Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf GTE | Batterikapasiteten reduseres veldig raskt?

Startet av rune@tollefsjord.no, søndag 22. november 2020, klokken 09:07

« forrige - neste »

rune@tollefsjord.no

Hei

Har nylig blitt hybridbileier, med en GTE 2017 som har rullet rundt 55000 km.

Fulladet starter batteriet å angi en rekkevidde på ca 33 km (temperatur ute har vært 3-8 grader C)

Deretter går det etter min mening veldig raskt ned, omtrent etter denne skalaen:

Kjørt 1 KM = rekkevidde angis til 28 km
Kjørt 4 km = rekkevidde angis til 18 km
Kjørt 8 km = rekkevidde angis til 10 km
Kjørt 12 km = rekkevidde angis til 1-2 km
Kjørt 15 km = rekkevidde angis til 0 km og bensinmotoren starter

Jeg har kun kupevarmer / vifte på inne i bilen, på trinn 1. (For å unngå dugg innvendig) Jeg kjører mest i vanlig D posisjon. Kjører veldig forsiktig og i bytrafikken. (Holder meg på 1-2 på det blå feltet i displayet=

For meg virker det som om rekkevidden som angis i displayet "raser nedover". Og det er ganske reelt. Det virker som om anslagene som vises i displayet når det gjelder rekkevidden er ganske riktig. Når jeg har kjørt ca 15 - 18 km, så er batteriet så og si tomt.

Jeg forstår at det kan være avvik fra det som angis som beregnet rekkevidde, men jeg stusser på at det går så raskt nedover. Eller er det helt normalt, og som man kan forvente?

Noen som har befaringer rundt dette, eller tips / råd?

Har bestilt time hos VW verksted for å få dem til å ta en sjekk av batteriet. De synes også dette høres rart ut, men har klokketro på VW batteriet, og sier "de har aldri byttet batteri på disse bilene".

VW har garanti på 70% i inntil 8 år - men jeg synes jo at jeg beveger meg i et område her hvor vi ikke er i nærheten av 70% kapasitet.

Kan være greit med noen argumenter overfor VW når den tid kommer.

Mvh
Rune

PS! Bortsett fra dette; veldig fornøyd med bilen :-)

RJK

Nå har denne angitt rekkevidde etter NEDC, og "gjettometeret" følger deretter. Det kreves god sommervarme og svært moderat kjøring med masse hypermiling-tips, for å faktisk oppnå den optimistiske rekkevidden, i tillegg til relativt flatt terreng. Legg til at batteriet kan være noe degradert, så hjelper vel heller ikke dette på faktisk resultat.

Du ser gjerne at nye hybrider med tilsvarende estimert rekkevidde, dog etter WLTP, fort har dobbelt så stort batteri. Dette gjør det langt mer realistisk å ikke bare oppnå rekkevidden, men under gode forhold og forsiktig, planmessig kjøring i stille trafikk, kan gi lengre rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

biggern

Sitat fra: rune@tollefsjord.no på søndag 22. november 2020, klokken 09:07
Hei

Har nylig blitt hybridbileier, med en GTE 2017 som har rullet rundt 55000 km.

Fulladet starter batteriet å angi en rekkevidde på ca 33 km (temperatur ute har vært 3-8 grader C)

Deretter går det etter min mening veldig raskt ned, omtrent etter denne skalaen:

Kjørt 1 KM = rekkevidde angis til 28 km
Kjørt 4 km = rekkevidde angis til 18 km
Kjørt 8 km = rekkevidde angis til 10 km
Kjørt 12 km = rekkevidde angis til 1-2 km
Kjørt 15 km = rekkevidde angis til 0 km og bensinmotoren starter

Som indikeres er det gjettometer på bilen.
Klarte ett par ganger på sommeren 2018 i >+25 grader å kjøre hovedveien (80-90km) til jobben kun på batteri (aircon. aktivert). Distansen Drøbak og jobb i Oslo er 34,7 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA