Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla v11

Startet av geirci2, onsdag 18. november 2020, klokken 14:28

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 03. desember 2020, klokken 17:52
I følge denne artikkelen så skal den være basert på inveter i bilen og bruke type2 pluggen og ikke CCS.

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/
Her har man tatt utgangspunkt i noe som var feil. Laderen i Model 3 kan ikke jobbe toveis. Når den personen som ble sitert her faktisk så skikkelig etter, så innså han at han hadde tatt feil. Er flere artikler om dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TøddiVedder

Hadde aldri gjort dette uansett. Inn og ut med strøm hele hver gang man plugger i? Må jo være skadelig for batteriet

RuneW

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:48
Hadde aldri gjort dette uansett. Inn og ut med strøm hele hver gang man plugger i? Må jo være skadelig for batteriet

Kanskje man en gang i fremtiden finner opp batterier som tåler både strøm inn og strøm ut?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

AndreasRingdal

For Tesla sin del så er det en gylden mulighet til å lage en distribuert utgave av megapacks som de bruker blandt annet i Australia.. 10 000 biler koblet til nettet der de har avtale om å hente ut 10 kw fra hver ved behov mot at de garanterer en viss gjenværende kvalitet på batteriet etter en bestemt periode.
De vil kunne tilby funksjonaliteten til megapack hvor som helst i verden der eneste infrastruktur de trenger er en wallcharger til hver Tesla.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

knegg

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 03. desember 2020, klokken 17:52
I følge denne artikkelen så skal den være basert på inveter i bilen og bruke type2 pluggen og ikke CCS.

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/

Da mangler bare en boks fra Tibber eller tilsvarende der du gir strømselskapet mulighet til leie kapasitet i bilbatteriet ditt for holde strømnettet stabilt.

Jeg skal i alle fall få godt betalt av netteier før de skal bruke batteriet i bilen min som en del av infrastrukturen. Deretter må jo den gevinsten/besparelsen på regningen settes i fond så de kan hentes ut om ...5år? for å kjøpe nytt batteri.
2020 Model 3

geear

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 03. desember 2020, klokken 21:35
For Tesla sin del så er det en gylden mulighet til å lage en distribuert utgave av megapacks som de bruker blandt annet i Australia.. 10 000 biler koblet til nettet der de har avtale om å hente ut 10 kw fra hver ved behov mot at de garanterer en viss gjenværende kvalitet på batteriet etter en bestemt periode.
De vil kunne tilby funksjonaliteten til megapack hvor som helst i verden der eneste infrastruktur de trenger er en wallcharger til hver Tesla.
Men de pakkene brukes vel for å stabilisere strømnettet ved bortfall av tilførsel, og det å fore inn igjen strøm på nettet medfører stor fare, og krever alvorlig god styring. Veldig utfordrende om en skal kunne gjøre det med 10000 biler rundt forbi. For eksempel så er det krav om at solcelleanlegg skal være sikret mot "øydrift", altså koble ut inverteren om nettspenningen faller bort, det går jo ikke om hensikten er motsatt.

AndreasRingdal

Ved bortfall og om forbruk øker raskere enn det produksjonen klarer å holde tritt med. Brukes for å holde stabil frekvens i nettet.

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

turfsurf

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:48
Hadde aldri gjort dette uansett. Inn og ut med strøm hele hver gang man plugger i? Må jo være skadelig for batteriet
Holder man SOC mellom 30 og 70% tåler batteriet usannsynlige mengder med ned og opplading.

Hvis alle biler etter hvert får dette vil bruken pr bil for nettbalansering blitt ganske liten.

For egen del hadde det vært genialt å kunne trekke strøm fra bilen ved strømbrudd, og holde makstrekket nede ved høye priser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Etter infomøte på TOCN i går med videolink rett inn i Tesla, var de tydelig på at V2G ikke var aktuelt på bilene, for man risikerer at bilen er for tom hvis man plutselig skal ut å kjøre - og at Tesla Wall er da riktige produktet man skal bruke i stedet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

#39
Det kommer nok styringssystemer hvor man kan stille inn hvor mye strøm det minimum skal være igjen på batteriet etc. For min del har jeg hatt 4 strømbrudd på 5 år, og ingen har vart lenger enn maks 1 time. Bruddene har vært på dag/kveld, og aldri om natten når bilen min står tilkoblet nettet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Drømmen er at det kommer solceller med så høy virkningsgrad/husbatterier med så lav pris at man kan koble seg helt av strømnettet. Da kunne bilens batteri blitt brukt som reservelager. Før den tid er det vanskelig å se at V2G vil være interessant for de fleste av forbrukerne i Norge.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Chris Neumann Ruud

Tråden har gått fra Tesla V11 til Tesla V2G ser jeg.
Min personlige nytte med V2G er ved evt langvarig strømbrudd hvor man har reservekapasitet til det mest nødvendige. Så nødssituasjoner, ikke normaldrift. Burde være unødvendig å gå til anskaffelse av enda et batteri når man allerede har et. Ressurser og alt det der
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jlan

Det aller mest nødvendige kan man jo allerede få strøm til med en 12V-220V Inverter koblet til 12V systemet. Jeg har bare prøvd å trekke rundt 30W for å lade campingvognen, så jeg vet ikke hvor mye last bilen aksepterer før det blir problemer, men det ser ut til at den innebygde 12V laderen (for Model X) er på 2500W. Det er i tilfelle viktig å koble minussiden til bilens jord og ikke til batteriets minuspol (på grunn av strømsensoren om sitter på batteriets minuspol).
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-X-2015-2018-OEM-GEN-3-DC-DC-Converter-Assembly-Part-1060985-00-B/163755181621?epid=2164925017&hash=item262091c635:g:PBUAAOSw74ddFUp4
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Forresten; Jeg vil ikke ha husbatteri, jeg vil ha en tilhenger, campingvogn e.l. med batteri med V2G. Da kan man magasinere strøm til huset der til hverdags, hente strøm til huset fra andre ladere hvis det går tomt, samt ha mye strøm ekstra med seg når man kjører på tur.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA