Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overgang fra Model S til Model 3

Startet av Cato76, torsdag 19. november 2020, klokken 09:32

« forrige - neste »

Cato76

Jeg har kjørt over 200.000km i Model S siden september 2013 og har vært strålende fornøyd så langt (selvfølgelig noen hick-ups har det vært med bilene..). Uansett, nåværende bil har over 150`på telleren og har passert 5 år, derved uten garanti.
Jeg har en Model 3 Performance i bestilling, men skulle helst byttet ut i nyere Model S, men tar meg ikke råd til en flunkende ny S.. Been there, done that og tapt nok penger  ::)

Har prøvekjørt M3 to ganger, og det er jo en strålende bil, men kjenner at jeg kommer til å savne komforten og plassen i S'en.

Dere som har gått fra S til 3, hvordan er opplevelsen? Savner dere S'en? Hvordan er komfort på langkjøring (vet at jeg burde gå for LR for best mulig komfort, men er i 40-års-krisen og 0-100 veier høyere enn dette  8))? 

Setter pris på at kun de som har erfaringer med S svarer på denne tråden, slik at den ikke blir spammet med alt annet vas.. 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jkirkebo

Sitat fra: Cato76 på torsdag 19. november 2020, klokken 09:32
Jeg har kjørt over 200.000km i Model S siden september 2013 og har vært strålende fornøyd så langt (selvfølgelig noen hick-ups har det vært med bilene..). Uansett, nåværende bil har over 150`på telleren og har passert 5 år, derved uten garanti.
Jeg har en Model 3 Performance i bestilling, men skulle helst byttet ut i nyere Model S, men tar meg ikke råd til en flunkende ny S.. Been there, done that og tapt nok penger  ::)

Har prøvekjørt M3 to ganger, og det er jo en strålende bil, men kjenner at jeg kommer til å savne komforten og plassen i S'en.

Dere som har gått fra S til 3, hvordan er opplevelsen? Savner dere S'en? Hvordan er komfort på langkjøring (vet at jeg burde gå for LR for best mulig komfort, men er i 40-års-krisen og 0-100 veier høyere enn dette  8))? 

Setter pris på at kun de som har erfaringer med S svarer på denne tråden, slik at den ikke blir spammet med alt annet vas..

Vi hadde S før (en 2013) som ble bytte til X i 2017. Nå har vi en Model 3 SR+ i tillegg. Vi foretrekker begge å kjøre Model 3, både kjøremessig og interiørmessig. Både på langkjøring og kortere turer. X'en blir brukt når vi trenger plassen, AWD eller skal ha med passasjerer.

Vi kjører minste dekkdimensjon på begge biler (19" på X og 18" på SR+). Opplevd støy er ganske lik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Svaret vil jo være veldig individuelt basert på behov og personlige preferanser, du må selv finne ut hva som er riktig for deg. Selv har jeg hatt 2 stk Model 3 men er nå tilbake på Model S.
Plass, utseende og komfort er alle overlegne for Model S.

Bestilte egentlig en ny Model 3 nå som det kom forbedringer og rentekampanje men lander på å beholde S`n i stedet litt til.. Spent på eventuelt "refresh" model S som nok ikke er for langt unna nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

ryback

Jeg hadde en S75D som lånebil i 3mnd mens min M3LRAWD var på service. Det S er bedre på er bagasje-plass, automatisk vindusvisker som fungerer og støy. Jeg husker veldig godt hvor skuffet jeg ble da jeg hadde levert inn S-en og kjørte av gårde i 3ern. Støynivået oppleves som mye høyere selv i lav fart på grov asfalt. Ved høy fart så er det også mye vindstøy i Model3. Men det er jo lett å gjøre en A/B-test med dette om du kjenner noen med en Model3.

Nickelilltroll

#4
Kom fra 2 fina år med en TMSP til TM3. Tre ting som jag savner:

-Bagasjeluken, muligheterne er mangt fler på S ved lasting.
-Komfor på motorvei. Er ikke tvil om at S ligger stødigere over 80km/h
-Kulere elbil enn TMS skal man lete etter ;)

Tre ting som er bedre med TM3:

-Rekkevidden, men så var S'n en tørst 2014 P85.
-Billigere og eie(forsikring, dekk og verditap)
-Føler det er bedre byggekvalitet på 3:ern

Hade hade jeg hatt et bunnlløst bankkonto, hvilken bil hade jeg gådd for idag?

Model S  LR Performance!

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

GOS

Sitat fra: Cato76 på torsdag 19. november 2020, klokken 09:32
Har prøvekjørt M3 to ganger, og det er jo en strålende bil, men kjenner at jeg kommer til å savne komforten og plassen i S'en.

Dere som har gått fra S til 3, hvordan er opplevelsen? Savner dere S'en? Hvordan er komfort på langkjøring (vet at jeg burde gå for LR for best mulig komfort, men er i 40-års-krisen og 0-100 veier høyere enn dette  8))? 


Hei Cato76.

Kjekt å se deg tilbake på forumet, du har ikke vært så aktiv i det siste som for en del år siden.

Jeg byttet ut min Model S (2014 RWD) i februar 2019 med min Model 3 LR AWD. Jeg hadde to umiddelbare negative reaksjoner som overrasket meg;
1) Model 3 levert ut på Nokian Hakka 3 bråket mye mer enn min 2014 Model S. Det er mulig asfalten på veiene rundt Stavanger er såpass mye grovere enn på Østlandet, men alle tester indikerer jo at Model 3 ikke er blant de stilleste bilene. Sommerdekkene, Michelin Pilot Sport 4 er heller ikke støysvake, selv om det hjelper godt på når utetemperaturen er 25+. Så vil nok sikkert de som har nyere hevde at det er mye bedre nå på de nyeste bilene....men tester viser ikke særlig forskjell. Om du nå få den nye 2021 modell så får en jo håpe at den er en del bedre.
2) UltraHiFi anlegget i Model S fra 2013 / 2014 spiller mye bedre/klarere (og med større trykk) enn Premium anlegget i Model 3. Model 3 får også mer "feil resonans" i bil / dører etc når en spiller høyt.

Så det som ikke overrasket meg:
3) Bagasjeplassen og innlastingen er selvfølgelig hinsides mye dårligere enn de tidlige Model S RWD med den store frunken men selvfølgelig også mye dårligere enn senere Model S D-biler. Inne i bilen så får en nesten like god plass i Moedel 3 som Model S. Men, om en pakker smart så er det utrolig hva du får inn i Model 3 også. Jeg har dratt på ferie med pikk og pakk til meg, datter og 2 barnebarn på under 3 år inkludert stor tvillingvogn etc. Da har det ikke vært pakket i det siste setet da dattera har variert å sitte fremme eller bak med de små, men plassen foran barnestolene har vært tatt i bruk. Jeg har hatt flere slike turer med disse på 50 - 75 mil .

Litt til sportslighet
4) Det er en vanvittig herlig bil å kjøre litt røft med på skikkelige sportsdekk også på 18" Michelin Sport 4. Den er som en gokart på disse dekkene og sitter som en klegg. Men i det du setter på vinterdekkene så finner du ut hvor mye dekkene har å si. Når en da drar på i noen skarpe svinger så merker en hvor vanvittig myke vinterdekkene er. Har aldri opplevd så stor forskjell på bil med vinterdekk og sommerdekk før. (men har bare kjørt bil i 36 år, de siste 14 årene før Tesla i Audi A6 og A4 med S-line understell (og original senket 20 og 30 mm). Så jeg må ta meg selv i å tenke meg litt ekstra om når jeg kjører på vinterdekkene)

Litt om komfort
5) Dette kom som en veldig stor positiv overraskelse. Ja, i byen og ujevne / humpete veier så er den helt klart mer stump og mindre komfortabel enn Model S, men overhodet ikke slik at det føles ukomfortabelt eller noe du kommer til å tenke over i hverdagen.
På langtur så har jeg faktisk aldri blitt mindre sliten enn det jeg gjør i Model 3. Og spesielt når jeg da kjører på Navigate On Autopilot (har FSD). (Har en deltur-retur mellom Stavanger-Oslo eller Hafjell. Bilen er kjørt 40.000 km)
Jeg sitter veldig godt i den (men er bare 176 cm. Men jeg kan godt se for meg at seteputen skulle kunne vært litt lenger eller ha slik uttrekkbar forlengelse som mange har.
Det at en ikke har instrument cluster er helt greit og faktisk veldig behagelig i mørke da du ikke har alt det "forstyrrende" lyset foran deg. Går greit med såpass lite knapper, men skulle jeg velge så kunne jeg godt hatt noen mer knapper f.eks. for å stille temperatur og vindusviskere.
Det eneste som irriterer meg av og til på langtur er støyen og jeg ikke hører på radio / musikk, men den overdøves  da med å skru anlegget på og høyt.

Så til forbruk
6) Jeg har ett snitt forbruk på Model 3'en på disse 40'km på ca 140 wh/km (jeg er ikke den som fyrer så høy temperatur i bilen ei heller om vinteren, 19 grader er nok). Stort sett samme bruksmønster på Model S RWD var litt over 200 wh/km på 65'km som den var kjørt når den ble solgt.

Og til slutt
7) Er kjempefornøyd og angrer i utgangspunktet ikke, men savner enkelheten med å hive alt av barnebarn ting så som vogn og andre store saker rett inn i trunken. Har derfor av og til lurt på (og gjør det innimellom nå også) å gå tilbake til Model S men den har jo ikke hengerfeste (noe som ikke min og de andre første Model 3 hadde heller, men savner det) så den sjaltes ut med mindre de kommer med det. Så enten tar jeg ut Model Y'en jeg har reservert på grunn av praktikaliteten med bagasje, eller så kjøper jeg ny Model 3 (eller Taycan om jeg blir ego og ber barna skaffe seg egen bil:-) ).

Om du ikke trenger plassen til Model S så tror jeg ikke du kommer til å angre på overgang til Model 3. Kjør på
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cato76

Sitat fra: GOS på torsdag 19. november 2020, klokken 20:21
Sitat fra: Cato76 på torsdag 19. november 2020, klokken 09:32
Har prøvekjørt M3 to ganger, og det er jo en strålende bil, men kjenner at jeg kommer til å savne komforten og plassen i S'en.

Dere som har gått fra S til 3, hvordan er opplevelsen? Savner dere S'en? Hvordan er komfort på langkjøring (vet at jeg burde gå for LR for best mulig komfort, men er i 40-års-krisen og 0-100 veier høyere enn dette  8))? 


Hei Cato76.

Kjekt å se deg tilbake på forumet, du har ikke vært så aktiv i det siste som for en del år siden...

Takk for langt og utfyllende svar GOS  :D Har ikke vært så aktiv på en stund nei.. Men er igjen inne og leser daglige oppdateringer angående levering og endringer på M3 :laugh:

Er nok plass, design og komfort jeg kommer til å savne mest. Madammen har en Passat stv med hengerfeste, så jeg skal nok ordne meg når det kommer behov for å laste litt. Designet på S'en har jeg så langt ikke sett noe bedre, men er ikke så aller værst 3'en heller! Har kjørt på stivt + understell og 21" så tenker at det ikke er store endringen her..

Det er flere plusser med M3 da. Lengre rekkevidde, hurtigere lading, garanti, AWD, ++ så jeg får slå meg til ro med at det blir hovedsaklig bedre å skifte ut S'en  8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Contango

Deler veldig mye av GOS's betraktninger. Personlig synes jeg lydanlegget er bedre i 3 enn i S, men det forringes av lyden drukner i betraktelig mer støy i treern. Så har vi en Raven S også med god støydemping. Pussig nok syntes jeg lyden i den forrige S75en var bedre enn i dagens Raven, men på papiret er det ingen forskjell. Kanskje det er noe tull et sted.
Vi foretrekker definitivt Sen på langtur - og frua i enda større grad enn meg. Setene er bedre i S og særlig hun foretrekker Sens mer komfortable oppsett. Vi er begge enige om at vi aldri har hatt bedre seter enn i Sen. Jeg lar meg sjarmere mer enn henne av treerns superpresisjon i styring og at bilen er lettere og kvikkere. Er enig i at treern ikke er ukomfortabel men den er stram i opphenget. Treern føles litt tryggere å eie ift mulige feil og fremtidige problemer, men muligens er det irrasjonelt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hgs

Vi gikk fra 2014 S til 2019 3. Savner bagasjeplassen(et par ganger i året) og luftgjæringen, men ellers synes jeg 3'ern passer  oss bedre. Lengre rekkevidde, raskere lading og lavere pris og driftsutgifter veier opp, og skiboks løser plassproblemet de få gangene man behøver. Bilen har vært så godt som feilfri etter 70 kkm, og det var definitivt ikke S'en. Blir nok Y etterhvert, men 3 duger likevel fint som familiebil til 4.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

tornaldo

Ser forøvrig at en del sammenligner pre facelift TMS med TM3. Det har også skjedd en del med TMS de siste årene, og det er vel gjort noen kontinuerlige forbedringer på facelift modellen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lightscribe

Du kommer til å savne hyppige besøk på Service Centre samt muligheten til å teste ett stort sortiment med låne-biler 

knegg

Sitat fra: lightscribe på lørdag 21. november 2020, klokken 16:40
Du kommer til å savne hyppige besøk på Service Centre samt muligheten til å teste ett stort sortiment med låne-biler 
Dette er i alle fall ikke min erfaring de siste 12 mnd.
2020 Model 3

Woodbear

Det er det eneste aberet for mitt bytte fra 2019 lrawd til 2021 performance.
Risken for mandags bil. Bank i bordet, bilen min har gått 14500 km uten noe feil og har tom strøken montering uten glipper, mangel på lakk ol.
2021 model 3 hvit performance.

knegg

Sitat fra: Woodbear på søndag 22. november 2020, klokken 13:37
Det er det eneste aberet for mitt bytte fra 2019 lrawd til 2021 performance.
Risken for mandags bil. Bank i bordet, bilen min har gått 14500 km uten noe feil og har tom strøken montering uten glipper, mangel på lakk ol.

Panel gaps, vannlekkasje, ladeport som ble ødelagt, mange småting som ristet, dørtrekk som løsnet, feilmontert lys .. er det jeg kommer på i farten. Deretter har man løsninger som bare er dårlig uttenkt.
2020 Model 3

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA