Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tibber sine estimater for forbruk  (Lest 944 ganger)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4049
    • Vis profil
Tibber sine estimater for forbruk
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 10:05 »
Basert på data fra Tibber for oppkoblede biler har de estimert kostnad/mil. E-tron havner nederst, noe som vel er som forventet. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA6XnX/disse-elbilene-er-billigst-og-dyrest-aa-kjoere

Interessant nok er det ikke så stor forskjell til X, noe som kan tyde på at Xene oppgir lavere forbruk i bilen enn det de faktisk bruker av strøm; eller at Xen taper endel på småkjøring i lave temperaturer (mangler varmepumpe/rask og kostbar oppvarming av batteri). Dette kan dataene til Tibber neppe si noe om.

En svakhet med undersøkelsen er jo at dette ikke er et tilfeldig utvalg, ei heller på tvers av bruksmønstre, og det er ikke oppgitt hvor mange biler av hver modell de har med. En som hurtiglader mye og dermed lader mindre hjemme vil også kunne gi veldig skjeve tall; uklart om de klarer kompensere for dette.

Pris/mil er forøvrig meget lav sammenlignet med en diesel.

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1954
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #1 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 11:39 »
Tesla er jo kjent for "vampire drain", og bilen går jo aldri i dvale når tredjeparts apper (som Tibber) er koblet opp mot bilen. Jeg tror, basert på diverse diskusjoner her inne på forumet, at de Teslaene som Tibber har oversikt over har større "vampire drain" enn biler som ikke er tilkoblet Tibber. Dermed vil forbruket som Tibber rapporterer ikke være representativt for alle Teslaer. Uansett bruker Tesla en del energi når bilen står parkert, og Tesla X har kraftige varmeelementer for batteri og kupeoppvarming som kan gi et skyhøyt forbruk på småkjøring i den kjølige årstida. Mye energi går nok også med til forvarming på Tesla siden batteriet varmes opp også hvis man ikke er bevisst på innstillinger i bilen mtp. energisparing.

Det kommer sikkert et system for energimerking på biler etter hvert, og da kommer store biler som eTron og Tesla X til å straffes. Det vil overraske meg om ikke et slik system vil bli brukt som grunnlag for avgiftsberegning på elbiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2283
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #2 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 21:49 »
Her må det være store feilkilder tipper jeg. Tibber har vel kun tilgang til brutto kWh ladet og vet ingen ting om hvor langt bilene går. I og med at det er naturlig at e-tron kjører mange flere km i snitt per år sammenlignet med f.eks. en BMW I3 blir det sammenligningsgrunnlaget ganske galt vil jeg tro.
« Siste redigering: Torsdag 19. November 2020, klokken 10:55 av Tellus »

Spinner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 729
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #3 på: Onsdag 18. November 2020, klokken 23:00 »
For de bilene som har integrasjon kan de vel se km kjørt, når og hvor de lader og lage et rimelig godt grunnlag basert på dette. Men for f.eks. Porsche Taycan har de ingen integrasjon, så de aner jo ikke når og hvor en Taycan lader, ei heller km den har kjørt?

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4049
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #4 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 11:58 »
For de bilene som har integrasjon kan de vel se km kjørt, når og hvor de lader og lage et rimelig godt grunnlag basert på dette. Men for f.eks. Porsche Taycan har de ingen integrasjon, så de aner jo ikke når og hvor en Taycan lader, ei heller km den har kjørt?
Jeg tenker som deg, men spørsmålet er jo om de kanskje heller har brukt en blanding av faktisk forbrukt strøm og oppgitt wltp forbruk? De har ikke oppgitt dette.

Brisken

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 40
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #5 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 13:52 »
jeg tenkte detsamme, hvordan kan de ha regnet ut dette med noen nevneverdig nøyaktighet.
Tibber er flinke på mye, deriblant å svare på chat, er min erfaring.
Jeg har spurt på chatten deres i appen og rapporterer her!

Jeg var for øvrigt ikke en gang klar over at e-tronen min da evt. rapporterer inn Kilometerstand till tibber via Easee-boksen min

Brisken

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 40
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #6 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 14:51 »
Da har jeg fått svar fra tibber:
"Det [kilomterdataen] er ein kombinasjon av våre egne data og kjøpte data for de bilene vi ikkje hadde egen statistikk på"

Så spurte jeg om dataene de hadde gikk gjennom easee, men svaret var:

"vi får det gjennom API'et til Audi"

Om en går gjennom tibber-appen ser det ut til at de har APIer med
Audi
BMW
Jaguar
Mini
Tesla
Volkswagen
Volvo

En kan da anta at alle øvrige bilmerkene i testen har de måttet kjøpe inn data fra.
Men jeg lurer på hvordan de engang vet hva type bil som lader, når det ikke er noe API tilkoblet.

Roy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #7 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 15:07 »
Da har jeg fått svar fra tibber:
"Det [kilomterdataen] er ein kombinasjon av våre egne data og kjøpte data for de bilene vi ikkje hadde egen statistikk på"

Så spurte jeg om dataene de hadde gikk gjennom easee, men svaret var:

"vi får det gjennom API'et til Audi"

Om en går gjennom tibber-appen ser det ut til at de har APIer med
Audi
BMW
Jaguar
Mini
Tesla
Volkswagen
Volvo

En kan da anta at alle øvrige bilmerkene i testen har de måttet kjøpe inn data fra.
Men jeg lurer på hvordan de engang vet hva type bil som lader, når det ikke er noe API tilkoblet.

Uten API tilkoblet, så vet de ikke hvilken bil som er tilkoblet. Så om du lader med Easee, uten at du har koblet Tibber til Audi sitt API, er ikke din lading en del av statistikken.

Brisken

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 40
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #8 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 18:43 »

Uten API tilkoblet, så vet de ikke hvilken bil som er tilkoblet. Så om du lader med Easee, uten at du har koblet Tibber til Audi sitt API, er ikke din lading en del av statistikken.
[/quote

Ja og da er det fortsatt uklart hvordan de klarer å regne ut gjennomsnittlig forbruk for andre merken enn de dem har API til.

Roy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #9 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 20:57 »

Uten API tilkoblet, så vet de ikke hvilken bil som er tilkoblet. Så om du lader med Easee, uten at du har koblet Tibber til Audi sitt API, er ikke din lading en del av statistikken.
[/quote

Ja og da er det fortsatt uklart hvordan de klarer å regne ut gjennomsnittlig forbruk for andre merken enn de dem har API til.

Kjøper dataen fra andre var vel svaret til Tibber.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4049
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #10 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 22:01 »
Det er hvertfall greit å reflektere over at Tibber vet alt om bilen din, dvs kjørerute, snittfart, hvor den er parkert osv osv

Et virus hos Tibber kan vel potensielt åpne soltaket og tute med alle Teslaene de har i landet samtidig.

Spinner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 729
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #11 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 22:18 »
Det er hvertfall greit å reflektere over at Tibber vet alt om bilen din, dvs kjørerute, snittfart, hvor den er parkert osv osv

Et virus hos Tibber kan vel potensielt åpne soltaket og tute med alle Teslaene de har i landet samtidig.
Er nok betraktelig mer enn et virus som skal til. Nå kjenner jeg ikke til detaljene rundt akkurat hvordan Tibber gjør dette, men mest sannsynlig er API nøklene for hver bruker kryptert så kun brukeren har tilgang til den (på lik linje med at de heller ikke vet passordet ditt). Dataen de samler er nok pushet fra brukerens konto, og ikke lest fra en sentral server som har tilgang til alt. Har de gjort ting riktig vil et datainnbrudd kun få tilgang til krypterte nøkler som er ubrukelige før de er dekrypterte, med såpass sterk kryptering at brute-force er nytteløst.

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1694
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #12 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 23:30 »
Basert på data fra Tibber for oppkoblede biler har de estimert kostnad/mil. E-tron havner nederst, noe som vel er som forventet. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA6XnX/disse-elbilene-er-billigst-og-dyrest-aa-kjoere

Interessant nok er det ikke så stor forskjell til X, noe som kan tyde på at Xene oppgir lavere forbruk i bilen enn det de faktisk bruker av strøm; eller at Xen taper endel på småkjøring i lave temperaturer (mangler varmepumpe/rask og kostbar oppvarming av batteri). Dette kan dataene til Tibber neppe si noe om.

En svakhet med undersøkelsen er jo at dette ikke er et tilfeldig utvalg, ei heller på tvers av bruksmønstre, og det er ikke oppgitt hvor mange biler av hver modell de har med. En som hurtiglader mye og dermed lader mindre hjemme vil også kunne gi veldig skjeve tall; uklart om de klarer kompensere for dette.

Pris/mil er forøvrig meget lav sammenlignet med en diesel.

Interessant observasjon. Har alltid ment at det må være liten forskjell på forbruket i Model X og e-tron. Max 10%, kanskje mindre i snitt. I 1000 km. testene til Teslabjørn f.eks. kom noen frem til 7-8% ved å telle kWh på hvert stopp. Og motorvei i svenske hastigheter «pluss moms» er ikke i teorien heller ikke e-trons beste øvelse.

Hvis man ser til en full ladesesesjon på de respektive bilene, tar e-tron mot ca. 89 kWh mens Model X tar mot ca. 105 kWh. Det er alts ca. 16 kWh diff. men bare om lag 9 kWh diff på hva man får ut av bilene iht. instrumentene. Vampire drain kommer i tillegg som krymper forskjellen ytterligere.

Dette at instrumentene gir et skjevt bilde av forbruket, tror jeg vi finner igjen på mange modeller. Tyske ADAC sin Ecotest tar for seg dette, men de tester dessverre ikke alle biler.

Artikkelen er forøvrig ganske merkelig. Overskriften burde jo handlet om at det bare er 1 krone forskjell mellom småbilene og de store SUV’ene per mil ved hjemmelading. En femtilapp Trondheim-Oslo. Og som du er inne på @daktari, er det enda mer ubetydelige forskjeller mellom de sammenlignbare bilene. Særlig hvis man teller kroner og øre, ikke prosentvis forskjell. Det er andre ting som avgjør bil-regnskapet. Enda mer på en elbil enn en fossil.
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Tibber sine estimater for forbruk
« Svar #13 på: Fredag 20. November 2020, klokken 08:36 »
Mao så er utgiftene til strøm ubetydlige. Regnet litt på min bil; strøm 2,-/mil, forsikring 5,-/mil, verditap 40,-/mil. I tillegg kommer andre utgifter, med disse er det vel beregnet oppimot 60,-/mil. Om strømmen koster 1 eller 2 spiller liten rolle.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE