Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Geografisk bestemt registreringsnummer

Startet av RubberDucky, onsdag 18. november 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

RubberDucky

 Hei.
Er det noen her som har vurdert, eller valgt å bruke geografisk bestemt registreringsnummer ved nyregistering?
Det er jo mulig, men det vil kanskje forlenge leveringstiden?
2019 Mobilex Impala rullator

tornaldo

Dette er det vel kun Porsche-eiere som vurderer, av mindreverdighetskompleks?  ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RubberDucky

Hehe. Ja, jeg leste om disse Porschene i kollektivfeltet som skapte noen utfordringer.

Jeg tenker mest på å få litt mer "unik" elbil, uten å kjøpe disse med egen tekst.
2019 Mobilex Impala rullator

Storg

Jeg vet om minst en ID.3 på vanlige skilter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

eNORm

Sitat fra: RubberDucky på torsdag 19. november 2020, klokken 09:14
Hehe. Ja, jeg leste om disse Porschene i kollektivfeltet som skapte noen utfordringer.

Jeg tenker mest på å få litt mer "unik" elbil, uten å kjøpe disse med egen tekst.

Jeg er også interessert i å ha slike skilter. Så får de som tror at Tesla har begynte med fosilbiler bare tro det.

jkirkebo

Sitat fra: RubberDucky på torsdag 19. november 2020, klokken 09:14
Hehe. Ja, jeg leste om disse Porschene i kollektivfeltet som skapte noen utfordringer.

Jeg tenker mest på å få litt mer "unik" elbil, uten å kjøpe disse med egen tekst.

Vært obs på salgsverdien først bare. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en brukt elbil uten E-skilter og jeg vil tro mange andre tenker på samme måten. Det er for mange potensielle problemer med det. Dermed kan man ende opp med å få mindre for bilen. Det kan fort bli billigere med personlige skilter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lars667

Vil tro at det gjør potensielt kan skape kjedelige situasjoner på ferjer og slikt, at man må drive og forklare at jo det er en elbil selv om det er vanlige skilter. Enn så lenge. Men etterhvert som det blir vanligere med slike skilter, blir det kanskje ikke noe problem. Det gjør det enklere for de som skal administrere bommer/ferjer osv, og det er jeg for. Enklere == billigere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

RubberDucky

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. november 2020, klokken 09:26
Vært obs på salgsverdien først bare. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en brukt elbil uten E-skilter og jeg vil tro mange andre tenker på samme måten. Det er for mange potensielle problemer med det. Dermed kan man ende opp med å få mindre for bilen. Det kan fort bli billigere med personlige skilter.

Jeg er litt usikke på hvilken måte man kan oppleve potensielle problemer med dette.
Og ikke minst hvorfor det kan påvirke salgsverdien?
2019 Mobilex Impala rullator

RubberDucky

#8
Sitat fra: lars667 på torsdag 19. november 2020, klokken 09:43
Vil tro at det gjør potensielt kan skape kjedelige situasjoner på ferjer og slikt, at man må drive og forklare at jo det er en elbil selv om det er vanlige skilter. Enn så lenge. Men etterhvert som det blir vanligere med slike skilter, blir det kanskje ikke noe problem. Det gjør det enklere for de som skal administrere bommer/ferjer osv, og det er jeg for. Enklere == billigere.

Alle bommer/ferjer og tilsvarende bruker elektroniske registre når de beregner kost og passeringspriser.
Samme med Q-Park og liknende. I tillegg er det neppe noen som er så kørka at de tror de bøtelegger
en bensin/diesel-utgave av TSM3.

Men det var også litt derfor jeg ville spørre om andres erfaringer og vurderinger rundt dette.

2019 Mobilex Impala rullator

jkirkebo

Sitat fra: RubberDucky på torsdag 19. november 2020, klokken 09:45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. november 2020, klokken 09:26
Vært obs på salgsverdien først bare. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en brukt elbil uten E-skilter og jeg vil tro mange andre tenker på samme måten. Det er for mange potensielle problemer med det. Dermed kan man ende opp med å få mindre for bilen. Det kan fort bli billigere med personlige skilter.

Jeg er litt usikke på hvilken måte man kan oppleve potensielle problemer med dette.
Og ikke minst hvorfor det kan påvirke salgsverdien?

Problemer kan man få om man kjører i kollektivfelt, parkerer på steder elbiler har lavere takster osv. Ikke alle som kontrollerer dette har peiling på hvilke biler som er elbiler eller ikke, dermed kan man fort bli stoppet for å kjøre i kollektivfeltet. For eksempel.

Når du har færre potensielle kjøpere så vil du normalt få lavere pris for det du skal selge. Selvsagt kan man være heldig og treffe på "riktig" kjøper med en gang, men i gjennomsnitt er det en stor fordel med så mange potensielle kjøpere som mulig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RubberDucky på torsdag 19. november 2020, klokken 09:49
Alle bommer/ferjer og tilsvarende bruker elektroniske registre når de beregner kost og passeringspriser.
Samme med Q-Park og liknende. I tillegg er det neppe noen som er så kørka at de tror de bøtelegger
en bensin/diesel-utgave av TSM3.

Du har ikke kjørt mye ferge nordover skjønner jeg? Ganske mye manuell billettering der. Og det er ganske mange folk som verken har peiling på hvordan en Tesla ser ut eller om de også leveres med bensinmotor eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RubberDucky

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. november 2020, klokken 09:59
Du har ikke kjørt mye ferge nordover skjønner jeg? Ganske mye manuell billettering der. Og det er ganske mange folk som verken har peiling på hvordan en Tesla ser ut eller om de også leveres med bensinmotor eller ikke.

Jeg tar poenget. Og nei, jeg har liten erfaring med bommer og ferger i grisgrendte strøk på nordvestlandet. 

Jeg kan høre med Tesla om dette når de kontakter meg for registreringen denne eller neste uke. 
Og jeg tror uansett ikke jeg kommer til å selge bilen privat. Sannsynligvis blir det innbytte hos Tesla når den tid kommer.

2019 Mobilex Impala rullator

Thalgar

Enough said:

"Nå frykter utrykningspolitiet (UP) at elbil-skilttrenden skal skape trøbbel i trafikken."

"– Jeg tenker at elbiler i utgangspunktet bør ha elbil-skilter. Det hadde vært det enkleste for identifisering, sier Hasseldal."

https://www.dinside.no/motor/folk-tror-det-er-fritt-fram/72898772

Idiotisk å øydelegga eit så bra og enkelt system for identifisering av kven som har rett til elbilfordelar.

Her er elles litt om dei praktiske problema med vanlege skilt:

https://elbil.no/flere-elbiler-med-vanlige-skilter-hvilke-konsekvenser-far-det/
Model Y LR Quicksilver, 2023

03sib113

#13
Sliter med å finne noen som helst grunn til at ikke bilen skal ha elbil skilter? Annet enn å være litt egen da selvfølgelig. Evt sette inn ett eksosrør, røykmaskin, lyd osv. Er man flau over å kjøre elbil er det kanskje like greit å vente litt med å bestille.   8)
2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

RubberDucky

#14
Sitat fra: 03sib113 på torsdag 19. november 2020, klokken 10:23
Sliter med å finne noen som helst grunn til at ikke bilen skal ha elbil skilter? Annet enn å være litt egen da selvfølgelig. Evt sette inn ett eksosrør, røykmaskin, lyd osv. Er man flau over å kjøre elbil er det kanskje like greit å vente litt med å bestille.   8)

Hehe. Nei det har ingen ting med å være flau over å kjøre el-bil å gjøre. Ei heller for å forsøke å lure noen.
For meg dreide det seg kun om å få en litt mer unik bil, uten å måtte kjøpe de flåsete/kule (pick one) personlige skiltene. Jeg var ikke klar over at dette temaet skapte så mye følelser hos folk.

2019 Mobilex Impala rullator

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA