Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten bil med god rekkevidde

Startet av joeberg1, mandag 23. november 2020, klokken 13:02

« forrige - neste »

joeberg1

Hei

Jeg ønsker å skifte ut bensin bilen med en liten elbil i 2021. Har sett gjennom mange alternativer men sliter litt med å finne en bil som har alt.
Kriteriene for bilen er at den må koste rundt 300.000 NOK og kunne kjøre opp mot 400 km. Vil helst ikke ha en gammel bil men maks 1 år gammel. Jeg kjører ganske mye og langt (hytten er 250 km fra Bergen og her drar jeg ofte). I tillegg er veiene på vestlandet i generelt elendig stand så bilen må være godt isolert for hjulstøy.
Her er de jeg har vurdert:

ZOE: Grei nok bil til god pris men leste at den ikke egner seg godt til langkjøring (dessuten er den ikke så veldig pen men det kan man leve med).
E-208: Denne har fått veldig gode tilbakemeldinger på kjøreegenskaper. Men om jeg kjøper denne vil jeg aldri klare å dra på fjellet uten å lade på veien. Hadde håpet denne skulle komme med litt større batteri for da hadde den vært perfekt.
Corsa-e: Samme problem med lite batteri her.
Ioniq: Denne synes jeg blir altfor kjedelig men har hørt det kanskje kommer en ny versjon.
Ampera: Denne er uaktuell.
Nissan Leaf: For lite rekkevidde på denne også.
BMW i3: Den stiligste bilen av alle men for dyr og for lite rekkevidde.
VW iD3: Ok bil men merkelig høy pris.

Legger til at jeg ikke vil kjøpe gamle Tesla eller lignende. Noen som vet om andre småbiler som kommer i 2021 med rekkevidde opp mot 400 km?

Takk for hjelp!

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Er det noe jeg ikke forstår i regnestykket ditt? Hytten er 250 km unna, så du må ha en bil som kan gå 400 reelle km? Altså er du ikke ute etter en bil som kan kjøre tur retur. Hva skal du da med de siste 150 km?

Det ser ut som du foreløpig har et øye for Peugeoten. Det er en flott bil, så jeg forstår det. Men hvorfor går ikke den langt nok for deg? Den bør holde til hytten og vel så det. I følge tabellen her på forumet, så bør den være godt innenfor hytteavstanden.

Du ha ladeboks på hytten uansett (lade via stikkontakt er nødlanding og ikke tillatt som permanent løsning).

RJK

Hyundai Kona får du fra ca 320 000 som 2019-modell. Den har rekkevidden inne, noe den nesten er alene om når du utelukker Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

joeberg1

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 13:07
Citroën eC4?

https://www.citroen.no/modeller/citroen/c4.html

Den er nesten helt identisk i pris til E-208. Samt lik rekkevidde. Den ser ut til å ha mer plass noe som kan være greit. Er bare ørlite skeptisk til Citroen :)

joeberg1

Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 14:07
Er det noe jeg ikke forstår i regnestykket ditt? Hytten er 250 km unna, så du må ha en bil som kan gå 400 reelle km? Altså er du ikke ute etter en bil som kan kjøre tur retur. Hva skal du da med de siste 150 km?

Det ser ut som du foreløpig har et øye for Peugeoten. Det er en flott bil, så jeg forstår det. Men hvorfor går ikke den langt nok for deg? Den bør holde til hytten og vel så det. I følge tabellen her på forumet, så bør den være godt innenfor hytteavstanden.

Du ha ladeboks på hytten uansett (lade via stikkontakt er nødlanding og ikke tillatt som permanent løsning).

Slik jeg har fotstått det er ikke 320 km det den egentlig kan gå? Fjellet ligger jo 900 meter høyere opp samt at det nesten alltid er mye kaldere. Vil ikke da den egentlige rekkevidden være ca 150-200?

joeberg1

Sitat fra: RJK på mandag 23. november 2020, klokken 14:26
Hyundai Kona får du fra ca 320 000 som 2019-modell. Den har rekkevidden inne, noe den nesten er alene om når du utelukker Tesla.

Har vurdert Kona. Synes bilen ser grei ut forfra (litt verre bakfra) men absolutt en bil jeg ville hatt. Om jeg kan få en 2020 modell til ca 320K neste år hadde det vært aktuelt. Eneste er at jeg ser folk klager mye på støy fra hjulene. Det er litt dumt når det er så mye riller og annet på veiene her borte. Bilen jeg har nå er forferdelig støyete over 60 km/t men kan være stille steder hvor det er ny asfalt.

Bidda

#7
Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 15:33
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 13:07
Citroën eC4?
https://www.citroen.no/modeller/citroen/c4.html
Den er nesten helt identisk i pris til E-208. Samt lik rekkevidde. Den ser ut til å ha mer plass noe som kan være greit. Er bare ørlite skeptisk til Citroen :)
Ikke vær rett for det, det er nå samme importør og system (BOS uheldigvis) så ville klart valgt Cit foran Peu, har hatt mange av begge. Vi kjøpte Kona i vår pga tok forlang tid å vente på e-C4, kan anbefale den også, knall bil hvis du kan godta hjulstøyen og liten plass bak.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Øyvind.h

Skal du kjøre 250km på vinteren inkludert noen hundre meter stinging er det fornuftig å se på biler med over 400km WLTP.
Det varierer riktignok hvor enkelt det er å nå wltp med de forskjellige bilene, men med 150km ekstra bør marginen være grei for de fleste.
Skal sies at jeg vet om minst en elbil som har langt over 400km wltp, men som fortsatt ser ut til å være i grenseland for den hyttestrekningen jeg kjører på snaut 210km...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 15:35
Slik jeg har fotstått det er ikke 320 km det den egentlig kan gå? Fjellet ligger jo 900 meter høyere opp samt at det nesten alltid er mye kaldere. Vil ikke da den egentlige rekkevidden være ca 150-200?
Vi har i3 120Ah med WLTP på rett under 30 mil, og hytte på fjellet 25 mil unna drøye 800moh. Med den kommer vi oss helt opp på hytta hele sommerhalvåret og må lade litt på vinteren og kalde/våte høstdager.

Det er med en snittfart på rundt 75km/t, med litt motorvei, hovedsaklig landevei og noe tettbebygd strøk. Gjerne 10-15-20 forbikjøringer pr/tur.

Så litt avhengig av kjørestil og veier bør biler med wltp på 35 mil+ holde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Ville nok testet ut en PSA bil (Peugeot e-208 for eksempel) i ABRP å sjekket om de pausene er verdt å leve med. Når jeg tester i planleggeren med e-208 fra mitt hjem blir det under en time ladestopp tilsammen på 473 km rundtur...
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

joeberg1

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 16:36
Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 15:35
Slik jeg har fotstått det er ikke 320 km det den egentlig kan gå? Fjellet ligger jo 900 meter høyere opp samt at det nesten alltid er mye kaldere. Vil ikke da den egentlige rekkevidden være ca 150-200?
Vi har i3 120Ah med WLTP på rett under 30 mil, og hytte på fjellet 25 mil unna drøye 800moh. Med den kommer vi oss helt opp på hytta hele sommerhalvåret og må lade litt på vinteren og kalde/våte høstdager.

Det er med en snittfart på rundt 75km/t, med litt motorvei, hovedsaklig landevei og noe tettbebygd strøk. Gjerne 10-15-20 forbikjøringer pr/tur.

Så litt avhengig av kjørestil og veier bør biler med wltp på 35 mil+ holde.

Du er heldig! Synes i3 er den stiligste av alle el-bilene. Rett og slett en nydelig bil. Hadde kjøpt den hvis jeg kunne fått en 120 Ah i rød til ca 300K. Da er det greit å lade litt ekstra :)

amps

Renault Mégane eVision skal komme i 2021, prisen blir spekulert til å ligge på rundt 300k for 60kwh versjonen. Det ryktes også om en 88kwh versjon.

https://group.renault.com/en/news-on-air/news/renault-megane-evision-a-design-at-the-service-of-efficiency-and-emotion/

Amigakongen

Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 16:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 16:36
Sitat fra: joeberg1 på mandag 23. november 2020, klokken 15:35
Slik jeg har fotstått det er ikke 320 km det den egentlig kan gå? Fjellet ligger jo 900 meter høyere opp samt at det nesten alltid er mye kaldere. Vil ikke da den egentlige rekkevidden være ca 150-200?
Vi har i3 120Ah med WLTP på rett under 30 mil, og hytte på fjellet 25 mil unna drøye 800moh. Med den kommer vi oss helt opp på hytta hele sommerhalvåret og må lade litt på vinteren og kalde/våte høstdager.

Det er med en snittfart på rundt 75km/t, med litt motorvei, hovedsaklig landevei og noe tettbebygd strøk. Gjerne 10-15-20 forbikjøringer pr/tur.

Så litt avhengig av kjørestil og veier bør biler med wltp på 35 mil+ holde.

Du er heldig! Synes i3 er den stiligste av alle el-bilene. Rett og slett en nydelig bil. Hadde kjøpt den hvis jeg kunne fått en 120 Ah i rød til ca 300K. Da er det greit å lade litt ekstra :)

Ifølge BMW.no skal en 120ah starte på 299.900. Løp og kjøp. ;)
2015 BMW I3 - 11800km

Daniel_0007

E-208 lader ganske kjapt, tar du et 10 minutters stopp så klarer den å komme frem til hytta.
Leaf+ 62 burde klare det glatt og, ser nissan kjører kampanje nå til 299 900
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA