Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

Moas

Ioniq 5 blir sannsynligvis standard på komplett elbil i 2021: Masse utstyr, høy kvalitet, god plass og lang rekkevidde. :+1:

Mens andre merker lager biler som mangler ting, f.eks.:

Volvo har rattvarme, men ikke HUD
Ix3 har HUD, men ikke rattvarme, 4x4 etc.
Polestar har verken HUD eller varmepumpe
E-tron har alt, men da koster det fort 1 mill.

så vil Ioniq 5 synnsynligvis kunne tilby alt du ønsker deg og litt mer for ca. 0,5 mill. kr. Altså akkurat der vi forbruker ønsker å finne sweetspot for neste bilkjøp.

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

niet

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:29
Sitat fra: niet på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:26
Er sterkt tvildende om det er lurt å kjøpe bil uten å ha prøvekjørt, det sitter langt inne.
Det blir jo etter hvert skikkelig mye bra å velge i nå, med Ioniq 5, ID4 og Enyaq 4wd, Mach-E, Model Y osv osv.

Tja, det er en del smak og behag, men også løsninger jeg anser som svært dårlige. Noen av disse er jo også dokumentert, f.eks at det er trafikkfarlig å ha en 15'' "ipad" i som styrer alt fra A til Å.

Jeg tenkte lenge at Tesla var aktuelt, men etter å ha prøvd Model 3 på dårlige snøveier så er det helt uaktuelt. I alle fall den modellen. Og etter å ha sett nøye på ID3 tviler jeg at ID4 frister noe særlig.

Fikk en tur med XC40 her forleden, og den var rett og slett fantastisk. Men den er litt liten, litt lav rekkevidde og en pris i stiveste laget for hva man får.

Nei, mulig jeg er sær. Men bil er ikke bare bil. :) Tryggest å prøve først.....

feistydolphin

Hehe, jeg er enig i disse oppsummeringene her, da. Men hvis alle andre kan kjøpe andre biler kan jeg kjøpe Ioniq 5... :)

Model 3/Y: Byggekvalitet (bedre i Berlin?), fantombremsing, kjipt å ikke ha fysiske knapper for viktige ting
Mach-E: Rekkevidde vinter, takstativ
ID4: Touchknapper for cruisekontroll etc, rekkevidde
Enyaq: Rekkevidde + for klumpete for meg
XC40: Rekkevidde
Polestar 2: Rekkevidde, plass
Ariya: Rekkevidde, plass, tilgjengelighet

Så ja, virker som Hyundai kan ha laget en pakke her som er veldig fristende. Eneste ankepunktet jeg ser akkurat nå er om det "bare" blir 450 km WLTP med 4wd. Jeg klarer meg egentlig med en Model 3 størrelsesmessig, kjipt å se diffen 580-450 km (og da er ikke ladenettet tatt med i beregningen heller).

Edison

Håpar du har rett i at det blir høg kvalitet, god plass og lang rekkevidde, men eg vil helst ikkje betale ekstra for utstyr eg ikkje treng/ønsker, som rattvarme og HUD. Det blir spennande å sjå kva pris dei legg seg på for lanseringsmodellen, og om det blir mogleg å sikra seg ein! Hyundai har vel ikkje hatt så store påslag for ekstrautsyr tidlegare, så kanskje ein kan «leva med» litt unødvendig utstyr. Elles er det vel berre å vente på Model Y eller andre alternativ med AWD, taklast og brukbar hengarvekt.

elektro

Sitat fra: Moas på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:02
Ioniq 5 blir sannsynligvis standard på komplett elbil i 2021: Masse utstyr, høy kvalitet, god plass og lang rekkevidde. :+1:

Mens andre merker lager biler som mangler ting, f.eks.:

Volvo har rattvarme, men ikke HUD
Ix3 har HUD, men ikke rattvarme, 4x4 etc.
Polestar har verken HUD eller varmepumpe
E-tron har alt, men da koster det fort 1 mill.

så vil Ioniq 5 synnsynligvis kunne tilby alt du ønsker deg og litt mer for ca. 0,5 mill. kr. Altså akkurat der vi forbruker ønsker å finne sweetspot for neste bilkjøp.


Enig i at Ioniq 5 sannsynligvis ikke vil mangle mye på utstyrsfronten, men jeg er litt redd den vil ha det typiske asiatiske designspråket innvendig. Og mye "pling plong" lyder.. Vil den ha gode seter med støtte og ting som forlengbar sittepute? Umiddelbart litt skeptisk til stuemøbler i bilen. Ref. living room design. Og ting som skiluke og delingsnett får vi nok ikke her. Det er alltid noe. ;)

En annen ting jeg er veldig usikker på er om den kan sammenlignes med de tyske, svenske og vel, amerikanse bilene når det gjelder kjøreegenskaper- og følelese.

96.000 kroners spørsmålet for meg er imidlertid plass. Og da spesielt bagasjeplass for oss som stort sett har små baksetepassasjerer. Bilen har relativt skrå bakrute, ingen delingsnett (antar jeg) og 50-60 liter mindre opptitt enn f.eks. e-tron. Vet ikke om e-tron er oppgitt med plassen under gulvet, men der lagrer jeg i alle fall mye. Frunken er vel også større på e-tron, 60 liter. Jeg har tatt ut dekrep. settet derfra og får plass til en Duffel Bag str. L eller minst tre handleposer.

Og hvordan er egentlig innfestingen for takstativet? Er det sånn klemme rundt dørkarmen? ::)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Plass blir spennende, ja. Jeg har kjørt en del Ioniq, og pling-plong-faktoren er der definitivt. Sånt man venner seg til, da :)

Skilukemangelen hadde jeg glemt. Men skal tåle det hvis resten er på plass ;) Lurer også på hvordan det blir med det lovte takstativet, siden det ikke ser ut til å være rails på bildene vi har fått se så langt. Kanskje rails er ekstrautstyr?

tromsø

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 16. februar 2021, klokken 14:24
Skilukemangelen hadde jeg glemt. Men skal tåle det hvis resten er på plass ;) Lurer også på hvordan det blir med det lovte takstativet, siden det ikke ser ut til å være rails på bildene vi har fått se så langt. Kanskje rails er ekstrautstyr?

Ifølge min forhandler så skal det bli rails på taket men usikker på hvis det også blir så på solcellevarianten. Jeg jobber med solenergi så skulle gjerne ha det taket men her i Tromsø er jo en horisontalt orientert solcellemodul ikke det beste..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

niet

Selgeren jeg snakket med trodde bilen ville ha en form for rails, også for den første utgaven som kommer nå, men han var ikke sikker.

Skiluke er ikke viktig, men baksetet må kunne deles i 2, eller aller helst 3.


feistydolphin

Godt å høre det er rails-håp 👍

Trond.m

Fantastisk hvis den får 220V 16A uttak som de skriver. Det spørs om Nemko godkjenner dette, men det hadde vært fantastisk.

Tenker også på bruk av dette ved fricamping. Kan ha en kokeplate i forteltet til morgenkaffe + litt varme i teltet når det er kjølig.

« Lad elsykkelen med V2L.
IONIQ 5 leveres med V2L-teknologi (vehicle-to-load). Det betyr at det er en 220-volts stikkontakt inne i bilen som kan brukes til å lade elektrisk utstyr på opptil 3,6 kW»

feistydolphin

Sitat fra: Trond.m på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:02
Kan ha en kokeplate i forteltet til morgenkaffe + litt varme i teltet når det er kjølig.
Du har jo sikkert sett den, men vi får si markedsføringen til Hyundai iallefall indikerer at den morgenkaffen bør gå greit ;)
https://www.youtube.com/watch?v=zQZ_l8eQfAI

e-h

Nå som 1600 kg på henger er offisielt så håper jeg dette blir semi-elektrisk med knapp i bagasjerom.

EspenM3

Sitat fra: niet på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:26
Ser noen nevnte 540l trunk og 25-30l frunk. Akseptabelt det, men med 45 graders vinkel så taper man mye plass i f.eks i forhold til XC40. Skulle kanskje tro at bagasjeplassen i de to bilene ikke er så ulik pga det.

Det er skuffende hvis bilen ikke har rekkevidde på 50+ med med 4wd, skulle tro at når man utvikler alt fra scratch så greier man finne løsninger som er bedre og mer effektive. Får håpe solcellene trekker opp, selv om det er tvilsomt.

Er sterkt tvildende om det er lurt å kjøpe bil uten å ha prøvekjørt, det sitter langt inne.

Ytre mål er 20cm i favør Ioniq5 vs XC40. Kombinert med flatt gulv og bakseter på skinner så vil jeg tro plassen skal bli helt ok  :)

elektro

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:01
Så ja, virker som Hyundai kan ha laget en pakke her som er veldig fristende. Eneste ankepunktet jeg ser akkurat nå er om det "bare" blir 450 km WLTP med 4wd. Jeg klarer meg egentlig med en Model 3 størrelsesmessig, kjipt å se diffen 580-450 km (og da er ikke ladenettet tatt med i beregningen heller).

Du kan ikke sammenligne en SUV med en sedan. :) Jeg kan uansett ikke å se at rekkevidde på 450 km. og 10-80% lading på 18 minutter er et problem i Norge.

Hvis du likevel ikke klarer å la være å tenke på dette, kan du trøste deg med at man i de fleste tilfeller ikke vil klarer å oppnå WLTP med noen biler. (Tesla er heller ikke kjent for å være de som avviker minst.) Og siden de færreste kjører bilene helt ned til 0% vil diffen i praksis ikke være 130 km, men heller 75-100 km. Det kan selvfølgelig utgjøre forskjellen på å måtte lade eller ikke, men sannsynligvis stopper du uansett på så lange distanser..

På en tenkt tur på 505 km. med en del motorvei og/eller kjølig vær, sånn at de oppnår 70% av WLTP, så må begge lade;
- IONIC 5 har kjørt 284 km. når den har 10% igjen. og lader til 80% på 18 minutter for å komme frem med 10%.
- Model 3 har kjørt 365 km. når den har 10% igjen og lader til 45% på 13 minutter for å komme frem med 10%.
(Se 2021 Model 3 ladehastighet på V3 lader her (følg med på klokka)
https://www.youtube.com/watch?v=mXFEuSy2Lec )

På en tenkt tur på 944 km må begge lade flere ganger, forutsetningene er de samme som over;
- IONIC må lade totalt 3x18 min(10-80%)= 56 minutter.
- Model 3 må lade totalt 3x20 min(10-58%) min= 60 minutter
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Det er en grei oppsummering, det! Takk for trøsten :D  Nå er det ikke uvanlig at jeg kjører en distanse som antakelig vil være akkurat innenfor rekkevidde for en Model 3, så jeg er nok litt "sær" i denne sammenhengen. Og en Tesla er jo bortimot en garanti mot ladekø. Er litt bekymret der når alle I5, Mach-e, ID4 osv skal få seg strøm i fellesferiene. Kjører ofte E6, og ser litt mørkt på å krangle om noen få Ionity-ladepunkter mens jeg skuler bort på Tesla-superladeren ved siden av...

Greia med Model 3 er at den kombinerer 4-hjulstrekk, takstativ/hengerfeste og kanonrekkevidde i en liten pakke. For min egen del skulle jeg gjerne sett flere mindre, mer strømgjerrige biler med disse egenskapene.

Ser forresten at Skoda skryter på seg 500 km WLTP for Enyaq 4wd Sportline (https://www.carwow.co.uk/skoda/news/4657/skoda-enyaq-iv-electric-suv-price-specs-release-date). Det er jo et større batteri, men også en mindre aerodynamisk og tyngre bil (føler jeg meg rimelig trygg på). Kom an, Hyundai.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA