Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Vampire drain  (Lest 800 ganger)

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Vampire drain
« på: ſøndag 22. November 2020, klokken 19:20 »
Parkerte bilen på fjellet i kuling og -3 grader fra lørdag formiddag til søndag ettermiddag og observerte at batteri% var sunket fra 53% til 49% . Estimert rekke vidde var også sunket med 12km. Max Power indikerte 75% noe som er naturlig når batteriet er kaldt.
Har ikke opplevd vampire drain på Eqc tidligere. Har det noe med den nye software oppdateringen som ble installert på A servicen som handlet om parameterendring av batteristyring?  Dette likte jeg svært dårlig :-1:
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

z4rd

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1241
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #1 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 19:34 »
Betyr ikke at energien nødvendigvis er borte - bare at BMS er mer "current" enn tidligere. Verdiene vil jo endre seg når du får batteriet varmt igjen ifm kjøring. Tesla f.eks. kan indikere deler av batteriet som "blått" når den har stått kald, og man får som regel tilbake dette når batteriet har blitt oppvarmet. Ville ikke "sørget" over dette.
« Siste redigering: ſøndag 22. November 2020, klokken 19:37 av z4rd »
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #2 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 19:46 »
Ja, får håpe det er BMS som kalkulerer for kaldt batteri. Og at den ikke står å tapper seg 3% pr døgn..
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

jevel

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 143
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #3 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 23:00 »
Aldri opplevd så mye som en eneste % i drain på EQC, så hvis dette er reelt så blir jeg overrasket. Du brukte ikke forvarming eller har aktivert varming når du låser opp bilen?

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #4 på: Mandag 23. November 2020, klokken 08:01 »
Jeg har heller ikke opplevd tap av soc på bilen tidligere. Mistenker at den siste software oppdatering har endret BMS sin måte å kalkulere og trekke fra vist soc ved kaldt batteri. I så tilfelle er ingen energi lekket ut, men blir tilgjengelig når batteriet tempereres igjen.
Er ikke kjent med at jeg har aktivert forvarming. Dog kan 4% tap godt stemme med 1/2 times forvarming.. Finner ut mer om dette etterhvert. Håper bare ikke den er blitt som min gamle Tesla S som tapte 3% hvert døgn. Etter 10 dager var 30% borte.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6288
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #5 på: Mandag 23. November 2020, klokken 20:59 »
Jeg ladet bilen til 70 % og lot den stå over en uke i temperatur under 0. Den viste fortsatt 70 % da jeg startet og % SOC falt heller ikke unormalt da jeg begynte å kjøre uten forvarming. Det er en 21 modell.

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #6 på: Mandag 07. Desember 2020, klokken 17:38 »
Fikk testet litt mer i helgen da bilen sto parkert 2 døgn i minus 5-8 grader. Forsvant 4%  soc på 2 døgn. Samme som forsvant på et døgn sist. Konkluderer med at det er ny batteristyrings software som nå trekker fra vist soc  i forhold til batteri temperatur. Altså ingen energi lekker ut, men det er mindre tilgjengelig med gjeldende lave batteri temp. Om bilen ble stående til omgivelse og batteri temperatur økte til samme som ved parkering antar jeg at soc ville vært uendret.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #7 på: Mandag 07. Desember 2020, klokken 17:43 »
I helgen ladet jeg bilen opp lørdag ettermiddag og lot den stå frakoblet fra lørdag til søndag (fikk ny batteristyrings-sw for en liten stund siden).
Koblet fra lørdag klokken 16.
Søndag klokken 17 var SOC uendret. Bilen stod i et par minus i uisolert garasje.

Skal se i løpet av vinteren om jeg får testet lengre perioder i lavere temperatur mtp å se om SOC faller som en illustrasjon av lavere tilgjengelig kapasitet. For faktum er at tilgjengelig energi faller når batteriet kjøles ned, uavhengig av om bilen viser det eller ei.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 743
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #8 på: Mandag 07. Desember 2020, klokken 18:07 »
Hadde du kjørt før du ladet? Tenker på batteri temp ved frakobling av lader.
Jeg hadde kjørt 140km ti fjells + hurtigladet 40km før jeg parkerte. Fikk full fart på 50kw lader så tipper batteri temp i mitt tilfelle var 15-20 grader ved parkering og -5 da jeg startet opp igjen etter 2 døgn.
Ja det er helt greit at bilen trekker fra soc ved kaldt batteri. Ble bare bekymret siden den ikke gjorde det tidligere med den gamle softwaren.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt familie 31.07.20)
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Vampire drain
« Svar #9 på: Mandag 07. Desember 2020, klokken 18:14 »
Tømte nesten hele batteriet fredag, plugget i fredag ettermiddag, ladet med 7,4kW frem til en eller annen gang natt til lørdag. 5+5 minutter kjøring på lørdag, så toppet opp med en time lading på 7,4kW før kabelen ble tatt ut ca kl 16 og bilen kjørt inn i garasjen. Hvor varmt batteriet var lørdag ettermiddag er vanskelig å vite, men det var nok godt over omgivelsestemp. Tar ganske lang tid å kjøle ned flere hundre kilo batteri.

"Utfordringen" er at jeg må huske på å ta ut kabelen om jeg skal teste langtidseffekten. På hytta står bilen stort sett tilkoblet, og da slår ladingen inn fra tid til annen. Virker som den forsøker å holde bilen på nøyaktig rett SOC. 2-kanals dashcam kan også spille inn mtp at det tapper 12V batteriet og bilen da vedlikeholdslader mer for å holde 12V på uendret spenning? Kanskje. Hvem vet :)
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013