Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Elbilkundene risikerer kjemperegning"

Startet av power59, mandag 23. november 2020, klokken 09:15

« forrige - neste »

power59


Thob

Bra at media fokuserer på dette. Denne kontrakten (spesielt det med 8% avbestillingsgebyr) var grunnen til at det ikke ble noe enyaq 80x på meg

Rusalka

#2
Lite nytt for oss også som allerede har tegnet kontrakt ....

(hvis Norge blir tvunget til 25% mva. er det jo bare for politikerne å gjøre som f.eks. Frankrike hvor de subsidierer kjøpsummen med ca 127 000 kr (STORT flertall i stortinget for å fortsette å subsidiere kjøp av elbiler. For statsbudsjettet er det jo det samme.)) https://elbil.no/soknad-om-momsfritak-for-elbil-ut-2022/

Ellers er det jo bare å vente til leveringstiden går mot "normalt".  Det kan imidlertid ta tid (og kan jo bli ganske dyrt det også ....)

proton

Dette er vel også en problemstilling som i størst grad gjelder bestillinger av iV80X. iV60/80 skal jo leveres første halvår, og det er vel usannsynlig at det skulle skli helt over i 2022 for disse.

Men kontrakten er uheldig formulert, siden de benytter seg av både "seneste levering uke XX/2021" og samtidig "leveringstid usikker". Det siste slår på en måte det første i hjel. Selger hos Skoda var helt klar på at det er seneste levering som gjelder som frist i forhold til en forsinkelse og rett til heving, men om det er hold for dette i kontrakten juridisk er en annen sak. Det er vel formulert slik for å sikre seg mot ansvar.

Poffen

Artikkelen på DinSide er ikke helt nøyaktig. Den sier i et avsnitt 20 måneder:
"Det som er verre er at han ikke aner når bilen eventuelt vil komme. Selger sier «siste kvartal 2021 - trolig oktober». Men i kontrakten står det at importøren forbeholder seg 20 måneder fram i tid, altså juni-juli 2022."
Jeg kan ikke se at det står 20 måneder i kontrakten gjengitt i artikkelen, men finner det litt merkelig at antatt leveringsuke og seneste leveringsuke er like (52/21).

Jeg har følgende oppsett i min kontrakt:
Dato for signert kontrakt: 44/20 (29.10.2020)
Antatt leveringsuke/år: 31/21
Seneste leveringsuke/år: 52/21

I kontrakten er det angitt 'Leveringstid usikker, men enn 6 mnd.'. Dette er i forhold til dato for signert kontrakt.
Dette er helt i overenstemmelse med antatt/seneste leveringsuke som tilsier 10-14 mnd. etter signert kontrakt.
Levering etter uke 52/21 vil være brudd på kontrakten.

Nå har jeg signert med Autoria og ikke Møller, så det kan være avvik, selv om kontraktene så ganske like ut.
Skoda Enyaq iV 80X SL - I bestilling

Rosstopher

Hvis jeg har skjønt det riktig er Møller både importør og forhandler av Skoda, og da tolker jeg det som at dette avsnittet gir de en total frihet til å endre prisen når som helst, uten grunn og uten begrensninger.
SitatDersom det før levering skjer, eller før utløpet av avtalt leveringstid skjer endringer i:

toll og avgiftssatser
engangsavgift/omregistreringsavgift
importørens/fabrikkens bilpris

... som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende. Merverdi påløper til den enhver tid gjeldende avgiftssats.

Altså selv om prisen fra fabrikk opprettholdes eller reduseres, kan Møller (importør) fint endre prisen som Møller (forhandler) må betale for bilen, og uten videre sende regninga videre til kunde uten at du har noe som helst du skulle ha sagt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hELgenen

Jeg har fått en ekstra regning fra Møller en gang som følge av endrede priser mellom kontrakt og levering - risikoen var helt min ble det sagt. Husker ikke nøyaktig beløpet nå, men var noen lapper ekstra jeg måtte ut med.

arthur

Kjøper bærer i praksis all risiko mht leveringstidspunkt, avgiftssystemet og priser ellers (inntil 8%). Som en ikke helt unaturlig "motytelse" burde en reduksjon i selgers innkjøpspris tilkomme kunden/kjøperen, men heller ikke det får man etter hva jeg forstår. At noen gidder å kjøpe på slike betingelser!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Chrian

Hadde lavt nummer for kjøp av Enyaq, men gikk for Polestar 2 pga denne kontrakten. Med en så ensidig kontrakt var jeg egentlig ikke i tvil etter gjennomlesing selv om bilen ser riktig bra ut.
Når Polestar har 14 dager og 1000km som grense for angrefrist der en kan levere bilen tilbake og få hele kjøpesummen refundert var valget enkelt da vi ikke har behov for stasjonsvogn.

Rosstopher

Sitat fra: arthur på mandag 23. november 2020, klokken 14:33
Kjøper bærer i praksis all risiko mht leveringstidspunkt, avgiftssystemet og priser ellers (inntil 8%).

Begrensningen på kundens risiko gjelder kun dersom bilen kan leveres innen 6 måneder, noe den ikke kan.
SitatVed prisøkning som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn seks måneder fra kontraktsdato
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TimBryce

Jeg er usikker på om jeg forstår helt her, men dette gjelder vel primært for 80X. For de som har kjøpt 60/80 vil bilen være levert stort sett i Q2/Q3 i år om ikke det skjer veldig mye med ordrebøkene eller leveransekapasiteten til Skoda. Eller tar jeg helt feil nå?

Trovi

Sitat fra: TimBryce på tirsdag 24. november 2020, klokken 09:21
Jeg er usikker på om jeg forstår helt her, men dette gjelder vel primært for 80X. For de som har kjøpt 60/80 vil bilen være levert stort sett i Q2/Q3 i år om ikke det skjer veldig mye med ordrebøkene eller leveransekapasiteten til Skoda. Eller tar jeg helt feil nå?

There is some optional equipment (Skoda sound system, Cristal face and maybe some other) which may delay the delivery, compare to the cars without these. Sellers do have only information, that these optional eq. will affect / delay the delivery, but they do not have any information how much.
But yes, iV80 (without the mentioned optional eq.) are expected to be delivered in Q2 / Q3 (depends when you ordered). For now, sellers hope for same delivery deadlines of the cars with the delayed optional equipment, but that may change.
I don't know about iv60.
I have read somewhere that production start of the iv80X is planned on the week 27/2021.
As per info from seller, delivery time to Norway of the produced car can be expected about 4-5 weeks.
I.e. If all goes acc. to plan, first iv80X should be in Norway in second half of Q3.
It is expected that all iv80X ordered till end on 10/2020 or so, should be delivered till end of 2021.
(at least I got this info in mid. of October).

Trovi

Sitat fra: Rosstopher på mandag 23. november 2020, klokken 22:14
Sitat fra: arthur på mandag 23. november 2020, klokken 14:33
Kjøper bærer i praksis all risiko mht leveringstidspunkt, avgiftssystemet og priser ellers (inntil 8%).

Begrensningen på kundens risiko gjelder kun dersom bilen kan leveres innen 6 måneder, noe den ikke kan.
SitatVed prisøkning som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn seks måneder fra kontraktsdato

I'm sorry, my Norwegian is not so good, but doesn't the last part of the last sentence "eller dersom avtalt leveringstid er mer enn seks måneder fra kontraktsdato" actually voiding the possibility to cancel the agreement, when the price increase above 6% and the car is ordered now ? (expected delivery is ~7m as min. from now)
i.e. the 8% penalty is still valid for those who ordered the car now even when the price will rise above the 6%.
Or do I understand it incorrectly?

Electric cars in Norway


tornaldo

Jeg forstår det er en del som ikke har økonomi til økt priser, men det er ikke noe helt unikt for Møller, selv om mange andre har bedre kontraktsvilkår. Jeg tipper de mange tusen som faktisk har skrevet kontrakt allerede, klarer å leve fint med dette. Risikoen for en stor prisøkning fremstår minimal, all den tid det er politisk flertall for at elbilfordelene skal bestå. Som alle vet, er man ikke avhengig av å gi mva fritak for å subsidiere el-bilene. Det er bare å gjøre som Tyskland og flere andre land. Det er faktisk uproblematisk om EU nekter oss dette.

Hvis man er i en situasjon der noen tusenlapper ekstra velter økonomien, men samtidig vurderer en bil til ca 500000 eller mer, så bør man vel gå en runde eller to med seg selv uansett?

Til dere som har valgt å ikke bestille, så er jo det helt greit. Enten får dere kjøpe når man starter utlevering, og dere kan være tryggere på at økonomien deres tåler det, eller så velger man å gå for en annen bil. Det er alltid en hel masse argumenter for å velge en annen bil, hver gang man er på utkikk etter ny.

For Skoda/Møller tror jeg ikke det er et stort problem at en del kunder avstår bestilling nå helt innledningsvis. Dette er en bil som trolig skal produseres i årevis, og det er kun nå de neste 3-4 mnd dette er et aktuelt problem. Det er fortsatt begrenset utvalg i denne klassen, og at det blir noe lekkasje til ID4 (spiller ingen rolle for møller), Tesla Model Y (ukjent levering) og eventuelt et par andre, tipper jeg går helt greit for Skoda og Møller.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA