Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukket bærebru

Startet av btsvennes, mandag 23. november 2020, klokken 10:56

« forrige - neste »

btsvennes

Kjørte fra barnehagen (heldigvis ikke til) hvor jeg plutselig hører et smell fra bakdelen på bilen, etterfulgt av hjulsubbing. Fant rimelig raskt en parkeringsplass, hoppet ut av bilen og kunne observere at dekket på venstre side, bak stod i vinkel. Etter en telefon til Tesla, fikk jeg beskjed om å ordne tauing via mitt forsikringsselskap da bilen er utenfor garanti. Heldigvis dukket tauebil opp veldig kjapt, hvor servicemannen kjapt kunne konstatere brukket bærebru.

Jeg ser det har vært flere tilfeller av dette. Blant annet ble det skrevet en artikkel i aftenposten for 1,5 år siden (https://www.aftenposten.no/motor/i/rAMknl/denne-alvorlige-tesla-feilen-er-det-ikke-bare-thomas-johnsen-som-har-o). Noen her på forumet som har erfaringer? Synes det er merkelig at slik er mulig. Bilen er jo ikke mer enn 5,5 år gammel og har gått 75 000. Regner med det blir en "hyggelig" faktura fra Tesla på dette.
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

Muffinman

Det finnes en servicebulletin på bytte av disse bærearmene på 2013 og 2014 modellene, men i det siste har det begynt å skje med nyere biler også. Mener den nyeste jeg har sett er fra 2016. På tide at Tesla utvider den servicebulletinen ser det ut som.

Ellemelle

Ja jeg forstår ikke helt hvorfor NHTSA reagerer mer på MCU-problematikken enn på hjul som knekker sammen.
Den ene saken gir manglende blinklys, den andre gir risiko for alvorlig skade og død.

btsvennes

Det er det jeg også er urolig for. Dagen før kjørte jeg 100 km på E18 med to barn i baksetet, hvor det er lengre 110-soner. Veldig glad for at bruddet ikke skjedde på det tidspunktet.
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

Motorwatt

Er det dette som kalles "Control arm rear lower"?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Er nok det. Har ikke hørt om svikt i annet enn lav fart til nå, men man gjør seg jo noen tanker.

Motorwatt

#6
Jeg har en S som denne ble byttet på etter at jeg hørte et smell bak. Da hadde den gått ca 30K km., og jeg merket ikke noe unormalt før jeg leverte inn bilen på verksted for å sjekke hvor lyden kunne komme fra.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Veggen

#7
Byttet preventivt på 2013 P85+ nå i høst:

btsvennes

Da er bilen tilbake fra reparasjon. Bærearmer på begge sider bak er skiftet. Tesla tok regningen. Sier meg fornøyd med det.
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA