Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flytting med elbil: Oslo-København=helvetesopplevelse!

Startet av GreenEyez, onsdag 18. november 2020, klokken 09:57

« forrige - neste »

GreenEyez

Jeg har flyttet til Danmark i januar 2021, og har tatt med meg min Tesla Model 3 LR AWD FSD. Tenkte jeg skulle dele min kunnskap og erfaringer med eksport herfra og import dit av bilen. (Foretar oppdateringer i denne posten fortløpende.)

Her er stegene du må ta (En lengre redegjørelse for min erfaring i praksis og subjektive oppfatning, samt andre detaljer som du må være obs på, følger under post #[  ] nedenfor):

1. INNHENTE COC-DOKUMENT FRA IMPORTØR
Denne inneholder typeregistreringsinformasjon om bilen, som ikke fremgår av vognkortet, og som de vil trenge og be om i Danmark.

2. KJØRE INNOM RØD SONE PÅ TULLKONTORET PÅ SVENSK SIDE AV SVINESUND-GRENSEN.
Her blir bilen utførselsdeklarert fra Norge (i henhold til et svensk-norsk tollsamarbeid). Samtidig blir den transittdeklarert, i og med at dette er det første landet i EU du kommer til. I henhold til svenske regler må du betale et depositum som sikkerhet for at du fører den ut av Sverige.
Du blir bedt om å angi en anslått verdi på bilen. De sjekker opp om du har angitt en omtrentlig markedsverdi. Basert på denne verdien utregnes depositumet. I mitt tilfelle var det SEK 120 000, som du må betale med kredittkort (AmEx aksepteres ikke).

3. TOLLDEKLARERE BILEN PÅ TOLLKONTORET BAK KASTRUP LUFTHAVN
Her skal bilen innførselsdeklareres. Du må ha forhåndsutfylt og tatt med deg et flyttegodsskjema, da bilen regnes som en del av flyttegodset ditt. Se: https://skat.dk/getfile.aspx?id=137692
OBS! Det er ikke skiltet frem til tollkontoret (ikke grønn- eller rød-sone skilting når du passerer Øresundsbroen). Adressen er Kystvejen 16, du må selv lete frem dit.
NB! Du kan som privatperson ikke innførselsdeklarere bilen, man må da benytte en spedisjonsagent. De jobber i alminnelig kontortid. Du må derfor sørge for å komme frem før kl 16 på en hverdag, og på forhånd ha avtalt med clear2go.dk (finnes sikkert andre spedisjonsagenter, men Anita her var verdens snilleste dame). Dette koster ca. DKK 1400. Få med deg kvitteringen for tolldeklareringen, den bruker du for å få igjen depositumet på SEK 120 000 (eller høyere).
Forutsatt at du har eid bilen i minimum 6 mnd før du flytter med den, slipper du:
a. 10 % toll
b. 25 % mva av prisen/verdien på bilen tillagt 10 % toll,
på betingelse av at du beholder bilen i 12 mnd etter innførsel.

4. SKAFF DEG ET CPR-NUMMER
Å få dansk personnummer (CPR-nr) er en egen prosess, som jeg ikke redegjør for. Verkstedet som skal legge bilen din inn i det danske vegvesenets (Motorstyrelsen) systemer trenger dette.

5.   BESTILL TIME OG FREMVIS BILEN HOS EN SYNSHALL
Dette er et verksted som har godkjenning fra Motorstyrelsen til å registrere importerte kjøretøyer i systemene i Danmark. De undersøker om bilen er kjøredyktig el.l. iht. danske krav (et såkalt "toldsyn"). Jeg anbefaler KBH Bilsyn, han var superproff.

6. BE OM VERDIFASTSETTELSE
Det står at du må be Motorstyrelsen om en verdifastsætning av bilen din. Dette tar for øyeblikket 9 uker. Dette betyr at du ikke kan benytte bilen i tidsrommet mellom 30 dager etter innførsel og frem til svar fra Motorstyrelsen. Du skal i prinsippet scanne inn vognkortets del 1 og 2 og sende e-post til Motorstyrelsen.

Men du bør benytte en såkalt "privat operatør". Det står ingen nærmere forklaring på Motorstyrelsens sider om dette. Bruk Quickimport.dk. Superprofft firma som angir en verdi på bilen din på dagen, og legger dette inn i Motorstyrelsens registre. Det koster DKK 300 for verdifastsetting og beregning av registreringsavgift.

7. BETAL REGISTRERINGAVGIFT
Registreringsavgiften skal betales til den "private opereatøren". I mitt tilfelle var dette ca. DKK 62 000. Dette inkluderer 1180 kr for nummerplater og 2000 kr salær til quickimport. De legger da inn i systemene at reg.avgiften er betalt. Fra 1. juni 2021 vil avgiften ventelig være 0. Jeg får da refundert de 62 000 kronene til høsten, med Guds vilje i og med at refusjonen går til Quickimport som deretter skal kontakte meg for å refundere avgiften.

8. FORSIKRING
Få bilen forsikret. Jeg tegnet hos Tryg. Evt. opplys synshallen, jf. under, at du ønsker midlertidig forsikring som varer i 14 dager.

9. FÅ SATT PÅ DANSKE SKILTER HOS TOLDSYNSHALLEN
Avtal tidspunkt med den samme toldsynshallen for montering av danske skilter. De printer ut et midlertidig vognkort til deg, og har et lager med bilskilter, som de monterer på bilen for deg. De tar betalt for denne jobben, det koster noen hundrelapper.

10. SEND NORSKE SKILTER TIL NORGE
De norske skiltene sendes med post til Vegvesenet. Pakkepost koster 99 DKK.

11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.

Registreringsafgift:
Dette er jokeren i hele import-prosessen. I påvente av endringer i skatteverkets it-systemer oppkrever de dagens avgifter og refunderer i andre halvår 2021.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Trond.m

Flott at du deler denne informasjonen 👍  For de som er i tilsvarende situasjon så må jo dette være gull verd. Du flytter vel hjem når det er på tide å kjøpe ny elbil.  Det er deilig å være norsk (elbil-eier) i Norge 😉

GreenEyez

Njaa...Danmark gjennomførte nye regler for et par uker siden. Nå vil det ikke koste meg noe å få danske skilter.

Jeg kommer tilbake med linker osv etterhvert.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Electrix

Sitat fra: GreenEyez på onsdag 18. november 2020, klokken 09:57
11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.
Strømavgifter og nettleie i Danmark er grisedyrt, de har vel rundt 400% påslag på strømprisen i motsetning til Norge som har ca 100% påslag. Det kan være lurt å vurdere solceller hvis man har en egnet bolig, og gjerne lade på egenprodusert strøm hvis det passer til bruksmønsteret av bilen.

Ellers en veldig fin beskrivelse, da får du bilen med deg nesten uten avgifter da?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

GreenEyez

I teorien. I praksis fikk jeg først et sjokk i Sverige på vei ned. Dernest fikk jeg et større sjokk i Danmark. Som gjorde at jeg besvimte på desken til tollkontoret der. Mer om dette kommer senere.

Prosessen er ikke fullendt enda, men skal holde dere oppdatert.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

[Avholdt til nytt innlegg snarlig]

Jeg skalhar flyttet til Danmark i januar 2021, og tenker å har tatt med meg min Tesla Model 3 LR AWD FSD. Tenkte jeg skulle dele min kunnskap og erfaringer med eksport herfra og import dit av bilen. (Foretar oppdateringer i denne posten fortløpende.)
Her er prosessen (En lengre redegjørelse for min erfaring i praksis, samt andre detaljer som du må være obs på, følger etter oppskriften under):
A.   KJØRE INNOM RØD SONE PÅ TULLKONTORET PÅ SVENSK SIDE AV GRENSEN
B.   KJØRE INNOM TOLLKONTORET BAK KASTRUP LUFTHAVN
C.   [KOMMER]
D.   ...
E.   

1. Møte opp på et tollkontor i Norge og få en utførselsdeklarasjon. På denne https://www.toll.no/no/varer/bil-og-andre-kjoretoy/eksport-av-bil-og-andre-kjoretoy/ står det
SitatDu må stoppe på grensen og vise frem utførselsdeklarasjonen. Har du ikke fått laget den på et innenlands tollsted, må den lages på grensen, enten av oss eller speditør.
Dette fremstår som om du kan ordne dette på forhånd, men NB! Dette er en sannhet med modifikasjoner! Tolletaten har visst et grensesamarbeid med Sverige, og det svenske tullkontoret på svenskesiden av grensen lager norsk utførselsdeklarasjon! Det står ingenting om dette noen steder på tolletatens sider! Vær forberedt på overraskelser:
Bilen må fremvises (det er ikke sikkert de ser på bilen, men den må være med deg og de spør om du har den med deg).
Møtte opp på tollkontoret på Vippetangen i romjulen for å slippe å måtte gjøre dette på turen ned. Ble henvist til å kjøre innom tollkontoret på Svinesund. Sa ifra til tollbetjenten at det står ingenting om dette på nettet, men han ville bare forholde seg til at jeg skal ta det med "ekspedisjonen i Svinesund".
2. Kjøre innom "siste" tollkontor på vei ut av landet når man flytter og kjører ut. Er bilen registrert på kona, legg kona til i bagasjelisten. Ha med pass.
Kjørte innom "ekspedisjonen i Svinesund" på norskesiden av grensen. Blir fortalt at det gjør de ikke der, men på den svenske tollen på andre siden av grensen. Sa til ham også at dette står det ikke informasjon om noen steder på nettet. Ble bare henvist til at det har vært et tollsamarbeid med Sverige i 50 år og at det er dette som gjelder.
3. Kjøre innom rød sone til den svenske tullen rett etter Svinesundbroen.
Fortell at du har med din norske bil og skal utførselsdeklarere den. De lager norske utførselspapirer.
TROLL I ESKEN: De spør hva bilen din er verdt ca, og ber deg betale svensk toll og moms beregnet av bilens verdi! Jeg anslo at verdien var ca. 400 000 kr, noe de sjekket opp og aksepterte. Ble bedt om å betale 120 000 svenske kroner på stedet!
De spør også om du har med deg flyttelasset ditt. Du blir bedt om å lage en liste på et vanlig A4-ark med en overordnet liste over de tingene du har med og anslå en samlet verdi av disse. Ikke bli for overivrig med å være altfor spesifikk, det kan backfire på deg i Danmark.
Jeg prøvde å argumentere overfor de at Sverige har jo ikke noe med dette å gjøre, jeg skal bare kjøre igjennom og deklarere bilen i Danmark. Men det aksepterte de ikke; "
SitatI Sverige er det svenska rägler som gäller
". Jeg forklarte dem at ved import til Danmark er det verken toll eller moms på bil som flyttegods. Men til ingen nytte, jeg fikk forklart at denne betalingen var et depositum som sikkerhet for at jeg faktisk utfører bilen fra Sverige og at jeg får de pengene tilbake når jeg fremlegger bevis på at den er tolldeklarert i Danmark. Samt at Sverige er det første landet i EU som bilen entrer, og derfor må jeg betale i Sverige uansett hvilket annet EU-land jeg skal importere den til.
Fikk beskjed om å enten betale 120 000 SEK eller snu og ta fergen direkte til Danmark. Så da betalte jeg. De var overrasket over at jeg klarte å gjøre opp kravet på rappen, og sa at det var godt gjort å kunne klare å betale dette beløpet uten å være forberedt på det. Tulldamen bemerket dette flere ganger gjennom den over timelange seansen, og virket veldig lykkelig tilfreds med å ha hanket inn en storfisk idag. Hun kom i hvertfall i godt humør og det ble faktisk litt hyggelig stemning.
I mitt tilfelle lagde de transittdokumenter hvor bil og flyttelass var angitt i samme dokument. Min anbefaling til deg er å be dem lage to forskjellige transittdokumenter, ett for bilen og ett for flyttelasset (vet ikke om de aksepterer dette).
4. Kjøre innom første tollsted i Danmark:
Må ha utfylt flyttegodsskjema, da bilen regnes som en del av flyttegodset ditt. Se: https://skat.dk/getfile.aspx?id=137692
Forutsatt at du har eid bilen i minimum 6 mnd før du flytter med den, slipper du:
a. 10 % toll
b. 25 % mva av prisen/verdien på bilen tillagt 10 % toll, på betingelse av at du beholder bilen i 12 mnd etter innførsel.
Vi kjørte da videre gjennom Sverige og over Øresundbroen til Danmark. Forventet å se et skilt som ledet en til nærmeste tollsted etter å ha kjørt inn i Danmark.
Ingen skilt overhodet.
Prøvde å se og se, men nei. Hadde da kjørt såpass langt inn i Danmark at vi ikke var så langt unna leiligheten vi har flyttet til, og kjørte bare hjem.
I alle andre land er det skiltet til første tollsted eller at du fysisk må foreta et valg om å kjøre på grønn eller rød sone.
5. Neste dag dro jeg til tollkontoret på Kastrup lufthavn og spurte meg frem. Fikk da beskjed om at det er et tollkontor på baksiden av flyplassen.
Kjører dit. Det er 3 tollbetjenter i lokalet. Alle er 50+. En dame som ser ut til å snart avslutte skiftet sitt. En hjelper en lastebilsjåfør som venter. Sistemann driver rolig og desinfiserer pulter i lokalet. Begge de mannlige har svære mager, og har sikkert jobbet der i 30+ år. Vi blir ikke enset. De to andre ser at vi står i skranken, men reagerer ikke i det hele tatt. De slår av en prat.
Etter 25 min blir han som arbeidet med den polske sjåføren ferdig med ham og henvender seg til oss. Jeg forklarer at vi kom ned i går og fant ikke frem. Jeg fremviser det svenske transittdokumentet.
Han kontrer med at jeg skulle ha kjørt innom dem igår da jeg kom, dette skulle flyttemannen jeg brukte ha visst, at han ikke kan hjelpe oss og at jeg får snakke med flyttebyrået jeg brukte. Jeg sa til ham at flyttebyråets mann såvidt kunne norsk, ikke kunne han veien (han kjørte bak/med oss) og at han er dratt til Norge. Tollen kontrer igjen med at flyttelasset skal være der i tilfelle det blir tatt ut til kontroll og at det er ikke tilstrekkelig at kun bilen er der. Det hjelper ikke at flyttegods er unntatt toll og moms i sin helhet, og det har ingen betydning at det er flyttet inn i leiligheten, og forslag om at han kan bli med oss og befare det eller at vi sender bilder av det blir avvist.
Får igjen beskjed om at han ikke kan gjøre noe for oss og ikke hjelpe oss.
Tanken på at de 120 000 kronene kanskje må anses tapt og at jeg ikke får danske skilter på bilen, gjør at blodet synker inni meg, sier til ham at jeg må sette meg ned. Jeg kneler ned i Black Lives Matter-stil og besvimer!
Drømmer en søt drøm (husker ikke hva), våkner av at kona roper på meg. Tenker "Å faen, nå har jeg forsovet meg til jobb!". Lukker opp øynene og ligger med kinnet på disken foran tollbetjenten og ser at han andre sitter med telefonen og ringer noen og signaliserer til kona at noen er på vei. Da har jeg vært borte i noen minutter.
Imens har han andre fått fart på seg, han så litt stressa ut nå. Jeg hadde alle andre papirer i hånda (vognkort del1&2, erklæring, arbeidskontrakt, leiekontrakt, passkopier), skyver de over til ham i en plastmappe, han åpner den opp og gjennomgår, er plutselig blitt superhyggelig mot kona og sier at han skal bare låne disse og at han straks kommer tilbake med de, kommer tilbake med et visittkort til en dame som visstnok kan hjelpe oss og at han skal ringe henne med det samme. Kommer tilbake igjen og forteller at han fikk tak i damen og at han straks skal sende henne alle dokumentene, og sier at han kan sette oss på CC og ber om å få min e-postadresse. Overleverer oss også hennes visittkort.
I mellomtiden har flyplasspolitiet kommet med blålys og undersøker med meg hvorfor jeg har besvimt. Så kommer også flyplassens "First Responders" (ambulanse) og begynner å måle puls og blodtrykk. Etter å ha forklart årsaken til besvimelsen ønskes jeg "Welcome to Denmark" av dem  :police:
Men det hjalp å besvime i alle fall, tollbetjenten ble snill som et lam etter det.
6. Du må på forhånd ha meldt i fra til Motorstyrelsen at du skal innføre bilen (Kun dersom man bor i Danmark fra før.)
7. Dagen etter ringte jeg damen jeg ble henvist til. Får da vite at når man ikke bruker en speditør ved import til Danmark, må man bruke en agent (spedisjonsagent), som hun er, for å få tolldeklarert varer. Hun jobber 9-16, så man må ankomme i kontortiden for å få gjort dette. Jeg hadde uansett ikke fått tolldeklarert bilen om jeg først hadde kjørt innom tollkontoret på vei inn i Danmark, tydeligvis. Hun tar 1100 DKK for jobben normalt, og tillegg tilkommer ved ankomst Danmark utenfor kontortid.
8. Du må be Motorstyrelsen om en verdifastsætning av bilen din. Dette tar for øyeblikket 5 uker. Du må scanne inn vognkortets del 2 og sende e-post til Motorstyrelsen.
6. Du må vise til bilen til "syn" hos et verksted som har avtale med Motorstyrelsen.
7. Du må betale regning for registreringsafgift når den kommer. Mer om dette under.
8. Du må få satt på danske skilter innen 30 dager etter innførsel.
Hvordan dette henger sammen med at verdifastsætningen tar 5 uker er uvisst.
9. De norske skiltene sendes med post til Vegvesenet.
10. Eksisterende bank krever innfrielse av billånet, da de mister sikkerheten i bilen når du leverer inn de norske skiltene. Du må be en dansk bank om å få refinansiert billånet ditt.
11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.

Registreringsafgift:
Dette er jokeren i hele import-prosessen. Det er meldt at denne skal økes til 65 % av alminnelig registreringsavgift fra 1/1-21, noe som for en ny Tesla Model 3 innebærer ca. 111 000 danske kroner. Pr idag utgjør denne 20 %, med et bunnfradrag på 40 000 kr, noe som i praksis utgjør noen få tusenlapper. Det er forventet at regjeringen skal igang med forhandlinger i desember, og det vil da ventelig ende på noe lavere, men er enn så lenge usikkert. I påvente av endringer i skatteverkets it-systemer oppkrever de dagens avgifter og refunderer i andre halvår 2021.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

hELgenen

Å flytte over landegrensen og ta med bil høres ikke  enkelt ut. Personlig hadde jeg nok valgt den enkle veien å selge bilen i Norge og kjøpe ny i destinasjonslandet. Da forholder man seg til avgiftsregimet i landet man flytter til
At det er toll på øvrig flyttelass er også en joker her.
Mulig det å bruke en speditør som driver med slikt hadde forenklet mye?  Ser forøvrig ofte mange utenlandske håndtverkerbiler i Norge,lurer på hvor lenge de kan kjøre rundt i Norge å ta oppdrag uten å fortolle bilen. Virker ikke som man har helt kontroll på denne aktiviteten. Vil tippe man kunne bruke norsk bil i Danmark på tilsvarende måte en periode og brukt den tiden på å finne ut av ting 

E_S

Utrolig nok er tilsvarende prosess til Tyskland en enkel drøm i forhold til DK. Bortsett fra lang ventetid til Zulassungsstelle (der de registrerer biler og utsteder vognkort) er prosessen både kjapp og enkel.
:)

GreenEyez

Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:00
Sitat fra: GreenEyez på onsdag 18. november 2020, klokken 09:57
11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.
Strømavgifter og nettleie i Danmark er grisedyrt, de har vel rundt 400% påslag på strømprisen i motsetning til Norge som har ca 100% påslag. Det kan være lurt å vurdere solceller hvis man har en egnet bolig, og gjerne lade på egenprodusert strøm hvis det passer til bruksmønsteret av bilen.

Ellers en veldig fin beskrivelse, da får du bilen med deg nesten uten avgifter da?
Takk!

Yes, fikk tilbake den midlertidig innbetalte reg.avgiften på sensommeren, og har dermed ikke betalt mva eller toll for å få danske skilter på bilen!
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: hELgenen på fredag 05. februar 2021, klokken 06:53
Å flytte over landegrensen og ta med bil høres ikke  enkelt ut. Personlig hadde jeg nok valgt den enkle veien å selge bilen i Norge og kjøpe ny i destinasjonslandet. Da forholder man seg til avgiftsregimet i landet man flytter til
At det er toll på øvrig flyttelass er også en joker her.
Mulig det å bruke en speditør som driver med slikt hadde forenklet mye?  Ser forøvrig ofte mange utenlandske håndtverkerbiler i Norge,lurer på hvor lenge de kan kjøre rundt i Norge å ta oppdrag uten å fortolle bilen. Virker ikke som man har helt kontroll på denne aktiviteten. Vil tippe man kunne bruke norsk bil i Danmark på tilsvarende måte en periode og brukt den tiden på å finne ut av ting
Da gir du fra deg muligheten til avgiftsfri innførsel til destinasjonslandet, og å måtte realisere tap på salget. Dobbelttap!

Flyttegodstollen er en joker du avklarer på forhånd. Og til DK er det ikke toll på flyttegods (og bil regnes som flyttegods, i motsetning til i Norge).

Bruk av speditør er et kostnadsspørsmål. Sjekket prisen på forhånd, de skulle ha NOK 48'. Jeg betalte 18'.

Politiet i Norge har bl.a. gjennomført razzier mot polakker som kjører i fete privatbiler i årevis. Tror fristen er 1 mnd i Norge. Det er fristen i DK. Er du treg med å finne ut av ting, risikerer du at du mister retten og evt. også pådrar deg tilleggsavgifter og straff.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

geear

Forstår at du måtte ha utførselspapirer fra Norge, men forstår ikke hvorfor du måtte betale toll og moms i Sverige. Har aldri ført bil ut av Norge, men har importert fra Tyskland og Sverige. I Tyskland kan man få utførselspapirene fikset på lokale tollkontorer rundt forbi, mens fra Sverige så holder det i dag at eier av bilen går inn og registrerer den elektronisk klar for utførsel, så er det bare å kjøre på rødt i Norge og fikse resten der. Har aldri vært innom tollen i verken Danmark eller Sverige. Har vært helt problemfritt. Men også der må man være forberedt på å betale momsen, og det MÅ være debetkort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA