Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor "skråskjærte" bremseklosser bak?

Startet av kodax, lørdag 21. november 2020, klokken 10:57

« forrige - neste »

kodax

Da jeg tok bremseservice bak, trodde jeg først at det var veldig rar slitasje på dem, men siden alle fire var like regner jeg med at de er "skråskjært" fra produsenten. Hvorfor er de det bak og ikke foran?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear


kodax

Er det da bare bak fordi det er større krefter som virker der, eller kanskje fordi det er der parkeringsbremsen er?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

El-boy

Jeg skiftet bremseklosser egenhendig nå i høst til merket Bocsh item no:0 986 494 880 og de var skråskjært.
Synes de "kniper" bedre enn det orginale, og er tyste.
Årsaken til at jeg skiftet var ikke slitasje av klossene men at "antihyle" blikket ble herpet etter noen demonteringer for såkalt "bremsesmørring" .... :-(
Altså dette var på en Model S forran.

Thomas Parsli

Sitat fra: El-boy på torsdag 26. november 2020, klokken 21:23
Jeg skiftet bremseklosser egenhendig nå i høst til merket Bocsh item no:0 986 494 880 og de var skråskjært.
Synes de "kniper" bedre enn det orginale, og er tyste.

Hvis de virker bedre og lager mindre lyd, er det godt mulig de slites raskere enn de originale.

Skråskjæring reduserer støy og vibrasjoner, men reduserer overflaten og gir derfor mindre bremseeffekt. Mindre bremseeffekt kan man kompensere med materialvalg, på bekostning av slitestyrke.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA