Jeg ville definitivt brukt mer energi med denne "One Pedal"-løsningen. Teslaen jeg kjører i dag gir kun regen på gasspedalen, ingen mekanisk bremsing. Dermed merker jeg med en gang om regen er begrenset pga. kaldt eller fullt batteri. Da legger jeg automatisk om kjørestilen og slipper pedalen mye lengre foran krappe svinger, kryss, bakketopper osv.
På strekninger der bilen kan ligge i fartsgrensa på cruise control så gjør den nesten alltid det og da spiller ikke programmering av gasspedalen inn i det hele tatt. Er det en bratt bakke og bremser må brukes for å holde farten nede så fikser CC det.
Det vil sitte langt inne å kjøpe en bil der jeg har null føling med hvor mye regen som er tilgjengelig, og der det blandes inn bremsing ved bruk av gasspedal eller regen ved bruk av bremsepedal. En funksjon pr. pedal takk, det gjør kjøringen mye mer forutsigbar for min del.
Det finnes såvidt jeg vet ingen elbiler som gir mekanisk bremsing ved bruk av gasspedalen, da er det kun regenerativ bremsing. Så med alle andre elbiler merker du svakere regenerativ bremsing på samme måte.
Skal du raskere ned i fart enn det dette gir, må du bruke mekanisk bremsing, og da er det foten på bremsepedalen. Så vidt jeg vet vil det først være regenerativ bremsing, også på Teslaer, så skal du bruke bare mekanisk bremsing må du enten sette bilen i N eller tråkke hardt på bremsepedalen. Derfor må du og ta harde nedbremsinger innimellom for å fjerne overflaterust på biler som ikke selv påfører påløpsbrems med jevne mellomrom.
ACC styrer dette med bare regenerativ bremsing, så igjen, må den stoppe raskere, så må enten sjåfør bruke bremsepedalen eller bilen koble inn bremsene ved hjelp av antikollisjonssystemet. Men her snakker man om når man selv kjører bilen, så det blir feil å bringe inn ACC i diskusjonen. Den er nemlig zero pedal driving...
Om man liker eller ikke liker one pedal driving, er rett og slett en smakssak. Men tror mange som ikke liker det, rett og slett ikke liker det fordi det er uvant, og for langt fra hvordan tradisjonell bilkjøring må foregå. Og selv med ice-bil, er det ikke alle som er fortrolig med å kjøre nedoverbakker med motorbremsing, og man sliter derfor unødvendig mye på bremsene.
I lange nedoverbakker med ice-bil risikerer man dessuten langt lettere at bremsene går for varme, og man risikerer å enten miste bremsene eller at det oppstår lekkasje og med fare for brann når bremsevæsken antennes. Derfor anbefales å gire ned og bremse med motor, og heller pumpebremse for å dempe farta en god del, og så la bremsene få kjøle seg litt før neste nedbremsing. Om nødvendig, og ta en stopp i bakken for å la bremser og drivverk få kjøle seg ned, ved lange og bratte nedstigninger.