Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelaget til leaf 62kwt?

Startet av dhotle, tirsdag 17. november 2020, klokken 22:21

« forrige - neste »

dhotle

Hei

Vi har kjøpt en ny Leaf 62 kwt tekna som skal fungere som pendlebil/bil nr 2.
Stort sett 6-7 mil hver dag, men noen dager det doble, brukes på motorvei med høy fart og sparer ikke på varme. Har tenkt at den kun skal lades hjemme og stort sett være tilgjengelig for bruk. Vi har 400v anlegg i huset vårt.

Hvilken lader skal man velge?
Det er mange meninger om hva som er best, og vanskelig å velge.
Vi har en plug in hybrid som sikkert også burde vert ladet av og til. (Volvo, tror det er maks 3,3kw)

Er det lurt å gå for en 22kw løsning, selv om bilene ikke kan ta i mot det?

TB

Om det er kapasitet for det, med 32A kan Leaf lade 7 kW effekt.
16A x 3 fas TN kan gi 11 kW med riktig bil.

Om en kjører 14 mil en dag vil det kreve 30 kWh - som er 3,7 kW x 8 timer.

Det er normalt nok med 16A, og med nyere bil vil gjerne lade rasker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

unik42

Jeg pendler 70km hver dag, og det med en undersjøisk tunell i tillegg. Mye av veien går i 90kmt.

Hjemme har jeg en Wallbox på 20A (har IT-nett), så jeg lader omtrentlig på 5kW.

Jeg har fremdeles ikke hatt problemer med at den ikke lader nok. Jeg lader ca. annenhver dag (når batteriet smyger under 50%), men kunne fint ha ladet hver tredje dag om så er.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Rosstopher

16 A på 230 V holder nok fint til både 6-7 mil og det dobbelte, så sant bilen står parkert hjemme i 8-9 timer hver natt.

Når det er sagt, hvis du har 400 V trefas og uansett skal legge opp ny kurs, ville jeg lagt opp det største du får lov til av netteier. Får du lov til 32 A så gjør du det, og kan lade 22 kW hvis du i fremtiden får en bil som støtter det. Hvis de har grense på 16 A sånn som noen netteiere har, så får du 11 kW og det holder også i massevis til de aller fleste situasjoner.

Selv lader jeg 3,7 kW hjemme og 11 kW på jobb. 3,7 kW gir nok fart i det daglige, men 11 kW gir en del mer fleksibilitet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vartli

Da jeg installerte den første laderen for noen år siden, la jeg opp til 3x32A lading med 3x40A sikring for å være forberedt på det som måtte komme. Da jeg i vinter byttet til ny Leaf fikk jeg full uttelling for det siden jeg nå kan lade med full effekt. Valgte Easee hjemmelader med 3x32A, som ikke koster så veldig mye mer enn de mindre hjemmeladerne på 16A.

Den økte kapasiteten i forhold til 16A, eller 10A med medfølgende nødlader, gjør at vi kan gi bilen et raskt påfyll etter jobb om vi skulle ha litt lite strøm for en kveldstur.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

dhotle

Takker for mange gode innspill, tror det blir Easee 3x32, der var det mulighet for koble på 1 lader til om vi trengte det på sikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA