Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

HelectriC

ioniq 5

Jan Treur



Sitat
Vi er tilbake!


Oppladet og uthvilte, men med en litt forenklet reservasjonsløsning enn først planlagt.

Magi var uheldigvis ikke nok for våre teknikere til å lykkes helt, så det blir en mindre endring på veien til å reservere IONIQ 5 Project 45. Alle de 3 000 bilene er selvfølgelig fortsatt tilgjengelige når systemet åpner.

Vi åpner for å konfigurere din bil fra kl. 10:00 i morgen, torsdag 25. februar. Når du har konfigurert din IONIQ 5 Project 45 og har klikket deg gjennom hele reservasjonsprosessen, er du bli satt på en «venteliste». Dette gjør vi fordi vi rett og slett ikke fikk løsningen med PayPal til å spille på lag med oss. For at alle skal få en mulighet til å konfigurere bilen og sette seg på liste vil det være åpent for konfigurasjoner og ventelistepåmelding i 24 timer frem til 26. februar kl. 10:00.

Ja, vi er enige i at dette kanskje virker litt rart. Men det vil i prinsippet fungere på samme måte som den opprinnelige reservasjonsløsningen. De første 3 000 i Europa som konfigurer bil vil bli kontaktet så snart som mulig for å bekrefte reservasjonen.  Din reservasjon er endelig når reservasjonsbeløpet på 10 000 kroner er innbetalt. Av tekniske årsaker vil informasjon om innbetaling komme på et senere tidspunkt. Omtrent på samme måte som vi opprinnelig hadde tenkt der, altså. Og førstemann til mølla er fortsatt vår lov.

Skulle du ikke en av de heldige 3 000 første som får reservert lanseringsbil beholder vi deg likevel på ventelisten, i tilfelle noen kansellerer sin reservasjon og vi kan tilby bilen til deg.

KONFIGURER IONIQ 5 PROJECT 45 HER
https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5.html


HYUNDAI MOTOR NORWAY

E-post: kundeservice@hyundai.no

hyundai.no
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:57
Du må gjerne forsøke å jakte på syndebukker og legge all skyld på Leaf, men det stemmer ikke med min erfaring. Køer rapporteres tidvis i mange forskjellige merkegrupper, og det er definitivt ikke slik at Leaf 1. gen jevnt over er synderen. Ei heller i nyhetssakene en kan lese om ladekøer.

Legger den ballen død for min del. Det går greit med ladekøene for entusiaster som meg. Jeg lader ytterst sjeldent på hurtiglader. Men å avfeie dem og lete etter noe/noen å skylde på er tull. Til det er det alt for godt dokumentert gjennom innlegg i diverse grupper, nyhetssaker samt egen erfaring.

Se også mitt andre svar på dette. :) https://elbilforum.no/index.php?topic=53833.msg961697#msg961697

Du er her med på å spre en oppfatning om at lading av elbiler er veldig problematisk. Og vil helt sikkert selv bli brukt som dokumentasjon av andre, på samme måte som du selv oppgir «innlegg i diverse grupper og nyhetssaker» som dokumentasjon.

I dag er det onsdag i vinterferieuka på Østlandet og jeg møtte jeg veldig mange elbiler på vei nordover på E6 da jeg kjørte sørover. Kø til Kløfta. Mange med skiboks. Har selv erfart at det er mye folk i fjellet og leser i avisen at Oslofolk har inntatt Hafjell og at heiskortene er utsolgt.

Nå må det da være umulig å få ladet, tenkte jeg!

Vel, her er en oversikt ca. kl. 17:15:

Ionity Dal 4/6 ledige
Ionity Øyer 1/2 ledig (2 ute av drift!?)
Ionity Alvdal 4/4 ledige
Ionity Dombås 3/4 ledige

Circle K Minnesund 4/8 ledige
Circle K Gjøvik 3/3 ledige

Mer BK Lillehammer 6/12 ledige (3 CCS)
Mer Amfi Raufoss 8/8 ledige (4 CCS)
Mer BK Furnes 4/8 ledige (2 CCS)

Fortum Bolleland 7/14ledige (4 CCS)

BKK Olrud Handelspark 15/18 ledige (10 CCS)
BKK Dombås 11/15 ledige (7 CCS)
BKK Lom 7/9 ledige (4 CCS)

OPPDATERING 18:45
Ionity Elverum 0/2 ledige (2 ute av drift!?)
Mer Amfi Elverum 8/12 ledige (4 CCS)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

1000kwh

Sitat fra: elektro på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:57
Du må gjerne forsøke å jakte på syndebukker og legge all skyld på Leaf, men det stemmer ikke med min erfaring. Køer rapporteres tidvis i mange forskjellige merkegrupper, og det er definitivt ikke slik at Leaf 1. gen jevnt over er synderen. Ei heller i nyhetssakene en kan lese om ladekøer.

Legger den ballen død for min del. Det går greit med ladekøene for entusiaster som meg. Jeg lader ytterst sjeldent på hurtiglader. Men å avfeie dem og lete etter noe/noen å skylde på er tull. Til det er det alt for godt dokumentert gjennom innlegg i diverse grupper, nyhetssaker samt egen erfaring.

Se også mitt andre svar på dette. :) https://elbilforum.no/index.php?topic=53833.msg961697#msg961697

Du er her med på å spre en oppfatning om at lading av elbiler er veldig problematisk. Og vil helt sikkert selv bli brukt som dokumentasjon av andre, på samme måte som du selv oppgir «innlegg i diverse grupper og nyhetssaker» som dokumentasjon.

I dag er det onsdag i vinterferieuka på Østlandet og jeg møtte jeg veldig mange elbiler på vei nordover på E6 da jeg kjørte sørover. Kø til Kløfta. Mange med skiboks. Har selv erfart at det er mye folk i fjellet og leser i avisen at Oslofolk har inntatt Hafjell og at heiskortene er utsolgt.

Nå må det da være umulig å få ladet, tenkte jeg!

Vel, her er en oversikt ca. kl. 17:15:

Ionity Dal 4/6 ledige
Ionity Øyer 1/2 ledig (2 ute av drift!?)
Ionity Alvdal 4/4 ledige
Ionity Dombås 3/4 ledige

Circle K Minnesund 4/8 ledige
Circle K Gjøvik 3/3 ledige

Mer BK Lillehammer 6/12 ledige (3 CCS)
Mer Amfi Raufoss 8/8 ledige (4 CCS)
Mer BK Furnes 4/8 ledige (2 CCS)

Fortum Bolleland 7/14ledige (4 CCS)

BKK Olrud Handelspark 15/18 ledige (10 CCS)
BKK Dombås 11/15 ledige (7 CCS)
BKK Lom 7/9 ledige (4 CCS)

OPPDATERING 18:45
Ionity Elverum 0/2 ledige (2 ute av drift!?)
Mer Amfi Elverum 8/12 ledige (4 CCS)
Det er jo kø overalt. Skjønner godt at folk ikke gidder elbil hvis de må hurtiglade.

Kjør Fv40 en utfartsdag så kan du jo se ;)

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 14:56
Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Litt grå plast mot VW sorte plast vil jeg hevde.
Synes nye Tucson har flott interiør,så de kan om de vil. Ellers synes jeg dette så ut som veldig mye elbil  for pengene. Om VW id.4 sin 4wd kan konkurrere i pris så er den jo et førstevalg,men ut fra skoda prisene så er jeg usikker. Enyaq synes jeg rett og slett er dyr sammenlignet med Ioniq 5 gitt hva man får for pengene. ID4 er litt i det blå da prisene ikke er kjent. Men 1st 2wd uten max ser fortsatt ok ut mhp pris,men max modellen er nå helt ute mhp å konkurrere mot Ioniq 5. Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5.

Electric cars in Norway

HELgenen :+1: da tenker vi helt likt.

"Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5."

Ta med også den bokstaven nesten bakerst i alfabetet som fødes i Berlin...da har vi gullrekka klar...

elbilfanen

kl 17.11 møtte jeg en kamuflert Ioniq 5 på E18 utenfor Risør på vei sørover.

Noen som har sett den?
Har den stoppet hos Mobile i Arendal eller ble det pølsestopp i Kristiansand?

Tenkte de ville opp Setersdalen på vintertest... men når jeg så værmeldingen så er det langt mellom kuldegradene en uke frem så det blir nok ikke rare kuldetesten...


MooCow

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 14:56
Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Litt grå plast mot VW sorte plast vil jeg hevde.
Synes nye Tucson har flott interiør,så de kan om de vil. Ellers synes jeg dette så ut som veldig mye elbil  for pengene. Om VW id.4 sin 4wd kan konkurrere i pris så er den jo et førstevalg,men ut fra skoda prisene så er jeg usikker. Enyaq synes jeg rett og slett er dyr sammenlignet med Ioniq 5 gitt hva man får for pengene. ID4 er litt i det blå da prisene ikke er kjent. Men 1st 2wd uten max ser fortsatt ok ut mhp pris,men max modellen er nå helt ute mhp å konkurrere mot Ioniq 5. Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5.

Om ID.4 får same interiøret som ID.3, så er det jo endå eit hakk ned frå Ioniq 5  :o

hELgenen

Id.4 interiøret er jo kjent og er av en helt annen klasse enn id.3 Ioniq 5 antar jeg blir noe midt mellom med kjent asiatisk plast vri. Mye Tec men med litt mindre dybde i opplevd kvalitet antar jeg. Det ser rent og pent ut,men litt "kaldt" og ikke antydning til skandinavisk varme eller tysk dybde i designet i mangel av noe bedre ord. Asiatisk jukseskinn blir aldri noe annet en sterilt kaldt dessverre. Men funksjonelt er det nok

elektro

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:40
Det er jo kø overalt. Skjønner godt at folk ikke gidder elbil hvis de må hurtiglade.

Kjør Fv40 en utfartsdag så kan du jo se ;)

Du ikke trenger å lade på FV40 med en bil med 460 km. WLTP rekkevidde. Veien er bare 247 km. lang, med en gjennomsnittsfart på 65 km/t.

Men man kan lade mange steder der, hvis det er ledig- og du uansett skal stoppe og handle eller noe slikt. Har gjort det mye selv. Aldri hatt problemer med å kjøre der med elbil, da for det meste tur/retur Oslo til Uvdal i alle slags forhold. Det er ca. 200 km. hver vei og flusst av ladere til og med Kongsberg. Nå også Kople lynlader i Rødberg som er praktisk hvis den er ledig. Ellers har vi ofte toppet opp litt på 50 kW på Lampeland eller Kiwi Rødberg også.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jorn01

Sitat fra: MooCow på onsdag 24. februar 2021, klokken 23:01
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 14:56
Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Litt grå plast mot VW sorte plast vil jeg hevde.
Synes nye Tucson har flott interiør,så de kan om de vil. Ellers synes jeg dette så ut som veldig mye elbil  for pengene. Om VW id.4 sin 4wd kan konkurrere i pris så er den jo et førstevalg,men ut fra skoda prisene så er jeg usikker. Enyaq synes jeg rett og slett er dyr sammenlignet med Ioniq 5 gitt hva man får for pengene. ID4 er litt i det blå da prisene ikke er kjent. Men 1st 2wd uten max ser fortsatt ok ut mhp pris,men max modellen er nå helt ute mhp å konkurrere mot Ioniq 5. Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5.

Om ID.4 får same interiøret som ID.3, så er det jo endå eit hakk ned frå Ioniq 5  :o
Det blir vel ikke helt innafor å diskutere mye VW her på Hyundai / Ioniq 5 - sidene av forumet. Men, jeg antar at det er flere her som har reservasjoner inne også hos Skoda og VW. Håper derfor at det er greit å poste denne: https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-id4-2021
De mener tydeligvis at ID.4 er vesentlig bedre på det meste sammenliknet med ID.3

elektro

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 14:56
Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Litt grå plast mot VW sorte plast vil jeg hevde.
Synes nye Tucson har flott interiør,så de kan om de vil. Ellers synes jeg dette så ut som veldig mye elbil  for pengene. Om VW id.4 sin 4wd kan konkurrere i pris så er den jo et førstevalg,men ut fra skoda prisene så er jeg usikker. Enyaq synes jeg rett og slett er dyr sammenlignet med Ioniq 5 gitt hva man får for pengene. ID4 er litt i det blå da prisene ikke er kjent. Men 1st 2wd uten max ser fortsatt ok ut mhp pris,men max modellen er nå helt ute mhp å konkurrere mot Ioniq 5. Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5.

Enig i dette. Jeg er svak for tyske biler pga. tradisjoner, komfort, kjørefølelse, kvalitetsfølelse, utseende mm. ikke så fan av asiatisk design selv om kvalitet og driftssikkerhet ofte er god. Men, når den har alt fra Bose til skikkelig AR og ventilerte el. skinnseter hjelper det. Og når eksteriøret er bra, og ytelsene, spesielt ladehastigheten, er mye bedre enn ENYAQ og ID.4 for vesentlig mindre penger....
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SurSnasen

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:40
Kjør Fv40 en utfartsdag så kan du jo se ;)

Kommer snart en ny, liten skog med ladere i Kongsberg langs nye E134.

Elektro12

#539
Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. februar 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 14:56
Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Litt grå plast mot VW sorte plast vil jeg hevde.
Synes nye Tucson har flott interiør,så de kan om de vil. Ellers synes jeg dette så ut som veldig mye elbil  for pengene. Om VW id.4 sin 4wd kan konkurrere i pris så er den jo et førstevalg,men ut fra skoda prisene så er jeg usikker. Enyaq synes jeg rett og slett er dyr sammenlignet med Ioniq 5 gitt hva man får for pengene. ID4 er litt i det blå da prisene ikke er kjent. Men 1st 2wd uten max ser fortsatt ok ut mhp pris,men max modellen er nå helt ute mhp å konkurrere mot Ioniq 5. Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5.

Utenom AWD kan jeg ikke helt se hva som er så galt med 1st Max vs Ioniq? Hengervekt muligens.

Dog er uttak av 230 Volt spennende, spesielt for aktive familier -camping osv...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA