Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

BatteriOgFossil

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Mii2 på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:07
Smak og behag... jeg synes høyre bak er en god løsning.
Gateparkerer og lader man mye så er høyre side en god løsning. Ellers vil jeg si motsatt side av fører er ganske dustete i hverdagen. Funker ikke i trange garasjer. Tungvindt å gå rundt bilen for å plugge ut / inn selv om man har plass.

Ja i veldig smale garasjer er det sikkert en fordel å ha ladeporten foran på bilen eller på venstre side slik at man kan parkere nærmest mulig den ene veggen for å ha plass til å komme seg ut av bilen mest mulig komfortabelt uten å slå førerdøra i garasjeveggen.

Øyvind.h

Plassering av ladeport er det bare å konstatere at en ikke kan bli enig om, for det er 100% avhengig av hvordan en parkerer :)
Jeg har høyre bak nå og måtte forlenge ladekabelen for at det skulle bli enkelt i hverdagen. Ikke ideelt, men det går greit. Foretrekker venstre bak. Da kan jeg rygge inn og får ladeporten akkurat der ladekabelen henger, uten at kabel er i veien eller må forlenges.
Nest beste vil være høyre foran. Da blir resultatet det samme om jeg kjører med nesen først selv om jeg foretrekker å rygge inn mtp korrekt plassering av bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

#152
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:26
Sitat fra: Mii2 på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:07
Smak og behag... jeg synes høyre bak er en god løsning.
Gateparkerer og lader man mye så er høyre side en god løsning. Ellers vil jeg si motsatt side av fører er ganske dustete i hverdagen. Funker ikke i trange garasjer. Tungvindt å gå rundt bilen for å plugge ut / inn selv om man har plass.

Venstre side foran er klart best. Da kan man uten problemer komme til bagasjerommet, også i trange garasjer og p-hus hvor man må kjøre helt inntil veggen. Og ikke minst på hurtigladestasjoner, selv om man har sykkelstativ eller tilhenger.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

batterimannen

Eneste plassen jeg ikke ville plassert en ladeport er midt foran på bilen :police:
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kristianbergen

Høyre side bak er dustete plassering av ladeluke.
Dette har jeg greie på.
Leaf 2013

RJK

Sitat fra: Moas på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:35
Bra fart på laderen i eksemplet over. Kona klarer knapt 65 kW

Vært oppe i 78 kW på min Kona opptil flere ganger, 75-77 er relativt vanlig. Dog ikke om vinteren.

Dog, er overrasket over at jeg selv på vinteren ikke bruker veldig mye lengre tid på kalde dager, selv om jeg såvidt klarer å komme meg over 60 kW. Tror den kompenserer litt med å lade semiraskt over et større tidsrom, slik at jeg sjeldent bruker mer enn 5 minutter ekstra på vinteren.

Dog har det blitt lite kjøring i vinter, og derved og lite til intet av hurtiglading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: kristianbergen på onsdag 10. februar 2021, klokken 22:50
Høyre side bak er dustete plassering av ladeluke.
Dette har jeg greie på.

ROFL! Tenker vi runder av denne.. jeg lever greit med luka på høyre side bak, selv om vi nok kan enes om at det ikke er optimalt. Det funker på en småbil som oftest ikke fyller hele parkeringsplassen og ikke har hengerfeste. Og det er praktisk ved gateparkering- og lading. (For øvrig enig med @batterimannen.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

e-h

Det beste må vel være å følge Tesla slik at man kan få lade på deres ladeplasser i fremtiden?  :D

daktari

Flere bilder, inkl cockpit, også av plattformsøsken fra Kia og Genesis. Synes kanskje Kiaen ser hakker mer romslig i bagasjerommet?
https://www.motor1.com/news/487206/genesis-gv60-kia-c7-ioniq5-spy/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

feistydolphin

23. februar, visstnok bekreftet, i følge denne siden: https://english.etnews.com/20210210200002?SNS=00001
Vites ikke hvor troverdig den er, men de har vel sagt andre halvdel av februar, og det er ikke så mange tirsdager å velge i mellom (begge de to datoene de har gått ut med før har jo vært tirsdager :) ).

elektro

Sitat fra: e-h på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:37
Det beste må vel være å følge Tesla slik at man kan få lade på deres ladeplasser i fremtiden?  :D

Vel, godt poeng, men ikke om man har SUV med sykkelstativ eller tilhenger. Noen sier det går fint å lade en Tesla med sykkelstativ med tre-fire sykler, men da bør det gå å lade en IONIQ 5 med fronten inn og lading foran førerdøra også.

Høyre bak er i alle fall sub-optimalt. ??? Men til å leve med. Kunne tilgi VW for å ha den der bensintanken pleide å være på e-Golf, men når man bygger en ren elbilplattform forstår jeg ikke poenget. Kan vi snakke om noe annet nå? :police:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#161
Sitat fra: e-h på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:37
Det beste må vel være å følge Tesla slik at man kan få lade på deres ladeplasser i fremtiden?  :D
Ikke dumt det nei :)
Men det blir høyre bak, og sånn er det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:36
Flere bilder, inkl cockpit, også av plattformsøsken fra Kia og Genesis. Synes kanskje Kiaen ser hakker mer romslig i bagasjerommet?
https://www.motor1.com/news/487206/genesis-gv60-kia-c7-ioniq5-spy/
Formen får meg til å tenke på Lancia Delta HF Integrale.
Ser ikke ut som bagasjerommet er så stort, men tallene som har sirkulert så langt antyder at utsiden kan bedra
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jan Treur

Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

feistydolphin


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA