Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regulere ladenivå og strømstyrke

Startet av ThomasBN, søndag 22. november 2020, klokken 14:22

« forrige - neste »

ThomasBN

Svigerfar har fått sin Corsa-e. Han har installert Easee ladeboks 230V 1-fase 32 amp, men ønsker ikke alltid å lade på 32 amp til 100%. Hvor i menysystemet på bilen justerer man ampere og ladeprosent? MyOpel app'en er installert, men er ikke spesielt brukervennlig.

Syklist

Det er et godt spørsmål. I brukerhåndboken står det at menyen for programmering av lading aktiveres ved å presse på en "e" knapp under skjermen midt på dashbordet, ved siden av sentrallåsknappen.  På vår er e-Corsa Edition det ingen slik "e" knapp.

Pleier bare å saktelade over natta, så for oss har ikke dette vært noe problem så langt.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

turfsurf

Mange biler som Ikke har mulighet til å justere ladefart. Kan i så fall justere på ladeboksen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasBN

Hva med justering av ladenivå til f.eks 80%, noen som har funnet ut av det? Svigerfar har heller ikke den 'e'-knappen...

Nickelilltroll

#4
Går ikke, har sjekka med forhandler BOS og importør. Detta gjorde at jeg IKKE bestilte denna bilen. De har ikke skjønt uansett buffer på topp(liten på corsa-e), topplading av batteri er en dealbreaker for meg og burde vare det for de fleste.

Skuffet? Ja!

Veldigt synd da bilen er KNALL ellers :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Daniel_0007

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 25. november 2020, klokken 12:33
Går ikke, har sjekka med forhandler BOS og importør. Detta gjorde at jeg IKKE bestilte denna bilen. De har ikke skjønt uansett buffer på topp(liten på corsa-e), topplading av batteri er en dealbreaker for meg og burde vare det for de fleste.

Skuffet? Ja!

Veldigt synd da bilen er KNALL ellers :)

Ja problemet med psa at elbilene har for mye som henger igjen fra fosil versjonene men igjen er vel nesten 5KWh buffer på disse bilene så skal ta en stund før man merker noe tap.
Model 3 2019 LR Rwd

Syklist

Tror ikke det er mange andre enn Tesla som gir mulighet til instilling av max ladenivå.
PSA som fossil-produsent tror nok at dette blir for vanskelig for kundene..;-)

Uansett er det ganske enkelt å tilpasse ladetid etter nivået på batteriet, og kople fra før den er fulladet. Jeg ville ikke avbestilt av den grunn.  Det er ikke en Tesla, men en bra bil allikevel.

Det som er irriterende her, er at i følge instruksjonboken skal det være mulig å programmere ladetid på skjermen inne i bilen. F.eks. lading fra kl 23:00 til kl 06:00. Men denne menyen har vi som nevnt ikke funnet ennå på vår Corsa Edition.

Har ikke installert MyOpel appen, den skal ha mulighet for ladeinstillinger.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Nickelilltroll

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. november 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 25. november 2020, klokken 12:33
Går ikke, har sjekka med forhandler BOS og importør. Detta gjorde at jeg IKKE bestilte denna bilen. De har ikke skjønt uansett buffer på topp(liten på corsa-e), topplading av batteri er en dealbreaker for meg og burde vare det for de fleste.

Skuffet? Ja!

Veldigt synd da bilen er KNALL ellers :)

Ja problemet med psa at elbilene har for mye som henger igjen fra fosil versjonene men igjen er vel nesten 5KWh buffer på disse bilene så skal ta en stund før man merker noe tap.

3,6 KWh i buffer på topp har den. Har eid biler med stygg degradering, er lite hyggelig. Det som irriterte meg mest var at dem ikke har gidda og implementert detta i bil fra ny. Er en SW som hade kostet dem en it-ingeniør 10 timer av sin arbeidstid, både for bil og app...Tragisk, og gammel tenking fra PSA.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Radiobil1

Hvilken bil var det som hadde stygg degradering?


Kommer den av hurtiglading >50kw eller av all type lading?


vinterdekk

Garantien på batteriet er jo uansett på linje med andre eller bedre.

«Nye elbiler fra Opel leveres fra fabrikk med 8 år / 160.000 km garanti på batteripakken. Opel garanterer at batteriet skal holde minst 70% kapasitet i inntil 8 år / 160.000 km.»

https://www.opel.no/service-og-tilbehor/opel-nybilgaranti.html

Tror PSA merkeverkstedene gir eieren en statusrapport på batteriet etter servicene også, mener jeg leste det for en av søskenmerkene.. uansett.. man kan vel tolke det positivt at fabrikanten går god for at man lader og bruker bilen som man vil og får utnyttet tilgjengelig kapasitet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA