Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Dunkelyd fra motor/drivverk i min 2019 Kona  (Lest 436 ganger)

LAODE

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Dunkelyd fra motor/drivverk i min 2019 Kona
« på: Fredag 20. November 2020, klokken 21:25 »
Hei, har fått en frekvent dunkelyd som høres tydeligst ved lave turtall og nedbremsing på min 2019 Kona. Men høre også ved høy fart når fartsholderen er på f eks.  Dette er en reklamasjonssak som jeg forutsetter at forhandleren feilretter snarest, har hatt den inne og forhandleren som sier de venter på svar fra fabrikken etter å ha sendt inn lydopptak. Noen andre som har det samme på sin ?

RJK

• Gold Member
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Dunkelyd fra motor/drivverk i min 2019 Kona
« Svar #1 på: Fredag 20. November 2020, klokken 22:49 »
Hei!

Hadde akkurat samme dunkelyden på min, og opplevd akkurat som du forteller. Nevnte dette i forbindelse med innlevering til service, og hadde også tatt opp lyd med mobilen som jeg spilte av for dem.

Det ble meg fortalt, etter sjekk, at de måtte snu motoren. Dette ble gjort på garanti og helt uten kostnad for meg, bortsett fra tid for å levere inn bilen, og en billett med offentlig transport. Selve "operasjonen" måtte tas på en egen dag midt i ferien, og de ville ikke la meg kjøre min egen bil frem til den skulle fikses, så fikk lånebil frem til jeg kunne hente bilen min tilbake.

Pga. feil med PTC-elementet, som ble fikset senere, så har jeg lagt merke til at bilen bruker mere energi enn før. Dog usikker på om det har vel så mye med at jeg har skaffet meg takboks, men det faller ikke helt sammen med sommerforbruket.

Jeg mistenker derfor at bilen er blitt noe mindre energi-effektiv. Følg gjerne med på dette, og se om du opplever akkurat det samme etter fiks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Powerflux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 21:05 »
Hadde samme sak og BNH byttet motor. Problemet fullstendige borte og ikke opplevd høyere forbruk eller noe annet negativt.

Så skal det nevnes at en venn av meg hadde samme problem noe senere enn meg og fikk da høre at nå var det snuing av motor som gjaldt.
Bilen var stille i ca 10 km før lyden var tilbake, høyere enn før så denne manøvreren funket rimelig dårlig ::)
Japan Leaf, levert 2013.
149000 km. 2. bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
61000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
22000 km.

RJK

• Gold Member
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
« Svar #3 på: Lørdag 21. November 2020, klokken 21:25 »
Har jo garanti i noen år til, så kommer det tilbake, så satser jeg på at det skjer innen den tid.

Fikset nå i sommer, når bilen var ca 14 måneder gammel, med ca 15 000 på telleren, tror jeg det var.

Er "reparasjonen" så dårlig, tipper jeg det kommer tilbake før den runder 30 000 km, altså på ca like lang tid og km som første hendelse.
« Siste redigering: Lørdag 21. November 2020, klokken 21:38 av RJK »
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo