Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktimport

Startet av OyLonn, torsdag 19. november 2020, klokken 12:14

« forrige - neste »

OyLonn

Hei,

Jeg vurderer en Peugeot e-208, og grunnet ventetid på 2-3 måneder for en ny hos BOS, så er jeg på utkikk etter brukte biler på Finn. Jeg har kommet over en som er greit priset, men som dog er bruktimportert.

Er det noen som har erfaringer med bruktimportert e-208 og kan si litt om fallgruver? Kan legge til at den spesifikke bilen det gjelder er denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196231592

Erfaringer og tilbakemeldinger mottas med en stor takk!

Wabby

De skriver at den har 5 års nybilgaranti, så sånn sett tror jeg at det er helt kurant.

At det er topp-utgaven var nå mer så som så.
Ser ikke noe til trådløs lading eller panoramatak. Type2-kabel må også kjøpes i tillegg.

Men jeg skal selge min hvite GT snart :-)
Den er påkostet 12.000,- etter kjøp i form av lakkering av sorte speilhus, hjulbuer og senk.
Og gjort emblemfri.
Men den selges nok ikke før ny bil er i hus da...
TM3P 2021 - Oslo

Contango

Har ikke sett noen tråder på dette før, så har neppe vært mange importbiler så langt. Stusser over at den har DAB+. Som oftest har importbiler generelt ikke det siden det er temmelig særnorsk. Jeg ville sjekket hvilket land bilen kommer fra og gått over med lupe hvert enkelt punkt i utstyrslisten på norsk bil og denne bilen. Jeg kjenner ikke til om norske biler har særskilt rustbehandling. Uansett må du forvente at bilen har et lyte når du selger den igjen. Mange, inkludert undertegnede, ser med stor skepsis på bruktimporterte biler (selv om jeg har positiv erfaring - inntil jeg skulle selge...).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OyLonn

En liten oppdatering. Var i kontakt med BOS ang bruktimport og den aktuelle bilen. Svaret fra de kan dere lese her:

Bilen du ser på er ikke spesifisert for vårt klima.
Biler som skal til Norge er spesifisert for det som kalles ekstra kaldt klima. Bilen du ser på er ikke det, og vil da leveres f.eks. med mindre startbatteri og gjøre deg mer utsatt for problemer når der er kaldt ute.

Vi understellsbehandler alle biler som kommer til Norge, i Norge, det er IKKE gjort i Frankrike og ikke standard på bilene.

Bilene har 2 års garanti fra fabrikk, ikke fem. Bilen du ser på har en utvidet garanti, men denne er KUN gyldig i landet den er tegnet i. Altså, kjører du til Frankrike er den dekket der, men i Norge er det to års fabrikk garanti som gjelder.
Dette er da fordi bilen IKKE er spesifisert for våre forhold og klima.

Batteri har samme garanti uansett, men alt annet vil det altså være forskjell på.

Biler som kjøpes via offisielle kanaler her i Norge vil og ha en goodwill på verksted, altså om vi ikke kommer i mål med garanti, prøver vi og importør kanskje å få dekket ting for å gi deg som kunde en bedre opplevelse. Dette kan vi naturligvis ikke gjøre på biler vi ikke har solgt.

Når det gjelder utstyr har jeg ikke noe komplett liste da bilen ikke er importert via offisielle kanaler, så hva du har og ikke har av utstyr utenom, må du gå igjennom punkt for punkt hvis selger kan skaffe deg liste over det.

Våre Norske biler har annet standardutstyr en hva Sverige, Danmark, Frankrike osv. har. Så her vil det som regel være noen forskjeller.

-----------------------------------

Det hele har endt opp med at jeg har kjøpt en GT med litt ekstra utstyr hos BOS, med estimert levering Januar / Februar.

alda

Sitat fra: OyLonn på torsdag 19. november 2020, klokken 20:18
En liten oppdatering. Var i kontakt med BOS ang bruktimport og den aktuelle bilen. Svaret fra de kan dere lese her:

Bilen du ser på er ikke spesifisert for vårt klima.
Biler som skal til Norge er spesifisert for det som kalles ekstra kaldt klima. Bilen du ser på er ikke det, og vil da leveres f.eks. med mindre startbatteri og gjøre deg mer utsatt for problemer når der er kaldt ute.

Vi understellsbehandler alle biler som kommer til Norge, i Norge, det er IKKE gjort i Frankrike og ikke standard på bilene.

Bilene har 2 års garanti fra fabrikk, ikke fem. Bilen du ser på har en utvidet garanti, men denne er KUN gyldig i landet den er tegnet i. Altså, kjører du til Frankrike er den dekket der, men i Norge er det to års fabrikk garanti som gjelder.
Dette er da fordi bilen IKKE er spesifisert for våre forhold og klima.

Batteri har samme garanti uansett, men alt annet vil det altså være forskjell på.

Biler som kjøpes via offisielle kanaler her i Norge vil og ha en goodwill på verksted, altså om vi ikke kommer i mål med garanti, prøver vi og importør kanskje å få dekket ting for å gi deg som kunde en bedre opplevelse. Dette kan vi naturligvis ikke gjøre på biler vi ikke har solgt.

Når det gjelder utstyr har jeg ikke noe komplett liste da bilen ikke er importert via offisielle kanaler, så hva du har og ikke har av utstyr utenom, må du gå igjennom punkt for punkt hvis selger kan skaffe deg liste over det.

Våre Norske biler har annet standardutstyr en hva Sverige, Danmark, Frankrike osv. har. Så her vil det som regel være noen forskjeller.

-----------------------------------

Det hele har endt opp med at jeg har kjøpt en GT med litt ekstra utstyr hos BOS, med estimert levering Januar / Februar.
Infon om att den inte är tillpassad vinterklima gör ju att den är nästan "osäljbar" i Norge tippar jag.

Men de tar ju fel när de säger att garantin bara är 2 år Norge? Eller menar man att det är 2 års garanti globalt mot producent, och sen har varje land sin egen garanti på toppen av det? (som i Norge är 3 år = 5 år totalt)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

arthur

Er dette nok et eksempel på sammenblanding av garanti utstedt av produsent og rettigheter etter loven, her Forbrukerkjøpsloven som vil gjelde i fem år da salget etter hva jeg kan se foretas av en profesjonell aktør?

Hva er det i så fall man går glipp av hva rettigheter angår ved kjøpet av denne bilen versus en bil fra norsk forhandler?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Contango

#6
Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere uttalelsene fra BOS. Importører har allverdens advarsler om bruktimport som ikke alltid er korrekte. Dette med batteriet og garantivilkårene er noe jeg ville satt meg inn i selv dersom jeg skulle kjøpt den omtalte bilen. Men - dersom BOS har rett er det en vesentlig forskjell om man sitter med importøren som motpart i en garantisak ift å skulle få igjen penger fra denne bilforhandleren - om vedkommende i det hele tatt er der om noen år.
Jeg ville uansett gjort som trådstarter og kjøpt en ny bil. Prisen på importbilen forsvarer ikke arbeidet og risikoen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Syklist

Det er riktig at det er forskjell på PSA biler for nordisk klima og hjemmemarkedet. F.eks på dieselbilene har nordiske biler dieselvarmer som standard, større startbatteri og (på min gamle C5) snødeksel for grillen til vinterbruk.

I Frankrike er setevarme vanligvis kun tilgjengelig som opsjon til høyeste utstyrsnivå.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Goggen123

Ser det er mye import hos div andre forhandlere. Stort sett fra Tyskland,  hvor standard fabrikkgaranti er 2 år og forhandler i Norge har tegnet utvidet i 5 år med tredjepart.  Batterigaranti er samme som i Norge. Varmepumpe er standard i Tyskland også. Er litt fristende å slå til. Noen som har kjøpt importert 208 og møtt på problemer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA