Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten bil med god rekkevidde

Startet av joeberg1, mandag 23. november 2020, klokken 13:02

« forrige - neste »

Contango

Vi synes ikke BMWen vi prøvde innbød til langkjøring. Kjørekomforten med de smale hjulene var ikke vår greie. Bybil med en lengre tur nå og da var vår konklusjon. Har ikke prøvd e208/Opel/Citroen, men det ville også vært min anbefaling. Beste kompromisset pris/performance i den prisklassen. Får god tilbakemelding på kjørekomfort også. Personlig liker jeg ikke Leaf. Har hatt den og er som å kjøre rundt på en svamp. Synes ChaDeMo er en hemsko også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Contango på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:29
Vi synes ikke BMWen vi prøvde innbød til langkjøring. Kjørekomforten med de smale hjulene var ikke vår greie. Bybil med en lengre tur nå og da var vår konklusjon.
Nå kjøpte vi i3 først og fremst til småkjøring, men den funker fint til landevei og. På motorvei er den litt mere slitsom, men med sportspakke vil den funke fint til landeveis bruk. Rekorden vår er 127 mil på ett døgn, 270 på tre. Blir faktisk lite sliten av å kjøre den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

joeberg1

Sitat fra: Contango på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:29
Vi synes ikke BMWen vi prøvde innbød til langkjøring. Kjørekomforten med de smale hjulene var ikke vår greie. Bybil med en lengre tur nå og da var vår konklusjon. Har ikke prøvd e208/Opel/Citroen, men det ville også vært min anbefaling. Beste kompromisset pris/performance i den prisklassen. Får god tilbakemelding på kjørekomfort også. Personlig liker jeg ikke Leaf. Har hatt den og er som å kjøre rundt på en svamp. Synes ChaDeMo er en hemsko også.

Har prøvd en leaf og synes ikke så mye om den. Tenker jeg venter på citroen og prøver den samt e-208. Hadde vært kjekt om det kom en med litt større batteri tidlig i 2021. Synes det er litt dumt at alle PSA (e-208, e-2008, opel mokka, opel corsa og citroen) har samme batteri. Kunne jo ha skviset inn et marginalt større i en utstyrspakke.

Litt spent på Renault Megane også som nevnt tidligere. Men prøvde en bensin utgave for noen år siden når jeg var på ferie og det var en forferdelig bil å kjøre.

joeberg1

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. november 2020, klokken 14:57
Sitat fra: Contango på tirsdag 24. november 2020, klokken 11:29
Vi synes ikke BMWen vi prøvde innbød til langkjøring. Kjørekomforten med de smale hjulene var ikke vår greie. Bybil med en lengre tur nå og da var vår konklusjon.
Nå kjøpte vi i3 først og fremst til småkjøring, men den funker fint til landevei og. På motorvei er den litt mere slitsom, men med sportspakke vil den funke fint til landeveis bruk. Rekorden vår er 127 mil på ett døgn, 270 på tre. Blir faktisk lite sliten av å kjøre den.

Synes den er kul men ganske dyr. Sportspakke gjør det ikke billigere heller :)

Amex

->Tesla M3 reservert 01.04-16

Contango

#20
Sitat fra: joeberg1 på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:07Synes det er litt dumt at alle PSA (e-208, e-2008, opel mokka, opel corsa og citroen) har samme batteri. Kunne jo ha skviset inn et marginalt større i en utstyrspakke.
Enig i det. Standardiseringen er sikkert PSA's beste virkemiddel for kostnadskontroll. Det mangler en dedikert og moderne elbilplattform i det prissegmentet. PSA bilene er helt OK men er kompromisser mellom el og fossil som bla resulterer i for høyt forbruk - spesielt i høyere hastigheter.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

joeberg1

Sitat fra: Amex på tirsdag 24. november 2020, klokken 21:47
Tesla Model 3 SR+?

Model 3 er en fin hatchback men 40% dyrere enn det jeg hadde tenkt meg :) Dessuten synes jeg at minimalistisk design inni cupeen er litt kjipt men det er bare personlig. Liker model S sitt design mye bedre. Uansett hadde jeg nok siktet meg inn på noe slikt om det var i samme prisklassen jeg leter i.

joeberg1

Sitat fra: Contango på onsdag 25. november 2020, klokken 10:32
Sitat fra: joeberg1 på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:07Synes det er litt dumt at alle PSA (e-208, e-2008, opel mokka, opel corsa og citroen) har samme batteri. Kunne jo ha skviset inn et marginalt større i en utstyrspakke.
Enig i det. Standardiseringen er sikkert PSA's beste virkemiddel for kostnadskontroll. Det mangler en dedikert og moderne elbilplattform i det prissegmentet. PSA bilene er helt OK men er kompromisser mellom el og fossil som bla resulterer i for høyt forbruk - spesielt i høyere hastigheter.

Ja det er litt dumt i grunn. Nå har jeg undersøkt masse forum og tester i flere timer de siste dagene og kommet frem til at det ikke blir noen elbil med det første. Var ganske giret på e-208 men det var veldig mange negative brukeromtaler om alt fra rekkevidde til setejusteringer. Mest skuffet er jeg over rekkevidden på diverse biler ved varierende temperaturer men også hvis man kjører litt ''aktivt''. Så vidt jeg kan se finnes det ikke noe godt alternativ til småbil i 300 K klassen som dekker mine behov uten at det blir mer en byrde som jeg faktisk betaler mye penger for.
Tenker da at jeg kjører bensin inntil videre, så får jeg heller spare opp til en mellomklasse bil i fremtiden :)

Takk for all hjelp!

Daniel_0007

Sitat fra: joeberg1 på onsdag 25. november 2020, klokken 12:13
Sitat fra: Contango på onsdag 25. november 2020, klokken 10:32
Sitat fra: joeberg1 på tirsdag 24. november 2020, klokken 15:07Synes det er litt dumt at alle PSA (e-208, e-2008, opel mokka, opel corsa og citroen) har samme batteri. Kunne jo ha skviset inn et marginalt større i en utstyrspakke.
Enig i det. Standardiseringen er sikkert PSA's beste virkemiddel for kostnadskontroll. Det mangler en dedikert og moderne elbilplattform i det prissegmentet. PSA bilene er helt OK men er kompromisser mellom el og fossil som bla resulterer i for høyt forbruk - spesielt i høyere hastigheter.

Ja det er litt dumt i grunn. Nå har jeg undersøkt masse forum og tester i flere timer de siste dagene og kommet frem til at det ikke blir noen elbil med det første. Var ganske giret på e-208 men det var veldig mange negative brukeromtaler om alt fra rekkevidde til setejusteringer. Mest skuffet er jeg over rekkevidden på diverse biler ved varierende temperaturer men også hvis man kjører litt ''aktivt''. Så vidt jeg kan se finnes det ikke noe godt alternativ til småbil i 300 K klassen som dekker mine behov uten at det blir mer en byrde som jeg faktisk betaler mye penger for.
Tenker da at jeg kjører bensin inntil videre, så får jeg heller spare opp til en mellomklasse bil i fremtiden :)

Takk for all hjelp!

Høres ut som id3 ville vært en perfekt bil synd den er over budsjettet men kanskje du kan vurdere en brukt en om et års tid, tipper den blir da rundt 300 000 evt som du sier spare til id4 eller id5 i fremtiden
Model 3 2019 LR Rwd

THE

Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 13:02
...
Kriteriene for bilen er at den må koste rundt 300.000 NOK og kunne kjøre opp mot 400 km. Vil helst ikke ha en gammel bil men maks 1 år gammel.
...
Her er de jeg har vurdert:
...
Ampera: Denne er uaktuell.
...

Kan jeg få spørre hvorfor Ampera-e er uaktuell? Du får en 2019 modell med lav km for 300000,-. WLTP 423 km, reell vinterrekkevidde opp mot 300 km og sommerrekkevidde ca 500 km (https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/opel-ampera-e/rekkeviddetest-opel-ampera-e-vinter-2020/)
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

GOLF-raider

Hvis det er en bil som kan kjøre langt i samme klassen
som trillingene kan Du jo vurdere en av disse:   ::)
https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/#minibil
Personlig har jeg prøvekjørt «SKODA Citigo e iV»
Den var behagelig å kjøre og lang rekkevidde   :D
https://www.dinside.no/motor/utrolig-mye-elbil-for-pengene/72114369
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Trekkoppbil

Jeg forstår ikke helt hva som er så farlig med en stopp når man skal kjøre 25 mil.

Skal man på hyttetur, så kan det være nyttig med en stopp for å proviantere, og det kan være nyttig med småstopp av andre hensyn.
Det jeg synes er vanskelig hvis man skal lade 10 minutter, er å klare å løpe gjennom en kiwibutikk, for å rekke å avslutte ladinga i tide.
Jeg vil tru at de fleste biler på 60kwt klarer 25 mil til vanlig, når batteriet er nytt, og om man skulle trenge litt ekstra, så burde man få 12 kwt på 15 minutter med 48kw lading.

Det jeg kan se på som et problem, er at hurtigladere kan være utilgjengelige når man trenger dem.  Da kan det være nyttig med en bil som tar 22kw AC, for at man skal berge seg, som enkelte eksemplarer av Leaf og Zoe.


turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 25. november 2020, klokken 17:19

Det jeg kan se på som et problem, er at hurtigladere kan være utilgjengelige når man trenger dem.  Da kan det være nyttig med en bil som tar 22kw AC, for at man skal berge seg, som enkelte eksemplarer av Leaf og Zoe.
Det er jo akkurat det som er greia. Som oftest er det kanskje to hurtigladere på utsida av Kiwi. Hvis man drar på hytta fredags ettermiddag som de fleste andre er det stor risiko for at de er opptatt. For ikke å snakke om utfartsdager.

På Rema 1000 Gol er det mulig å lade 8 biler samtidig (takk til bkk), men selv der er det tendenser til kø innimellom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

joeberg1

Sitat fra: THE på onsdag 25. november 2020, klokken 13:38
Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 13:02
...
Kriteriene for bilen er at den må koste rundt 300.000 NOK og kunne kjøre opp mot 400 km. Vil helst ikke ha en gammel bil men maks 1 år gammel.
...
Her er de jeg har vurdert:
...
Ampera: Denne er uaktuell.
...

Kan jeg få spørre hvorfor Ampera-e er uaktuell? Du får en 2019 modell med lav km for 300000,-. WLTP 423 km, reell vinterrekkevidde opp mot 300 km og sommerrekkevidde ca 500 km (https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/opel-ampera-e/rekkeviddetest-opel-ampera-e-vinter-2020/)

Opel Ampera er i min mening den minst pene elbilen både innvendig og utvendig. Faktisk til den grad at jeg grøsser litt når jeg ser den  :o
Det er eneste grunnen.

joeberg1

Sitat fra: GOLF-raider på onsdag 25. november 2020, klokken 13:55
Hvis det er en bil som kan kjøre langt i samme klassen
som trillingene kan Du jo vurdere en av disse:   ::)
https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/#minibil
Personlig har jeg prøvekjørt «SKODA Citigo e iV»
Den var behagelig å kjøre og lang rekkevidde   :D
https://www.dinside.no/motor/utrolig-mye-elbil-for-pengene/72114369

Har vurdert det! Men ettersom jeg liker å dra på fjellet og ofte har med meg noen er det greit å litt større plass enn i denne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA