Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

oivindg

Her kan vi poste resultater etterhvert som folk får kjørt bilen under forskjellige forhold.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

oivindg

#1
Første praktiske test gjort av Nybiltester.

https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-volvo-xc40-recharge-p8-pure-electric-awd/

"Vi har en testløype på 71km der det er omlag 50/50 med småveier som har 50-70 km/t og motorvei med 100 km/t.

I pluss 6-8 grader, fuktig asfalt, men ikke klissvåt, med piggfrie vinterdekk, så landet forbruket på 22,6 kWt/100km.

Bilen svei av 20% av strømmen på batteriet, noe som skulle tilsi at man kunne kjørt med tilsvarende forbruk i 355km.

Med tanke på at dette var langt fra optimale forhold er vi meget optimistiske med tanken på å oppnå WLTP rekkevidden på 417km en sommerdag på sommerdekk."

Testen er gjort med 19-tommere. Dessverre henger det ikke sammen når han sier at han svei av 20% av strømmen. Dette betyr i så fall at batteriet har 80kWh reell kapasitet. Med 75kWh kapasitet blir rekkevidden ved 22.6kWh/100km bare 332 kilometer.

Han nevner også at han så over 30kWh/100km i 110 km/t.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

sims

Det er noe muffens med forbrukstallene på Volvos nettsider. Det er oppgitt 24,1kwh/100km forbruk, men 414km wltp rekkevidde. Det skulle vel gi ca 100kwh batteri - og så stort er det ikke [/img]

Stikkkontakt

Sitat fra: sims på mandag 16. november 2020, klokken 22:43
Det er noe muffens med forbrukstallene på Volvos nettsider. Det er oppgitt 24,1kwh/100km forbruk, men 414km wltp rekkevidde. Det skulle vel gi ca 100kwh batteri - og så stort er det ikke [/img]

Igjen.
Forbruket inkluderer ladetap.
Det er derfor ikke nøyaktig matematisk relasjon mellom batterikapasitet, wltp-forbruk og wltp rekkevidde. Slik er det for alle biler.

Skorpo

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 16. november 2020, klokken 23:50



Igjen.
Forbruket inkluderer ladetap.

Denne må du nok ta mange gonger,  for dette er ikkje lett å forstå.

Men er det slik at regenerert strøm kan brukast i tillegg?

Tellus

Regnerert strøm inngår i tallene selvfølgelig.

Trond Svenning

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 16. november 2020, klokken 23:50
Igjen.
Forbruket inkluderer ladetap.
Det er derfor ikke nøyaktig matematisk relasjon mellom batterikapasitet, wltp-forbruk og wltp rekkevidde. Slik er det for alle biler.
Jeg prøver å forstå sammenhengen og spør derfor:
Batteriet tilføres effekt under lading. Er da det omtalte ladetapet differansen mellom tilført effekt og lagret effekt?
Det vil være vanskelig å måle dette nøyaktig, fordi den reelle differansen påvirkes bla. av hvor mye lading som var på batteriet før man begynte å lade. Den påvirkes også av hvor lenge ladingen pågår, da noe av den tilførte effekten vil være vedlikeholdslading av et full-ladet batteri. Videre så har vel bilen et visst forbruk under lading også.

Er det dette som beskrives som ladetap?
Volvo XC40 Twin - MY24

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 17. november 2020, klokken 09:14
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 16. november 2020, klokken 23:50
Igjen.
Forbruket inkluderer ladetap.
Det er derfor ikke nøyaktig matematisk relasjon mellom batterikapasitet, wltp-forbruk og wltp rekkevidde. Slik er det for alle biler.
Jeg prøver å forstå sammenhengen og spør derfor:
Batteriet tilføres effekt under lading. Er da det omtalte ladetapet differansen mellom tilført effekt og lagret effekt?
Det vil være vanskelig å måle dette nøyaktig, fordi den reelle differansen påvirkes bla. av hvor mye lading som var på batteriet før man begynte å lade. Den påvirkes også av hvor lenge ladingen pågår, da noe av den tilførte effekten vil være vedlikeholdslading av et full-ladet batteri. Videre så har vel bilen et visst forbruk under lading også.

Er det dette som beskrives som ladetap?

Ja. Det er ganske enkelt forklart antall kwh som må hentes ut av veggen for at bilen skal rulle 100 km.
For at batteriet skal lagre 1 kwh må det tilføres mer enn 1 kwh. Dette varierer fra bil til bil, og det varierer med temperatur,ladeeffekt og andre forhold.
Men WLTP-Forbruk x WLTP-rekkevidde blir alltid et mye høyere tall enn nettokapasiteten på batteriet. 10-30% mer.

"Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery's energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing."

Trond Svenning

Volvo XC40 Twin - MY24

chargedup

Selve ladetapet er enkelt forklart all energi som blir omgjort til varme under lading. Når du lader bilen din, blir laderen og batteriet ditt varmt og denne energien blir ikke lagret i batteriet ditt. Akkurat som en bensinmotor som har lav energieffektivitet fordi mye av energien tilført blir omgjort til varme. Siden dieselmotorer er mer effektive enn bensinmotorer trenger de normalt sett en tilleggsvarmer (std på norske dieselbiler) for å bli varm under kjøring på vinteren av samme grunn.

Elbilforeningen mener at man har ca 10-15% ladetap  https://elbil.no/gode-argumenter-til-elbildiskusjonen/ .
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Er det virkelig noen som tror ladetapet ikke er matematisk mulig å beregne, gitt at testen skal foregå ved en forutbestemt og oppgitt temperatur?


Selvsagt er det noen variabler, men ved f.eks. 20 gjentatte forsøk under de samme forholdene, skal faktisk avviket være minimalt, og vi kan derfor konkludere med at tapet under testforhold er absolutt å regne som en beregnbar verdi.


Det er ikke slik at ladetapet plutselig og ukontrollert skjer, uten at vi snakker om at det da er en feil ute og går. Nei, her høres det jammen ut som vikarierende motiv for å bortforklare at bilen har et høyere forbruk enn den burde hatt under de gitte forhold.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Skorpo

Sitat fra: chargedup på tirsdag 17. november 2020, klokken 10:02
Elbilforeningen mener at man har ca 10-15% ladetap  https://elbil.no/gode-argumenter-til-elbildiskusjonen/ .
Eg må ha ladetapet inn med teskei. Det varierer vel først og fremst med lademåten. Men når vi samanliknar produktark for ulike bilar, er det noko som skurrar:

id3 -  forbruk 14,5 kwh/100 km , 58 kwh batteri, 420 km wltp-rekkevidde (dvs. batteriforbruk 13,8 kwh/100 km) - ladetap 5 %
xc40 - forbr.  24,1 kwh/100 km , 78 kwh batteri, 417 km wltp-rekkevidde (dvs. batteriforbruk 18,7 kwh/100 km) - ladetap 22 %

Er dette ein samanlikning av eple mot pærer, juksar vw med tala eller er det eg som ikkje forstår samanhengen?

chargedup

Ja, det var en grunn til at jeg brukte kilde på det utsagnet;). Selv om jeg har såkalt smart lader som sier hvor mange kWt den har brukt har jeg aldri giddet å skrive statistikk på mine ladesesjoner, så jeg aner har null peiling på hva ladetapet mitt er. Ladetapet blir uansett varme, til glede for alle som parkerer i garasjen. Helt enig at et spenn på disse to bilene på 5-22% er stort, hvis utregninger og tall stemmer.

Mulige grunner til forskjeller fra forskjellige produsenter:
Laderen (den innebygde i bilen) kan ha dårligere effektivitet på en vs en annen produsent.
Laderen/bilen kan være satt opp til 1,4kW mens den andre bilen gir 7,5 eller 11kW i testen.
VW og Polestar kan kjøpe batteri fra forskjellig produsent og/eller de kan ha annen batterikjemi og/eller de kan ha forskjell på batterikjøling (mer strømkrevende vifter osv) og temperaturtoleranser ved lading osv osv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

En annen kilde er jo batteriets faktiske nettokapasitet. Er dette 100% bekreftet ?

Trond Svenning

Vi diskuterer ladetap. Jeg ser ikke det som så veldig interessant. Det blir litt som om det renner lite eller mye utenfor tappepistolen når du fyller bensin eller diesel på bilen. Du taper litt eller mer penger, men når det er fullt, så er det fullt. Uansett hvor mye som rant utenfor (eller gikk med til ladetap).
Diskusjonen om hvor langt du kan kjøre på full tank eller fullt batteri, må vel være mer interessant. Ikke hvor mye du fikk på (tanken eller batteriet) i forhold til hvor mye du fylte på. Mener nå jeg.

Men, diskusjonen og klarifiseringen om hva ladetap er, er jo helt på sin plass.
Volvo XC40 Twin - MY24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA