Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading

Startet av Greyish, søndag 22. november 2020, klokken 11:25

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Daxt3r på søndag 22. november 2020, klokken 23:44
Vi installerte tesla wall charger når vi kjøpte model 3 ifjor. Hadde lest at den skulle lade med 11kw men fann ut at dette ikkje stemte då model 3 ikkje støttar meir enn 7kw som skrevet over.
Vi oppgraderte samtidig til 3 fase 63a og har 40a kabel ut til lader og får rund 44-45 km/t med 18/19a på skjermen.

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation?redirect=no

Om man ser på skjemaet her kan man gjerne tru at model 3 skal klare å lade opptil 65 km/t med vegglader heime hos deg sjølv. Problemet er at dette kun er muleg med industristrøm. Dette fann eg ut etter å ha kontakta tesla ang lav ladehastigheit, dei fann soklart ingen problem iom dei kunne lade med rundt 70km/t på verkstedet sitt, ikkje so veldig rart då man gjerne har 400v anlegg i store bygg. Måtte sjølv lese meg opp på at bilen ikkje klarer å utnytte 3 fase 230v som man gjerne har heime for å kunne lade 60-70km/t, sjøl om det er muleg mtp tilgang på strøm.
Hadde også elektriker som var å såg på lader etter installasjon for å sjekke om den var stilt inn på maks lading.

Med forbehold om at eg har misforstått alt :)
Du har nok misforstått det meste i alle fall.
TM3 kan absolutt lade 11kW 230V IT med riktig ladeboks (ikke Telsas Wall Connector) Laderen sitter i bilen.
Du trenger ikke 400V TN, som er vanlig i alle nye boligfelt (er det det du kaller industristrøm?).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA