3-7-4kw-type-2/1558168/Product.html?Path=007159030&Event=pathlist
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elektrolux

#5
For samme 3990.- kan du ut dagen reservere vår brukerjusterbare "Barelade" boks i 16 eller 20A utgave.

Kommer komplett med 6mA DC vern, 6m kabel med type 2 plugg, oppheng og dummy holder.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hybrid88

Kjøpte et par EO mini 32A til 4000 kr stk.

Hvilket tverrsnitt må en ha på kabel for max lading på denne om man bruker Tfxp MR flex? Tenker på hulltaking i betongveggen for å få gjennom kabel.
Etron 55
E-golf
911 GT3

GOLF-raider

#7
Jeg kjøpte denne kabelen for enfaselading 32 amp:
https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-3g6mm-/1019174/Product.html?Event=productfamily
Kabelen kan ligge inne og ute som den er og
da må du borre hull med 13 mm bor.
Men jeg tredde kabelen gjennom ei plaststrømpe som ligger inni
veggen og ute, frem til ladeboksen. Da er det enkelt å skifte ut
kabelen på et senere tidspunkt; feks. til trefase.
Da måtte jeg borre hull for strømpa med et 21 mm bor.
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA