Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremserør

Startet av Jon65, fredag 09. oktober 2020, klokken 18:37

« forrige - neste »

Jon65

Jeg må bytte det ene bremserøret (høyre) som går under bilen. Har tenkt til å legge opp nytt rør så jeg slipper å ta ned batteripakken. Men på koblingen foran lurer jeg på hvilke av de to rørene som går til høyre hjul, noen som vet?

Jon65

Tok en sjans og koblet fra det på høyre side og det stemte. Det behøvde ikke å være sånn siden rørene lenger bak går over hverandre så det kunne likeså gjerne vært motsatt.

Jon65

Hvis noen bytter bremserør og legger de et annen vei enn den originale (dvs at de ikke tar ned batteripakken) så ikke dra til NAF Oslo for EU kontroll. Var der nettopp og de krevde at bremserøret lå den originale føringsveien slik det hadde gjort originalt i de originale klammerne.:(

arthur

Var nettopp gjennom EU-kontroll med vår 2015 Miev som snart skal selges og var svært spent på akkurat dette med bremserørene og rust, men bilen gikk gjennom kontrollen uten en eneste kommentar, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Beamer Screamer

Har nettopp vært gjennom andre EU kontroll selv med vår 2014 iOn. Tenkte på dette med bremserørene som jeg har lest om her inne. Null hull heldigvis. Vår bil ble understellsbehandlet ved import. Dere som har hatt rust: er deres biler understellsbehandlet eller ei?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Jon65

Min ser ut til å ikke ha vært understellsbehandlet. Mest rust i området rundt bakstillingen. Tenkte å oljebehandle den nå. (Burde selvfølgelig ha gjort det tidligere....)

elektrolux

Er det ikke mulig å bytte kun ytterste del av røret. Altså kutte det originale og skjøte på en rustfri bit.?

Vanligvis er det kun nærmest hjulene rørene ruster. Biltema har hydrauliske dobbeltkoneverktøy som tar jobben in situ.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/dobbelkoningsverktoy/koningsverktoy-2000022667

For enkel og praktisk koning av bremserør. Bremserøret kuttes under bilen og kones deretter enkelt på plass (bremserøret må ikke demonteres). Skruhydraulikk med spennverktøy av aluminium. Komplett med rørbakker og stanser for følgende dimensjoner: Rørbakker: 3/16", 1/4". Stanser: 4,75 DIN, 1/4" DIN, 3/16" OP1, 1/4" OP1, 1/4" OP2.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emagic

Sitat fra: Jon65 på fredag 09. oktober 2020, klokken 18:37
Jeg må bytte det ene bremserøret (høyre) som går under bilen. Har tenkt til å legge opp nytt rør så jeg slipper å ta ned batteripakken. Men på koblingen foran lurer jeg på hvilke av de to rørene som går til høyre hjul, noen som vet?

Tok du noen bilder undeveis?  Eller har noen gode tips til hvordan du gjorde det og hva du evt ville gjort annerledes om du skulle gjort det igjen?

-emgaic

Jon65

Jeg vurderte å bytte bare den enden som var ødelagt men litt trangt og knotete å komme til med flenseverktøyet der så droppet den metoden.
Så ble bytte av rør. Kan få tatt noen bilder og legge ut her.

Jon65

#9
Her er noen bilder av hvordan jeg løste det. Klammer fra Biltema med maks 25cm avstand. Litt knot å få lagt bremserøret og siden det ikke kunne bøyes ferdig på forhånd ser enkelte bøyer litt amatørmessig ut. Men det vises jo bare når man tar av platene under så bryr meg ikke om det. Funksjonaliteten er jo like bra. La røret over til høyre side rett foran batteriet så følger det siden av batteriet bakover på høyre side. Vanskeligste var å finne steder å feste klammer på en egnet måte, spesielt helt bakerst. Flensingen gjorde jeg på forhånd i skrustikka så viktig å prøve å måle riktig lengde. Brukte en slange som jeg la der røret skulle ligge for å finne lengden.

elektrolux

Sitat fra: Jon65 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 15:02
Hvis noen bytter bremserør og legger de et annen vei enn den originale (dvs at de ikke tar ned batteripakken) så ikke dra til NAF Oslo for EU kontroll. Var der nettopp og de krevde at bremserøret lå den originale føringsveien slik det hadde gjort originalt i de originale klammerne.:(

Godt tips å unngå NAF overalt da de sannsynligvis har samme politikk alle steder.

Ellers ser jo jobben bra ut. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Afigiennai

Sitat fra: elektrolux

Ellers ser jo jobben bra ut.
/quote]

Jeg mener at jobben ser ut dårlig ut. Jeg er helt enig at man må bruke originale infestinger\klamringer .
Det tar ca 1 time ( utten løftebukk) for å ta ned batteri. 1.5 time for å sette den tilbake.
Med  batteri ned man få utrolig god adgang til bremserørene , samtidlig vacumrør kan bytes.
Blir det ikke abrakadabra og spageti med bremesrør som er påvist i disse bildene.  .

Jon65

Jobben var iallefall god nok til at den ble EU godkjent og så lenge det er EU godkjent vil jeg heller ha abrakadabra og spagetti enn å risikere liv og helse på å ta ut et elbilbatteri uten å ha kompetanse på den fronten. Godt mulig det er enkelt (og ufarlig) hvis man vet nøyaktig hva man skal gjøre men der er ikke jeg.

Og skjønner ikke helt det at det bare er 2,5t jobb med batteri ut/inn når man ser hvilke priser verkstedene skal ha for denne jobben? Jeg tror iallefall ikke jeg hadde gjort det på 2,5t.

Loff

Ta ut sikringa under førerstolen. Heis opp bilen. Skru av plastdeksel under batteriet. Koble frå alle kontakter/ledninger på batteriet (inkludert høgspenningskoblingane). Bygg opp med paller (2-3 stk) under batteriet. Senk ned bilen på pallene. Skru ut boltene som festar batteriet i bilen. Løft opp bilen. Vi hadde løftebukk, ser for meg at det er ganske mykje meir knot uten. Brukte 2,5 t uten forkunnskaper på å bytte batteri.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA