Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

Jan Treur

#90
World Premiere Trailer (Feb 2, 8:00)


https://youtu.be/Z-ApLx5Ohnw
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

elektro

Spennende! Synes dog bagasjeplassen ser litt begrenset ut i den kamuflerte bilen her (fra ca. 4:35)
https://youtu.be/lHd6dfiDWMM men kanskje det er synsbedrag.. Det er bekreftet at den vil ha frunk, og det det ut som baksetene kan flyttes fem/tilbake på bildet med 230V kontakten som de har vist. Så, kanskje den fungerer som stor familiebil likevel.

Takstativ og hengerfeste er et must, mens delingsnett og skiluke kan man sikkert leve uten.. sukk!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Edison

Sitat fra: Jan Treur på mandag 25. januar 2021, klokken 13:35
World Premiere Trailer (Feb 2, 8:00)


https://youtu.be/Z-ApLx5Ohnw

Videoen ser no ut til å vera tatt vekk og bytta ut med ein ny versjon der det står «mid-february».

SurSnasen

Fra videosnutt på facebook:
førersetet og muligens passasjersetet foran kan legges helt flatt, slik at man kan ta seg en lur mens bilen lader.

elektro

Så det, det fremstår for meg som en løsning på et problem som ikke finnes, men.. 🙂 Sikkert et resultat av en del produktutvikling i retning av førerløse biler med kupeer hvor man skal kunne gjøre alt mulig annet enn å kjøre bil. For all del, ser ingen ulemper med det. Hvis det gjelder begge forsetene vil man jo kanskje  kunne få med lange gjenstander på denne måten. 
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

johnsalf

Sitat fra: elektro på mandag 25. januar 2021, klokken 20:45
Spennende! Synes dog bagasjeplassen ser litt begrenset ut i den kamuflerte bilen her (fra ca. 4:35)
https://youtu.be/lHd6dfiDWMM men kanskje det er synsbedrag.. Det er bekreftet at den vil ha frunk, og det det ut som baksetene kan flyttes fem/tilbake på bildet med 230V kontakten som de har vist. Så, kanskje den fungerer som stor familiebil likevel.

Takstativ og hengerfeste er et must, mens delingsnett og skiluke kan man sikkert leve uten.. sukk!
Meningsløst å prøve å se bagasjeplass ut fra bilde eller video. Det har kommet fram andre steder at det er 600l bagasjeplass, usikkert om det inkluderer frunk.

elektro

#96
Sitat fra: johnsalf på onsdag 27. januar 2021, klokken 19:21
Sitat fra: elektro på mandag 25. januar 2021, klokken 20:45
Spennende! Synes dog bagasjeplassen ser litt begrenset ut i den kamuflerte bilen her (fra ca. 4:35)
https://youtu.be/lHd6dfiDWMM men kanskje det er synsbedrag.. Det er bekreftet at den vil ha frunk, og det det ut som baksetene kan flyttes fem/tilbake på bildet med 230V kontakten som de har vist. Så, kanskje den fungerer som stor familiebil likevel.

Takstativ og hengerfeste er et must, mens delingsnett og skiluke kan man sikkert leve uten.. sukk!
Meningsløst å prøve å se bagasjeplass ut fra bilde eller video. Det har kommet fram andre steder at det er 600l bagasjeplass, usikkert om det inkluderer frunk.

Det er i så fall gode nyheter! :)

EDIT: Det du sier står også her: https://www.planetcarsz.com/index.php/noticias/surge-um-novo-video-teaser-do-ioniq-5-adiantando-um-equipamento-mais-tecnologico Sammen med en del andre interessante ting, som at det er Matrix lys, ikke bare pynt. Ta det med en stor klype salt, kjenner ikke kilden eller nettstedet. Her er i alle fall Google Translate versjonen:

"01/27/2021 - EN NY TEASERVIDEO FRA IONIQ 5 VISER ET MER TEKNOLOGISK UTSTYR
EN NY TEASERVIDEO FRA IONIQ 5 OVERRASKER ET MER TEKNOLOGISK UTSTYR
Ventetiden til verdenspremieren på nye IONIQ 5 er i ferd med å ta slutt. Koreanerne har allerede kunngjort datoen for hendelsen da den nye nullutslippsmodellen vil bli presentert. Faktisk er denne siste teaseren som er utgitt den mest komplette og interessante, fordi den viser forskjellige avanserte teknologiløsninger.

Blant dem er en stilistikk som viser en del av siden til den første IONIQ-modellen, der dørhåndtakene som er innebygd i panelene og elektrisk inntrekkbare, verdsatt, samt en del av bakhjulbuen, som bekrefter at plastbeskyttelsen i disse delene vil bli opprettholdt i produksjonsmodellen. En detalj som forsterker crossover-identiteten slik den presenteres av Hyundai. Men det er flere detaljer om den første modellen til den nye generasjonen av elektriske biler.

Hyundai kan skryte av demokratisering av avansert teknologi, hvorav den ene er belysning. IONIQ 5 vil bli tilbudt med frontlykter og baklykter Matrix Full LED med en rekke dioder som simulerer de avanserte digitale pikslene. En teknikk som tar optiske grupper til et nytt nivå, som automatisk tilpasser seg trafikkintensiteten eller værforholdene. Baklysene viser dessuten en ny lysende signatur, perfekt gjenkjennelig.

Teaseren avslører også det sofistikerte takpanelet med solceller som skal brukes til å skaffe ekstra energi, for å øke autonomien og kraften til forskjellig utstyr, for eksempel det tilpassbare 12,3-tommers instrumentpanelet, den 44-tommers head-up-skjermen tommer med augmented reality og nivå 2 semi-autonome kjørefunksjoner som vil bli tilbudt.

Med tre meters avstand mellom akslene kan IONIQ 5 stole på et indre rom og beboelighet for å møte konkurrentene. Det er at hvis argumentene til teknologiene ikke er nok, vil det kanskje overbevise mer enn 600 liter kapasitet i bagasjerommet, i tillegg til de bakoverliggende og baksetene som gjør det mulig å finne den mest komfortable posisjonen, i tillegg til en bevegelig konsoll. 2. februar, neste tirsdag, blir den avslørt i sin helhet."
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Edison

Sitat fra: elektro på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:12
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:39
450 km er med 73kwh. 350 km på den med kortest range i følge denne siden.

https://electricvehicleweb.in/hyundais-pony-inspired-45-ev-spotted-charging/

Klart rekkevidden blir lavere enn Kona/Niro på en såpass stor og firkantet bil med 20-tommere og 255 mm brede valser.

Enig, selv 450 km. er jo steinbra med firehjulstrekk og 313 HK. Jeg synes alt tyder på at First Edition er 73 kWh batteriet. :+1:

Så får vi bare håpe det fungerer i kaldt vær. Skulle tro de har lært litt av Tesla og Porsche hvis de planlegger å lade med noe i nærheten av 200 kW

PS! På screenshot fra Østerrike, hva er greia med Pay Pal? Må man sette inn penger der dor å være klar?

Eg trur faktisk på 550 km for 73 kWh-batteriet, i alle fall i 2WD-versjon. Det betyr nøyaktig same forbruk som Kona, og sjølv om bilen er større, betyr ikkje det nødvendigvis høgare luftmotstand. Ioniq 5 er først og fremst lengre enn Kona. Det påverkar ikkje luftmotstanden negativt. Rullemotstanden er avhengig av tyngden, men Kona er ikkje akkurat ein lett bil med sine nesten 1700 kg. Eg tippar Ioniq 5 er marginalt tyngre. Det blir heilt sikkert mogleg å få bilen levert med "normale" hjul for dei som ikkje ønsker 255 mm dekk på 20". Hyundai har vist med både Ioniq og Kona at dei lagar dei mest effektive elbilane. Det trur eg dei vil fortsette med :)

feistydolphin

Tror du har rett. Virker også rimelig at de klarer å kompensere for en viss vektøkning med mer effektiv drivlinje, nå som alt er bygget kun for el fra starten. Jeg er skeptisk til ID4/Enyaq-rekkevidde for 4wd på vinteren, men håper Ioniq 5 kan levere godt nok (si noe sånt som > 450 km reell rekkevidde på vinter med 4wd).

johnsalf

Sitat fra: Edison på fredag 29. januar 2021, klokken 14:28
Sitat fra: elektro på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:12
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:39
450 km er med 73kwh. 350 km på den med kortest range i følge denne siden.

https://electricvehicleweb.in/hyundais-pony-inspired-45-ev-spotted-charging/

Klart rekkevidden blir lavere enn Kona/Niro på en såpass stor og firkantet bil med 20-tommere og 255 mm brede valser.

Enig, selv 450 km. er jo steinbra med firehjulstrekk og 313 HK. Jeg synes alt tyder på at First Edition er 73 kWh batteriet. :+1:

Så får vi bare håpe det fungerer i kaldt vær. Skulle tro de har lært litt av Tesla og Porsche hvis de planlegger å lade med noe i nærheten av 200 kW

PS! På screenshot fra Østerrike, hva er greia med Pay Pal? Må man sette inn penger der dor å være klar?

Eg trur faktisk på 550 km for 73 kWh-batteriet, i alle fall i 2WD-versjon. Det betyr nøyaktig same forbruk som Kona, og sjølv om bilen er større, betyr ikkje det nødvendigvis høgare luftmotstand. Ioniq 5 er først og fremst lengre enn Kona. Det påverkar ikkje luftmotstanden negativt. Rullemotstanden er avhengig av tyngden, men Kona er ikkje akkurat ein lett bil med sine nesten 1700 kg. Eg tippar Ioniq 5 er marginalt tyngre. Det blir heilt sikkert mogleg å få bilen levert med "normale" hjul for dei som ikkje ønsker 255 mm dekk på 20". Hyundai har vist med både Ioniq og Kona at dei lagar dei mest effektive elbilane. Det trur eg dei vil fortsette med :)
Har sett et eller annet sted at de har gjort ting for å øke effektiviteten, samt at vekt med 2wd er 1950kg, og at de dermed ikke er veldig langt fra Ioniq's effektivitet. Er dette riktig, underbygger det du skriver.

elektro

Jeg er redd dere er for optimistiske. Firehjulstrekk, 3000 mm akselavstand og større batteri er nødt til å gi en bil på godt over 2 tonn. Den kan følgelig ikke gå på sykkelhjul. Og både økt vekt, størrelse (også lengde), to motorer og bredere dekk gir økt forbruk. Dette er fysikk. Og litt triksing med tall fra enkelte produsenter. Ikke magi.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ProsjektX

Hyundai skryter nå i videoer om plattformen at de har jobbet mye med effektivitet. På 4wd viser de også elektronisk styrt innkobling av frontmotor for å spare rundt 3% energi. Gitt Ioniq og Kona og videre optimalisering så er de fort ledere på effektivitet tror jeg, mens Nissan med Ariya vil være helt i bunn..
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

feistydolphin

Mange vinkler av en Ioniq 5 på prøvekjøring i denne koreanske videoen:
https://youtu.be/UKdMiwd7eNE
Kul vri ved ladeporten - pikseldesignet er gjennomført.

daktari

Ser omtrent like stor ut som en GLC i den videoen. Interessant!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

feistydolphin

Sitat fra: daktari på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:29
Ser omtrent like stor ut som en GLC i den videoen. Interessant!
Det var ingen dårlig sammenligning; Ioniq 5 er litegranne lavere, men ellers har de ganske lik lengde/bredde, og ser GLC også har lang akselavstand (287 cm vs 300 cm på Ioniq).

Håper Hyundai Norge følger tirsdagsrutinen og sender oss en e-post kl 09:30 i dag... :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA