Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjekt å ha utstyr å kjøpe til en ny M3

Startet av eNORm, mandag 23. november 2020, klokken 11:36

« forrige - neste »

felix


helge89

Homelink er forøvrig standard på en del av de tidligere bilene.

Jeg glemte å nevne dette i min egen liste, jeg er veldig fornøyd så langt. Litt dyr frakt.
https://evannex.com/products/tesla-model-3-frunk-lift

RubberDucky

2019 Mobilex Impala rullator

RubberDucky

Sitat fra: ChristR på tirsdag 24. november 2020, klokken 10:22
Bilkomponenter har 30% rabatt på 3D Maxpider Trunk-matte:
Jeg har bestilt dette, samt 3D Maxpider interiørmatter.

Takk for tips!!.
Bestilt.

2019 Mobilex Impala rullator

marcob

Sitat fra: RubberDucky på onsdag 25. november 2020, klokken 14:18
Sitat fra: eNORm på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:49
Er ikke så dyrt for 1 TB med SSD. 1099,- Eksternt kabinett kjøpes billig.

Jeg ville nok gått for denne:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4434329

Det følger vel med en minnebrikke i Teslaen nå, men er den for liten eller for dårlig etter deres mening?

apehest

I og med at bilen ikke tar permanent vare på opptak med mindre du husker å trykke på riktig knapp etter at du har kræsja, så er 64gb-brikka som følger med mer enn stor nok.

helge89

#36
Det har noe med hvor mye man bruker Sentry Mode, hvor mange event som vanligvis trigges og om man har en partisjon ekstra til andre ting. Ett Sentry Mode event er rundt 1 GB i lagret data på disken.

Harddisken kan også fylles med musikk i bl.a. lossless format (som tar mye plass), podkaster, lydbøker etc. som kan spilles av i bilen.

Størrelsen på harddisken er opp til enhver.
64 GB er fint til dashcam og moderat bruk av sentry.

Jo mindre disk man har jo mer overskrivning blir det og levetiden på disken blir mindre, spesielt da for NAND slik som SSD, minnepenn og SD kort. Det finnes mer egnede minnepenner, SSDer og SD kort som fungerer fint til slikt bruk og det er viktig å dobbeltsjekke dette og gjøre en vurdering på det før man kjøper noe billige greier.

marcob

Takk for utfyllende svar. Får kjøpe en stor disk for å støtte næringslivet tenker jeg... :-)

Haggish

#38
Sitat fra: helge89 på onsdag 25. november 2020, klokken 15:13
Det har noe med hvor mye man bruker Sentry Mode, hvor mange event som vanligvis trigges og om man har en partisjon ekstra til andre ting. Ett Sentry Mode event er rundt 1 GB i lagret data på disken.

Harddisken kan også fylles med musikk i bl.a. lossless format (som tar mye plass), podkaster, lydbøker etc. som kan spilles av i bilen.

Størrelsen på harddisken er opp til enhver.
64 GB er fint til dashcam og moderat bruk av sentry.

Jo mindre disk man har jo mer overskrivning blir det og levetiden på disken blir mindre, spesielt da for NAND slik som SSD, minnepenn og SD kort. Det finnes mer egnede minnepenner, SSDer og SD kort som fungerer fint til slikt bruk og det er viktig å dobbeltsjekke dette og gjøre en vurdering på det før man kjøper noe billige greier.

er dette NAND også?
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/harddisk/samsung-860-evo-sata-ssd-1tb/p-1053247/

så nå at det står V-NAND på spec'n er det det samme?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Nickelilltroll

Sitat fra: marcob på onsdag 25. november 2020, klokken 14:59
Sitat fra: RubberDucky på onsdag 25. november 2020, klokken 14:18
Sitat fra: eNORm på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:49
Er ikke så dyrt for 1 TB med SSD. 1099,- Eksternt kabinett kjøpes billig.

Jeg ville nok gått for denne:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4434329

Det følger vel med en minnebrikke i Teslaen nå, men er den for liten eller for dårlig etter deres mening?

Nei, den holder mer enn nok. Brukt minnepenn på min 2019 LR i mange mil, måneder og temperaturer, null problemer.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Mondeo

Man skal ha ett skikkelig dårlig produkt om man klarer å slite det ut bare med dashcam\sentry mode bruk.

Eldre Model S sliter jo med død MCU fordi "sd minnet" blir utslitt - men her snakker man da om 8GB - som det skrives til nesten kontinueleig. Alikevell varer det som oftest 100 000km+ før det tar kveld...

Jeg hamstra 120GB SSD disker hos elkjøp engang. Kosta vel en hundrelapp per stk eller noe. Tror jeg kjøpte 6 stykker og brukte over alt, blandt annet til bilen. Fungerte utmerket i ett billig USB3 kabinett.
Så man kan absolutt finne gode deals på SSD disker.

Denne 500GB Samsung SSD disken koster bare 769kr nå og varer nok bilens levetid og vel så det:
https://www.elkjop.no/product/data/harddisk-ssd-og-nettverkslagring-nas/SAMT5SSD500GB/samsung-t5-barbar-ssd-500-gb-bla?&scid=SEM6279&gclid=CjwKCAiAnvj9BRA4EiwAuUMDf69073u3H_d2up07gM5T2vmTNzsq2Bc9qfd76_sV3cQt1VwsvrWbLRoCQJgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ville aldri gamblet på å ha en mekanisk disk i bilen. Både grunnet vibrasjoner og siden innholdet lett kan bli korrupt i en kræsj. Ser noen nevner at data lett kan hentes ut - men det er ikke så lett når lesehoded har skrapet i platen.. Er lettere om harddisken slutter å fungere av andre grunner

turfsurf

Sitat fra: Haggish på onsdag 25. november 2020, klokken 15:55
er dette NAND også?
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/harddisk/samsung-860-evo-sata-ssd-1tb/p-1053247/

så nå at det står V-NAND på spec'n er det det samme?
Neste alle SSDer er en form for NAND. Det er forskjellige typer, og de med høyere tetthet har stort sett lavere levetid. Den mest holdbare er av typen SLC, og er veldig dyrt.

Tallet du er interessert i er TBW, som du ønsker å sammenligne innenfor samme pris, gitt at SSDen er stor nok for ditt bruk. TBW skalerer lineært med kapasitet for en type SSD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eNORm

Samsung 860 EVO har 1.5 Million Hours Reliability (MTBF)

Det er også vanlig at en SSD selv passer på å skrive jenvt til hele disken, så hvis man setter av litt ledig plass, dvs ikke partisjonerer hele disken, så vil disken selv passe på å ikke skrive til samme celle mange ganger, men passe på at alle blir likt skrevet til.

Terje Klungervik

Hvilke utstyr trenger du til homelink på selve garasjeport-åpneren?

jorgenask

Sitat fra: Terje Klungervik på mandag 14. desember 2020, klokken 20:16
Hvilke utstyr trenger du til homelink på selve garasjeport-åpneren?

Du trenger å få det installert hos et servicesenter, som jeg gjorde samme dag jeg fikk bilen  :+1:
kostet 3200kr

EDIT: Ser du kanskje mener selve garasjåpneren i garasjen ja og ikke bilen.
Det vet jeg ikke, hos meg bare virker det. Har en sånn fjernkontroll som jeg bruker til å åpne til vanlig som jeg brukte for å sette det opp mot bilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA