Det går stort sett bra, men problemet med ladekø er definitivt reelt.
Sist jeg trengte lading var det kø på absolutt alle laderne. Og får med meg info om køer i diverse grupper, nyhetene osv. Å avfeie det blir tøvete.
Når/hvor var dette da? Hadde du ingen andre alternativer? Dårlig planlegging? At du får med deg klaging i div. grupper er antakelig fordi det er noen 1. Gen Leaf eiere som lager ufattelig mye støy.
1. Nei, jeg så ikke en eneste Leaf gen 1 på laderne. Det som stod foran meg i køen var E-tron, Ipace, EQC, Ioniq, ny Leaf +++. Ikke en eneste 1. gen leaf å se på turen. Har bilde fra ladestoppene om du fortsatt avfeier det....
2. Det var kø på Vingnes, Strandtorget, BK Lillehammer, Fortum Øyer, Ionity Øyer. Flere enn det fikk jeg ikke med meg, for det var de jeg kikket på og/eller var innom.
3. Dårlig planlegging - tja, jeg tenkte det var en del å velge imellom nære destinasjonen, men kø over alt. Jeg kunne sikkert sittet med ladeapp, sondert terrenget løpende og forsøkt å være taktisk. Men da er du ute på tynn is mtp å avfeie at køer oppstår.
Espa stopper jeg eksempelvis aldri på da det er en relativt kjent propp og uansett litt feil plassert ift kjøretid/pausebehov.
Du må gjerne forsøke å jakte på syndebukker og legge all skyld på Leaf, men det stemmer ikke med min erfaring. Køer rapporteres tidvis i mange forskjellige merkegrupper, og det er definitivt ikke slik at Leaf 1. gen jevnt over er synderen. Ei heller i nyhetssakene en kan lese om ladekøer.
Legger den ballen død for min del. Det går greit med ladekøene for entusiaster som meg. Jeg lader ytterst sjeldent på hurtiglader. Men å avfeie dem og lete etter noe/noen å skylde på er tull. Til det er det alt for godt dokumentert gjennom innlegg i diverse grupper, nyhetssaker samt egen erfaring.
At ladekøer forekommer, er nok reellt. Det skjer til og med på Tesla Superchargere, f.eks. Telemarksporten. Men det er ikke noe stort problem dersom man har en bil med 400 km+ rekkevidde som lader med 100 kW+ på CCS, planlegger litt og har bittelitt erfaring. Sånn som de fleste her inne har.
Da kan man trygt omfavne alle de flotte modellene som kommer på markedet i disse dager. Inkludert IONIQ 5. Så var det ikke meningen å henge ut Leaf-eiere, kunne like godt sagt e-Golf eller BMW i3 (ref. bilde i denne artikkelen f.eks.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fortvilte-elbil-sjaforer---gjor-ikke-jobben/73226026 ) men kjenner til et par konkrete personer som klager høylytt i alle fora fordi ladenettverket ikke et tilpasset deres degraderte, 1. generasjons elbil med Chademo plugg.
La ikke disse få sette dagsorden i ladedebatten. https://www.nettavisen.no/livsstil/advarer-de-som-skal-pa-ferie-med-elbil/s/12-95-3423982164https://elbil.no/koen-oker-for-hurtiglading/Selv kjører jeg ofte til Skjåk, ca. 40 mil fra Oslo og 800 høydemeter. Et triks er å toppe opp batteriet på Dal eller Minnesund. Ev. Olrud. Jeg må ha kaffe. Ungene må ha is. Jeg har også ofte brukt 50 kW laderne på Lygna som rekkeviddeforlenger, på RV4..
Har heller ikke opplevd ladekø langs E18 på Sørlandet selv på de mest trafikkerte tidene med kø på veien. Ionity Ringdalsskogen er et sikkert kort med 8 dedikerte 150 kW ladere og høy nok pris til å motvirke kø. Her blir det ikke lange ventetider. Men Circle K Bamble ev. Grelland, Tvedestrand og Ionity Kjerlingland er gode alternativer. Så skyr man naturligvis Brokelandsheia. Ser mange klaget på kø nettopp der..