Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopass

Startet av Elken, tirsdag 17. november 2020, klokken 11:59

« forrige - neste »

Elken

Hei,

nettopp fåt elbil, så usikker på om jeg trenger autopass?
Bor i Oslo:)

talisker

Ja, det må du ha for å få rabattert eller gratis passering. Det tar et par minutter å bestille på Fjellinjen, så bare gjør det med en gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elken

Sitat fra: talisker på tirsdag 17. november 2020, klokken 12:02
Ja, det må du ha for å få rabattert eller gratis passering. Det tar et par minutter å bestille på Fjellinjen, så bare gjør det med en gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Okay. Takk for svar.
Må jeg ha stor klump i vindu fortsatt? har ikke hatt bil på 10 år:)

Counterpointer

Sitat fra: Elken på tirsdag 17. november 2020, klokken 12:06
Må jeg ha stor klump i vindu fortsatt? har ikke hatt bil på 10 år:)
Nei, den kan du legge i hanskerommet så lenge du har registrert avtale.

Elken

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 17. november 2020, klokken 12:33
Sitat fra: Elken på tirsdag 17. november 2020, klokken 12:06
Må jeg ha stor klump i vindu fortsatt? har ikke hatt bil på 10 år:)
Nei, den kan du legge i hanskerommet så lenge du har registrert avtale.

Knall. Takk:)

trykkertor

Mange brukere på elbilforum vet bedre en Autopass-Norge om hvor brikken skal være.
Autopass-Norge sender bare brikken på tull. Du velger selv om du vil ha den hjemme, i bilen, på hytten eller uteboden.
Derfor er det bare tull det jeg leser på autopass.no

SitatAutoPASS-brikken er knyttet til registreringsnummeret på bilen din. Når du bestiller brikke inngår du samtidig avtale med et bompengeselskap. Depositum for brikken er 200 kroner. Brikken mottar du i posten. Den skal festes på innsiden av frontruten.
Hvorfor var du så dum å bestille brikke???
Hadde den ikke kommet i posten hadde du sluppet undringen om den skal være i bilen.

SitatBrikken skal monteres på innsiden av frontruten ved hjelp av et feste som følger med den nye brikken.
What!? Hvorfor er det feste med??

SitatBrikken plasseres øverst på innsiden av
frontruten.
Hvis ruten har et skravert felt ved
speilet, skal brikken plasseres der.
Hæh! 
Jeg har lest at den kan monteres i frunk, under panser, i hanskerom, i en skuffe hjemme.......


SitatEr du i tvil om plassering av brikken, kan du
finne informasjon i instruksjonsboken til bilen
din eller hos forhandleren av bilmerket ditt.
Hmmm.... Kikket raskt gjennom instruksjonsboken til vår elbil.
Det var ikke bilde av hverken kjøkkenskuff, frunk eller bod.
Det er et helt eget avsnitt om at brikken monteres oppe til høyre for speilet i frontruten. Både med tekst og bilde.

Hvordan kan Autopass og bilprodusentene ta så feil......
Jeg skal rett ut og demontere brikken i vår bil.

Øyvind.h

Fjellinjen har faktisk laget veiledning for flere bilmodeller for de som synes det er vanskelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Dette er et meget sårt tema  :D

1. Du kan velge å ikke tegne avtale og kjøre uten brikke - betale grunnsatser
2. Du kan velge å tegne avtale - feste brikke i ruta - få rabatterte priser
3. Du kan velge å tegne avtale - ikke feste brikke i ruta - få rabatterte priser

Valget er ditt.

Det du ikke trenger å gjøre er å fortelle internett at du har valgt alternativ 3  ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Og Fjellinjen samt Vegfinans (som jeg begge har snakket med) sier at det er helt greit å ha brikken i hanskerommet da de nå baserer seg på skiltgjenkjenning og det er kun hurtigere oppdatering på nettsiden som er forskjellen med brikke vs skilt.

Men hva vet de, de bare jobber med dette

Poenget med brikke (tror jeg) er å kunne ta depositum for denne.....

Henger også igjen fra «gamle dager» hvor de manuelt måtte sjekke bilder av biler uten brikke, dette gjør de ikke lengre.

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på tirsdag 17. november 2020, klokken 19:44
Dette er et meget sårt tema  :D

.....


Det du ikke trenger å gjøre er å fortelle internett at du har valgt alternativ 3  ;)
Word

Øyvind.h

#10
Noen på kundesenteret sier altså at det går fint å kjøre uten brikke. De som jobber med manuell kontroll av bilder er sikkert kjempefornøyde med det svaret når de sitter med møkkete eller snødekte skilt. Offisielt kreves brikke.

Så følger man det svaret som passer en selv best. Brikke plager ikke meg og jeg forstår ikke den store aversjonen mot å montere den. Det er enkelt, og bilene har normalt avsatt plass til den. Om en synes det er vanskelig finnes det mange guider. Er det prinsippsak hjelper hverken guider eller informasjon i avtalen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Philip Marlowe

Legg bombrikken i hanskerommet eller i kjellerboden, da skaper vi jo flere arbeidsplasser hos bompengeselskapene ved at mange bilskilt må punches manuelt. Mindre penger til vei og kollektivtrafikk.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. november 2020, klokken 19:54
Brikke plager ikke meg og jeg forstår ikke den store aversjonen mot å montere den.

Samme her. Når jeg av og til synes jeg ser noe stygt i frontruta på en ellers fin bil er det sjelden det er bombrikka jeg reagerer på, for å si det sånn...  :laugh: :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hanche

Det styggeste du ser bak frontruta på min bil er nok sjåføren.  :D
Men det er det vanskelig å gjøre noe med.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA