Har prøvekjørt M3 to ganger, og det er jo en strålende bil, men kjenner at jeg kommer til å savne komforten og plassen i S'en.
Dere som har gått fra S til 3, hvordan er opplevelsen? Savner dere S'en? Hvordan er komfort på langkjøring (vet at jeg burde gå for LR for best mulig komfort, men er i 40-års-krisen og 0-100 veier høyere enn dette
)?
Hei Cato76.
Kjekt å se deg tilbake på forumet, du har ikke vært så aktiv i det siste som for en del år siden.
Jeg byttet ut min Model S (2014 RWD) i februar 2019 med min Model 3 LR AWD. Jeg hadde to umiddelbare negative reaksjoner som overrasket meg;
1) Model 3 levert ut på Nokian Hakka 3 bråket mye mer enn min 2014 Model S. Det er mulig asfalten på veiene rundt Stavanger er såpass mye grovere enn på Østlandet, men alle tester indikerer jo at Model 3 ikke er blant de stilleste bilene. Sommerdekkene, Michelin Pilot Sport 4 er heller ikke støysvake, selv om det hjelper godt på når utetemperaturen er 25+. Så vil nok sikkert de som har nyere hevde at det er mye bedre nå på de nyeste bilene....men tester viser ikke særlig forskjell. Om du nå få den nye 2021 modell så får en jo håpe at den er en del bedre.
2) UltraHiFi anlegget i Model S fra 2013 / 2014 spiller mye bedre/klarere (og med større trykk) enn Premium anlegget i Model 3. Model 3 får også mer "feil resonans" i bil / dører etc når en spiller høyt.
Så det som ikke overrasket meg:
3) Bagasjeplassen og innlastingen er selvfølgelig hinsides mye dårligere enn de tidlige Model S RWD med den store frunken men selvfølgelig også mye dårligere enn senere Model S D-biler. Inne i bilen så får en nesten like god plass i Moedel 3 som Model S. Men, om en pakker smart så er det utrolig hva du får inn i Model 3 også. Jeg har dratt på ferie med pikk og pakk til meg, datter og 2 barnebarn på under 3 år inkludert stor tvillingvogn etc. Da har det ikke vært pakket i det siste setet da dattera har variert å sitte fremme eller bak med de små, men plassen foran barnestolene har vært tatt i bruk. Jeg har hatt flere slike turer med disse på 50 - 75 mil .
Litt til sportslighet
4) Det er en vanvittig herlig bil å kjøre litt røft med på skikkelige sportsdekk også på 18" Michelin Sport 4. Den er som en gokart på disse dekkene og sitter som en klegg. Men i det du setter på vinterdekkene så finner du ut hvor mye dekkene har å si. Når en da drar på i noen skarpe svinger så merker en hvor vanvittig myke vinterdekkene er. Har aldri opplevd så stor forskjell på bil med vinterdekk og sommerdekk før. (men har bare kjørt bil i 36 år, de siste 14 årene før Tesla i Audi A6 og A4 med S-line understell (og original senket 20 og 30 mm). Så jeg må ta meg selv i å tenke meg litt ekstra om når jeg kjører på vinterdekkene)
Litt om komfort
5) Dette kom som en veldig stor positiv overraskelse. Ja, i byen og ujevne / humpete veier så er den helt klart mer stump og mindre komfortabel enn Model S, men overhodet ikke slik at det føles ukomfortabelt eller noe du kommer til å tenke over i hverdagen.
På langtur så har jeg faktisk aldri blitt mindre sliten enn det jeg gjør i Model 3. Og spesielt når jeg da kjører på Navigate On Autopilot (har FSD). (Har en deltur-retur mellom Stavanger-Oslo eller Hafjell. Bilen er kjørt 40.000 km)
Jeg sitter veldig godt i den (men er bare 176 cm. Men jeg kan godt se for meg at seteputen skulle kunne vært litt lenger eller ha slik uttrekkbar forlengelse som mange har.
Det at en ikke har instrument cluster er helt greit og faktisk veldig behagelig i mørke da du ikke har alt det "forstyrrende" lyset foran deg. Går greit med såpass lite knapper, men skulle jeg velge så kunne jeg godt hatt noen mer knapper f.eks. for å stille temperatur og vindusviskere.
Det eneste som irriterer meg av og til på langtur er støyen og jeg ikke hører på radio / musikk, men den overdøves da med å skru anlegget på og høyt.
Så til forbruk
6) Jeg har ett snitt forbruk på Model 3'en på disse 40'km på ca 140 wh/km (jeg er ikke den som fyrer så høy temperatur i bilen ei heller om vinteren, 19 grader er nok). Stort sett samme bruksmønster på Model S RWD var litt over 200 wh/km på 65'km som den var kjørt når den ble solgt.
Og til slutt
7) Er kjempefornøyd og angrer i utgangspunktet ikke, men savner enkelheten med å hive alt av barnebarn ting så som vogn og andre store saker rett inn i trunken. Har derfor av og til lurt på (og gjør det innimellom nå også) å gå tilbake til Model S men den har jo ikke hengerfeste (noe som ikke min og de andre første Model 3 hadde heller, men savner det) så den sjaltes ut med mindre de kommer med det. Så enten tar jeg ut Model Y'en jeg har reservert på grunn av praktikaliteten med bagasje, eller så kjøper jeg ny Model 3 (eller Taycan om jeg blir ego og ber barna skaffe seg egen bil:-) ).
Om du ikke trenger plassen til Model S så tror jeg ikke du kommer til å angre på overgang til Model 3. Kjør på