Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Flytting med elbil til Danmark  (Lest 99 ganger)

GreenEyez

• Full Member
    • Vis profil
Flytting med elbil til Danmark
« på: Onsdag 18. November 2020, klokken 09:57 »
Jeg skal flytte til Danmark i januar 2021, og tenker å ta med meg min Tesla Model 3 LR AWD FSD. Tenkte jeg skulle dele min kunnskap og erfaringer med eksport herfra og import dit av bilen.

Her er prosessen så langt jeg har skjønt:

1. Møte opp på et tollkontor i Norge og få en utførselsdeklarasjon. Trenger ikke fremvise bilen.
2. Kjøre innen siste tollkontor på vei ut av landet når man flytter og kjører ut.
3. Kjøre innom rød sone når man kjører inn i Danmark. Må ha utfylt flyttegodsskjema, da bilen regnes som en del av flyttegodset ditt. Forutsatt at du har eid bilen i minimum 6 mnd før du flytter med den, slipper du:
a. 10 % toll
b. 25 % mva av prisen/verdien på bilen tillagt 10 % toll,
på betingelse av at du beholder bilen i 12 mnd etter innførsel.
4. Du må på forhånd ha meldt i fra til Motorstyrelsen at du skal innføre bilen
5. Du må be Motorstyrelsen om en verdifastsætning av bilen din. Dette tar for øyeblikket 5 uker.
6. Du må vise til bilen til "syn" hos et verksted som har avtale med Motorstyrelsen.
7. Du må betale regning for registreringsafgift når den kommer. Mer om dette under.
8. Du må få satt på danske skilter innen 30 dager etter innførsel.
Hvordan dette henger sammen med at verdifastsætningen tar 5 uker er uvisst.

Registreringsafgift:
Dette er jokeren i hele import-prosessen. Det er meldt at denne skal økes til 65 % av alminnelig registreringsavgift fra 1/1-21, noe som for en ny Tesla Model 3 innebærer ca. 111 000 danske kroner. Pr idag utgjøre denne 20 %, med et bunnfradrag på 40 000 kr, noe som i praksis utgjør noen få tusenlapper. Det er forventet at regjeringen skal igang med forhandlinger i desember, og det vil da ventelig ende på noe lavere, men er enn så lenge usikkert.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 Long Range AWD EAP/FSD svart/hvit

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Trond.m

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Flytting med elbil til Danmark
« Svar #1 på: Torsdag 19. November 2020, klokken 20:33 »
Flott at du deler denne informasjonen 👍  For de som er i tilsvarende situasjon så må jo dette være gull verd. Du flytter vel hjem når det er på tide å kjøpe ny elbil.  Det er deilig å være norsk (elbil-eier) i Norge 😉