Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Det er korrekt. Ingen grunn til å bekymre seg her.

......"reserveres uten forpliktelser umiddelbart etter premieren".

ProsjektX

#181
Det skal jo skrives kontrakt også så klart, tidlig april senest. "uten forpliktelser" er frem til kontrakt er skrevet. Hvem får sett og tatt på bilen fysisk før den tid da demobiler kommer i juni??? hører gjerne på en forklaring der, eller tenker dere en "back to the future" løsning?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

feistydolphin

Klarer ikke helt å få opp blodtrykket over det. Det er jo frivillig, dette, og sannsynligvis blir det jevnere levering av disse enn med Kona. Så er man usikker er det jo bare å vente til man får prøvekjørt.

feistydolphin

(Personlig er jeg fornøyd om jeg får booket en plass i køen mens jeg tenker meg grundig om.)

arthur

Sitat fra: feistydolphin på mandag 15. februar 2021, klokken 18:19
Nå vet jeg ikke akkurat hva dere sikter til, men hos Hyundai står det "Verdenspremieren av IONIQ 5 blir tirsdag 23. februar og en lanseringsversjon begrenset til kun 3 000 enheter i Europa kan reserveres uten forpliktelser umiddelbart etter premieren".

Jada, uten forpliktelser helt til begynnelsen av april, men da er det enten å kjøpe, inngå forpliktende avtale om kjøp, eller få tilbake depositumet. I mellomtiden har man fått vite pris på bilen og sett den digitalt. Jeg har litt problemer med å kjøpe noe jeg ikke har sett eller prøvd og være uten returrett, mulig jeg er litt krevende siden det jo "kun" dreier seg om en halv milion, en bagatell for mange sikkert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Chimp

Regner det som en bagatell ja. For med så få biler i førsteomgang blir det 0 problem å flippe dennne på finn.no
Og det er problemet med en slik løsning når det er så få biler. De reelle bilkjøperne rekker kanskje ikke reservere i tide, mens kanskje et par hundre kjøpere har planer om å legge rett ut på finn for å tjene noen kroner.

feistydolphin

Dette med rekkevidden... Når Model Y, et eldre design, klarer 505 km, og gamle Kona klarer 484, burde det ikke gå an å håpe på 500 km på 4WD..?

elektro

Sitat fra: feistydolphin på mandag 15. februar 2021, klokken 21:25
Dette med rekkevidden... Når Model Y, et eldre design, klarer 505 km, og gamle Kona klarer 484, burde det ikke gå an å håpe på 500 km på 4WD..?

Lov å håpe, men Model Y er i praksis ikke en firehjulstrekker under en sånn test. Derav omtrent den samme WLTP rekkevidden som ID.4 og ENYAQ med bakhjulsdrift..

Vet ikke hvordan Hyundai har løst dette på IONIQ 5, eller om bilen også har et par kWh mindre enn Model Y. 450 km. er uansett veldig bra med tanke på bilens fysiske mål, dekkbredde og batteristørrelse. Kona er en veldig liten bil med én liten motor og veldig små og smale hjul.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: feistydolphin på mandag 15. februar 2021, klokken 19:31
Klarer ikke helt å få opp blodtrykket over det. Det er jo frivillig, dette, og sannsynligvis blir det jevnere levering av disse enn med Kona. Så er man usikker er det jo bare å vente til man får prøvekjørt.

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Sitat fra: elektro på mandag 15. februar 2021, klokken 21:51
Vet ikke hvordan Hyundai har løst dette på IONIQ 5, eller om bilen også har et par kWh mindre enn Model Y. 450 km. er uansett veldig bra med tanke på bilens fysiske mål, dekkbredde og batteristørrelse. Kona er en veldig liten bil med én liten motor og veldig små og smale hjul.
"Offering both rear and all-wheel drive layouts, with either a single or dual-motor system, the AWD versions will shut off the front motors when not required to extend driving range, among other smarts."
(https://practicalmotoring.com.au/car-news/hyundais-new-e-gmp-electric-platform-detailed/)

500 km! Kom igjen, Hyundai! 😊

Øyvind.h

#190
De fleste moderne biler trekker bare på to hjul når de ikke trenger 4wd, eksempelvis på landeveien. Men en drasser fortsatt på en ekstra motor, drivaksler, kabling osv til den ekstra motoren. Det gir litt høyere forbruk selv om en motor er frikoblet sammenlignet med rendyrket 2wd.
Fordelen er dog at en kan ha forskjellig utveksling på gir foran og bak, noe som kan bedre effektiviteten sammenlignet med et oppsett hvor motor og gir var identisk foran og bak.

Men uansett - 500km vil bare være oppnåelig under perfekte forhold på sommeren. Beregn under det halve ved tøffe forhold på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

feistydolphin

NAF testet vel Kona, og fant at den var en av bilene som greide seg best på vinteren? 400 km er ikke verst. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/hyundai-kona-electric/rekkeviddetest-av-hyundai-kona-electric

e-h

Det må være ganske bra dersom den kan nærme seg 400km også vinterstid før skiboks kommer på.

Er mest spent på hvordan bagasjerommet og evt frunk er utformet. Plassen bak bakdørene virker jo veldig liten på bilder, men håper på dybde er rundt 1m slik man kan få plass til et medium hundebur uten å oppta hele bagasjerommets bredde.

niet

Ser noen nevnte 540l trunk og 25-30l frunk. Akseptabelt det, men med 45 graders vinkel så taper man mye plass i f.eks i forhold til XC40. Skulle kanskje tro at bagasjeplassen i de to bilene ikke er så ulik pga det.

Det er skuffende hvis bilen ikke har rekkevidde på 50+ med med 4wd, skulle tro at når man utvikler alt fra scratch så greier man finne løsninger som er bedre og mer effektive. Får håpe solcellene trekker opp, selv om det er tvilsomt.

Er sterkt tvildende om det er lurt å kjøpe bil uten å ha prøvekjørt, det sitter langt inne.

feistydolphin

Sitat fra: niet på tirsdag 16. februar 2021, klokken 11:26
Er sterkt tvildende om det er lurt å kjøpe bil uten å ha prøvekjørt, det sitter langt inne.
Det blir jo etter hvert skikkelig mye bra å velge i nå, med Ioniq 5, ID4 og Enyaq 4wd, Mach-E, Model Y osv osv. Med så mange lanseringer i samme tidsrom er det vel usannsynlig at det blir veldig lang ventetid på biler også. Så det er ikke akkurat krise å ha litt is i magen og bruke litt tid på å bestemme seg heller :)
(Men ja, jeg kommer til å være kongen av F5 tirsdag 23. ;) )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA