Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iX interiør

Startet av Trond.m, torsdag 19. november 2020, klokken 05:39

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: JorgenM på søndag 20. juni 2021, klokken 06:54
Er jo bare å slå av den funksjonen så fort man har gått lei av den  :+1:

For egen del gikk det en halv dag med Model X før jeg slo av automatisk døråpning. Irriterende at den åpner seg hver gang jeg skal ut i garasjen, spesielt når jeg ikke kommer forbi bilen hvis døra er åpen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 20. juni 2021, klokken 03:27
Jeg hadde slik smart ass styring av garasjeport basert på en mobils gps posisjon. Døren åpnet seg helt perfekt når jeg kom kjørende med mobilen i lomma. Problemet var bare at det var så mange andre ganger jeg nærmet meg garasjen og jeg ikke ville åpne garasjeporten.
Da er den bare ikke smart nok. Hadde den og tatt hensyn til at du kom kjørende og bilen ikke var i garasjen så hadde nytteverdien vært der. Men akkurat denne funksjonen skulle vel heller vært i bilen (ref Tesla) i stedet for mobilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 20. juni 2021, klokken 07:13
For egen del gikk det en halv dag med Model X før jeg slo av automatisk døråpning. Irriterende at den åpner seg hver gang jeg skal ut i garasjen, spesielt når jeg ikke kommer forbi bilen hvis døra er åpen.
Kommer vel mye an på hvordan bilen er parkert i garasjen. Selv hadde jeg det på hele tiden vi hadde bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:16
Usikker på om prioriteringene til BMW er de rette: Savner frunk. Savner lengdejusterbart baksete. Savner 3-delt baksete. Den kjempestore bilen har litt underutviklet bagasjerom. Kunne de trukket nesa litt inn og laget noe større overheng bak?
(Skulle ønske iX40 hadde 85 kWh brutto, prisen ligger egentlig der.)
Enig i absolutt alt du skriver der. 50 mil hadde vært perfekt på iX40.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#19
OT i forhold til interiør men...

Når de har to modeller, så må de differensiere med mer enn 10-12 mil.
425 km er jo helt på linje med e-tron 55 og EQC, og at de gjør det med mindre batteri er jo ikke negativt. Men det er vinteren med kulde og høydemeter som kan være utfordrende. Hvis bilen veier like mye, vil den bruke like mye for å øke den potensielle energien. Med lite batteri er det også mindre å gå på for å varme kupeen, men de vil nok effektivisere oppvarmingen en del med varmepumpe og isolasjon. Derfor er det kanskje en fordel å velge bort glasstak, og det kan jo uansett ikke åpnes.
Uansett tror jeg ikke de som har ca 20 mil til hytta på fjellet har noen grunn til å være bekymret. På ferieturer om sommeren må jo alle lade uansett, og da betyr forbruk mer enn batteristørrelse.

JorgenM

iX40 er forøvrig 145kg lettere enn iX50.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

#21
Sitat fra: JorgenM på søndag 20. juni 2021, klokken 17:07
iX40 er forøvrig 145kg lettere enn iX50.
Ja og derfor er det stor forskjell på stort batteri og stor bensintank på en fossilbil. Å frakte 145 kg bagasje 360 dager i året hvis man bare trenger det 5 dager virker ikke som noen smart ide. Med kort ladetid og god tilgjengelighet vil de færreste trenge så stort batteri som 105 kwh. Man har har jo bensinstasjon hjemme.. Jeg klarte meg helt fint med i3 med 300 km rekkevidde, så 400+ gir vel egenlig ingen praktisk begrensning. Kanskje litt synd iX40 ikke kommer med luftfjæring og bakhjulsstyring. Det står som opsjon i tekniske data. På den annen side er de mest kompliserte løsningene ikke så smarte når garantien har gått ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA