Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er behovet for coating/foliering på Model 3 overdrevet?

Startet av elmer71, torsdag 26. november 2020, klokken 08:23

« forrige - neste »

elmer71

Hei!  :)
Jeg har nettopp bestilt en Model 3 og er full av forventning! Men samtidig leser jeg diverse tråder her inne, og har med delvis bekymring lest litt på tråden om coating/foliering.
Selv kjører jeg nå en Ds 5 som er fra 2012. Bilen har aldri fått coating og har ingen lakkutfordringer.
Teslaen er jo en bil til nesten 500 k. Noen av dere på forumet har jo nå hatt denne bilmodellen i snart 2 år.
Er lakken så dårlig at mange av dere har fått store lakkutfordringer allerede?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

Haggish

Jeg har en ny i bestilling selv og kommer til og legge på litt film selv på de mest utsatte plassene, hjulbuene, foran bakhjulet og kanalen. Så vokse og bruke en skum sealer i vinter og så ta den bedre til våren.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Almis

Har også en i bestilling. Det kommer til å få Xpel ultimate sitt basic kit (Kanaler, hjulbuer, speil) og en keramisk coating. Om det er nødvendig med foliering? Mja, er vel mest for "peace of mind" for min del. Når det kommer til coating så er det fordi at bilen blir enklere og vaske. Samt at Tesla ikke helt har fått dreisen på levering av nybil, så en polering og coating gjør at bilen ser bedre ut enn dagen jeg henter den hos Tesla.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

mobie

Også greit å huske at her inne vanker bare en liten brøkdel av de som kjøper Tesla, og da også med en stor andel folk som har stor interesse i å holde bilen så godt som mulig, derav trådene om slikt du nevner.
De fleste gjør nok stort sett ingenting med bilen etter levering, og det funker nok stort sett bra det også!

Steffinho

Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

elmer71

Tenker nok nest siste innlegg har et godt poeng, og er helt klart usikker på hva jeg gjør. Forhåpentligvis er lakken så bra også på model 3 at jeg ikke trenger å gå med en latent konstant frykt for rustanngrep.
Tenker det må være lurt å montere skvettlapper bak?
Beskyttelse av kanal og foran bakhjul-er det noe som er enkelt å sette på selv?
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

mobie

Sitat fra: elmer71 på torsdag 26. november 2020, klokken 23:03
Tenker nok nest siste innlegg har et godt poeng, og er helt klart usikker på hva jeg gjør. Forhåpentligvis er lakken så bra også på model 3 at jeg ikke trenger å gå med en latent konstant frykt for rustanngrep.
Tenker det må være lurt å montere skvettlapper bak?
Beskyttelse av kanal og foran bakhjul-er det noe som er enkelt å sette på selv?

Det kan være lurt ja, spesielt mtp peace of mind 🙏
Du finner masse videoer på YouTube hvor du kan vurdere om dette er noe du kan legge selv.

Nickelilltroll

Har erfarenhet av tidligere Model 3. Får en ny nå på tirsdag...Kommer jeg foliere den på utsatte plasser, igjen? Ja! Håper det sier deg noe.

Coating beskytter bilen, uansett merke, fra noen av de microriper som oppstår av normalt bruk. Bilen blir mer lett og vaske, smussen vi mennesker ikke ser lager ikke samme skader som uten en coating. Det er opp til deg hvor opptatt du er av lakken din og vedlikhold. Det er dyrt ja, men det går opp i et hvis du ska rubbe og polere 2ggr/år.

Jeg legger coating på mine biler selv. Det er noe jeg kommer fortsette med :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA