Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading

Startet av Greyish, søndag 22. november 2020, klokken 11:25

« forrige - neste »

Greyish

Hei, vi fikk akkurat mulighet for hjemmelading i vårt lille sameie. Jeg har bare ladet en gang, ser da på telefonen at den lader med 8KWh som ikke er dårlig, men jeg trodde den skulle lade med 11 KWh. Ladeboksen er en Easee type. Det lokale kraftselskapet som står som prosjektansvarlig sier: "Ladere blir satt opp med mulighet for å trekke 32A på 230 IT nett som potensielt kan gi rundt 10-11kw dersom bilen støtter 3-fase lading."

Så spørsmålet er, gitt betingelsene ovenfor, er 8 KWh maks hastighet jeg kan få, eller er den en innstilling på bilen eller boksen som kan gi 11 KWH?

Mvh
Øyvind

Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

turfsurf

Du burde kunne få 11kW med 32A trefas IT. Men spørsmålet er om det er lastdeling, siden du skriver sameie. 11kW/boenhet høres voldsomt ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Greyish

Jo, det er lastfordeling, men for tiden er det bare vi som har elbil, så ingen andre lader enn oss.

Mvh
Øyvind
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

RJK

Kan skyldes forbruk ellers er slik at de har skrudd ned maksfarten, og du vil kunne oppnå bedre til annen tid av døgnet, når totalforbruket i borettslaget er lavere.


Du skriver nemlig ikke når på dagen du startet ladingen.


I eget borettslag støttes 22 kW, men bilen min støtter ikke mere enn 7,2/7,4. Men vi er langt flere elbiler, så til tider må også farten settes ytterligere mere ned, og jeg har sett lavere tall i tillegg til "full effekt" på samme ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Greyish

Vi er et lite sameie, og vi er eneste med elbil pr. i dag, så det burde ikke være noe begrensninger, med mindre det er noe som må justeres på Easee laderen eller i bilen.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

RJK

Vet selvsagt ikke hvordan det er løst akkurat hos dere, men vet det er flere borettslag som har en grei inntaks-størrelse som gjør at man ikke behøver, og pga kostnader, ikke ønsker eller har behov for å øke inntaksstrømmen før ladebehovet går endel opp.

Kartlegging med leverandører som tilbyr anlegg med lastbalansering finner gjerne ut at selv uten endring, så har man avdekket at det ikke er stort behov for å øke inntaksstyrken på kort sikt. Trade-off er at det fører til at man sjeldent oppnår maks effekt på dagtid siden man da har noe begrenset tilgjengelig kapasitet, og betydelig mer ledig kapasitet på natt når forbruk ellers er lavt.

Da vil man som sagt se en begrensning av oppnådd effekt på dagtid. Så ser man at man oppnår høyere effekt på kveld og natt, siden det da faktisk er mer tilgjengelig på sein kveld og natt fordi annet forbruk er lavere.

Men for å få avklart om dette er tilfelle hos dere, så kan du spørre styret om info. Da får du kanskje et mer presist svar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Greyish

Takker, skal sjekke dette med styret, evt. kraftverket som har stått som prosjektleder.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

trykkertor

Du skriver du har ladet 1 gang.
Men avlesningen på 8kW, er det hele ladeperioden, eller kun avleste ved ett eller to tilfeller?

Tenker bilen lett kan ha brukt 3kW til å varme opp eller pre-kondisjonere batteriet for lading.
At det så går over til 11kW ren ladestyrke etter noe tid??

Daxt3r

#8
Vi installerte tesla wall charger når vi kjøpte model 3 ifjor. Hadde lest at den skulle lade med 11kw men fann ut at dette ikkje stemte då model 3 ikkje støttar meir enn 7kw som skrevet over.
Vi oppgraderte samtidig til 3 fase 63a og har 40a kabel ut til lader og får rund 44-45 km/t med 18/19a på skjermen.

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation?redirect=no

Om man ser på skjemaet her kan man gjerne tru at model 3 skal klare å lade opptil 65 km/t med vegglader heime hos deg sjølv. Problemet er at dette kun er muleg med industristrøm. Dette fann eg ut etter å ha kontakta tesla ang lav ladehastigheit, dei fann soklart ingen problem iom dei kunne lade med rundt 70km/t på verkstedet sitt, ikkje so veldig rart då man gjerne har 400v anlegg i store bygg. Måtte sjølv lese meg opp på at bilen ikkje klarer å utnytte 3 fase 230v som man gjerne har heime for å kunne lade 60-70km/t, sjøl om det er muleg mtp tilgang på strøm.
Hadde også elektriker som var å såg på lader etter installasjon for å sjekke om den var stilt inn på maks lading.

Med forbehold om at eg har misforstått alt :)

RJK

#9
Linken din viser jo at TM3 kan lade inntil 11 kW, men at strømnettet noen steder gir lavere, og da maks 8,5 kW. Jeg tipper dette rett og slett kommer av at mange steder er det 230 V IT-nett, og da over 32 A blir man altså begrenset.

"De fleste hjemmene i Norge tillater en maksimum ladehastighet pålydende 8,5 kW eller 34 til 50 kW/t."


Se forøvrig tabellen på siden for din egen link.

Mer info hos elbilgrossisten:
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-tesla-model-3

Er forresten en helt egen tråd om TM3 og lading her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.165
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Macnus

Sitat fra: Daxt3r på søndag 22. november 2020, klokken 23:44
Vi installerte tesla wall charger når vi kjøpte model 3 ifjor. Hadde lest at den skulle lade med 11kw men fann ut at dette ikkje stemte då model 3 ikkje støttar meir enn 7kw som skrevet over.
Vi oppgraderte samtidig til 3 fase 63a og har 40a kabel ut til lader og får rund 44-45 km/t med 18/19a på skjermen.

Du har nok misforstått litt ihvertfall, Model 3 lader med 11kW på 230v IT hos meg, både på Zaptec og Easee. Er bare Tesla sin WallCharger som ikke støtter dette, bilen støtter det med rett lader. Tesla sin lader var veldig bra, men er i dag ikke det beste alternativet dessverre, nettopp da den ikke er oppgradert til å støtte 230V IT fullt ut.
Og det er jo det vi har mest av i Norge.

Bilen lader med 28A på tre fas 230V IT, og får da 11kW inn i bilen.
Laderen starter på 8kW (18A) først, derettet går den opp på 11kW (28A) etter ca. 1 minutt. Om det er laderen eller bilen som tar denne steppvise økningen vet jeg ikke.

Uansett genialt med tre faser og 230V IT!  :D

felix

Jeg lader med Tesla sin boks, den er kjempefin, og åpner jo luken, men vi har bare TN over alt her i området (Rogaland). Hadde en loaner S den lada faktisk på 22kw. Men Xen min lader bare på rett rundt 16, og 3en 11. Så det går nedover med hastigheten. Men det gjør ingenting. 11kw er nok.

Rosstopher

Sitat fra: felix på mandag 23. november 2020, klokken 11:20
Jeg lader med Tesla sin boks, den er kjempefin, og åpner jo luken, men vi har bare TN over alt her i området (Rogaland). Hadde en loaner S den lada faktisk på 22kw. Men Xen min lader bare på rett rundt 16, og 3en 11. Så det går nedover med hastigheten. Men det gjør ingenting. 11kw er nok.

Det er vel bare gamle Model S "dobbel lader" som kan lade på 22 kW? Ellers er det 16 A/11 kW på gamle Model S og 24 A/16,5 kW på nyere S/X.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

felix

Stemmer, dette var en skikkelig retro med AP1. Artig gjensyn det.

Greyish

Sitat fra: Macnus på mandag 23. november 2020, klokken 11:11
Sitat fra: Daxt3r på søndag 22. november 2020, klokken 23:44
Vi installerte tesla wall charger når vi kjøpte model 3 ifjor. Hadde lest at den skulle lade med 11kw men fann ut at dette ikkje stemte då model 3 ikkje støttar meir enn 7kw som skrevet over.
Vi oppgraderte samtidig til 3 fase 63a og har 40a kabel ut til lader og får rund 44-45 km/t med 18/19a på skjermen.

Du har nok misforstått litt ihvertfall, Model 3 lader med 11kW på 230v IT hos meg, både på Zaptec og Easee. Er bare Tesla sin WallCharger som ikke støtter dette, bilen støtter det med rett lader. Tesla sin lader var veldig bra, men er i dag ikke det beste alternativet dessverre, nettopp da den ikke er oppgradert til å støtte 230V IT fullt ut.
Og det er jo det vi har mest av i Norge.

Bilen lader med 28A på tre fas 230V IT, og får da 11kW inn i bilen.
Laderen starter på 8kW (18A) først, derettet går den opp på 11kW (28A) etter ca. 1 minutt. Om det er laderen eller bilen som tar denne steppvise økningen vet jeg ikke.

Uansett genialt med tre faser og 230V IT!  :D

Det var godt og høre. Jeg skal sjekke ved neste lading om den går opp fra 8 til 11, mulig jeg bare sjekket umiddelbart, husker ikke. Så lenge det er 3 fase 32 A og 230V IT og Easeebox burde det gå hos meg også, som eneste elbilsålangt.
Tesla Model 3, kjøpt ny hos Marcusbil, Oslo 31. oktober 2019. Base Performance, sort interiør. Chrome delete, folierte speil og dashbordplanke, lakkerte kalipere, solfilm bakvinduer. 18' sommer Michelin, og 18' vinter M/Bridgestone Blizzak Ice.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA