Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

oivindg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. mars 2022, klokken 13:16
Jeg ville definitivt brukt mer energi med denne "One Pedal"-løsningen. Teslaen jeg kjører i dag gir kun regen på gasspedalen, ingen mekanisk bremsing. Dermed merker jeg med en gang om regen er begrenset pga. kaldt eller fullt batteri. Da legger jeg automatisk om kjørestilen og slipper pedalen mye lengre foran krappe svinger, kryss, bakketopper osv.

På strekninger der bilen kan ligge i fartsgrensa på cruise control så gjør den nesten alltid det og da spiller ikke programmering av gasspedalen inn i det hele tatt. Er det en bratt bakke og bremser må brukes for å holde farten nede så fikser CC det.

Det vil sitte langt inne å kjøpe en bil der jeg har null føling med hvor mye regen som er tilgjengelig, og der det blandes inn bremsing ved bruk av gasspedal eller regen ved bruk av bremsepedal. En funksjon pr. pedal takk, det gjør kjøringen mye mer forutsigbar for min del.
Da er det sikkert lurt å ikke kjøpe en XC40.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

batterimannen

Jeg digger one pedal driving. Hvorfor bruke 2 pedaler for gass og brems når man kan bruke 1.

Jeg kjører mest i Oslo og Bærum hvor det er 200 meter mellom hver rundkjøring/lyskryss/fotgjengerovergang (med folk) og da er det utrolig deilig å bare justere trykket på høyrefoten.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

CCTesla

Jeg lurte mest på om man merker en betydelig forskjell på forbruk hvis man bruker one pedal.
Kjører daglig en Tesla model 3 og innstillingene som jeg har, er tilsvarende.

Jeg prøvekjørte en Volvo C40 og jeg likte godt bilen, bortsett fra forbruket.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. mars 2022, klokken 13:16
Jeg ville definitivt brukt mer energi med denne "One Pedal"-løsningen. Teslaen jeg kjører i dag gir kun regen på gasspedalen, ingen mekanisk bremsing. Dermed merker jeg med en gang om regen er begrenset pga. kaldt eller fullt batteri. Da legger jeg automatisk om kjørestilen og slipper pedalen mye lengre foran krappe svinger, kryss, bakketopper osv.

På strekninger der bilen kan ligge i fartsgrensa på cruise control så gjør den nesten alltid det og da spiller ikke programmering av gasspedalen inn i det hele tatt. Er det en bratt bakke og bremser må brukes for å holde farten nede så fikser CC det.

Det vil sitte langt inne å kjøpe en bil der jeg har null føling med hvor mye regen som er tilgjengelig, og der det blandes inn bremsing ved bruk av gasspedal eller regen ved bruk av bremsepedal. En funksjon pr. pedal takk, det gjør kjøringen mye mer forutsigbar for min del.
Det finnes såvidt jeg vet ingen elbiler som gir mekanisk bremsing ved bruk av gasspedalen, da er det kun regenerativ bremsing. Så med alle andre elbiler merker du svakere regenerativ bremsing på samme måte.

Skal du raskere ned i fart enn det dette gir, må du bruke mekanisk bremsing, og da er det foten på bremsepedalen. Så vidt jeg vet vil det først være regenerativ bremsing, også på Teslaer, så skal du bruke bare mekanisk bremsing må du enten sette bilen i N eller tråkke hardt på bremsepedalen. Derfor må du og ta harde nedbremsinger innimellom for å fjerne overflaterust på biler som ikke selv påfører påløpsbrems med jevne mellomrom.

ACC styrer dette med bare regenerativ bremsing, så igjen, må den stoppe raskere, så må enten sjåfør bruke bremsepedalen eller bilen koble inn bremsene ved hjelp av antikollisjonssystemet. Men her snakker man om når man selv kjører bilen, så det blir feil å bringe inn ACC i diskusjonen. Den er nemlig zero pedal driving...

Om man liker eller ikke liker one pedal driving, er rett og slett en smakssak. Men tror mange som ikke liker det, rett og slett ikke liker det fordi det er uvant, og for langt fra hvordan tradisjonell bilkjøring må foregå. Og selv med ice-bil, er det ikke alle som er fortrolig med å kjøre nedoverbakker med motorbremsing, og man sliter derfor unødvendig mye på bremsene.

I lange nedoverbakker med ice-bil risikerer man dessuten langt lettere at bremsene går for varme, og man risikerer å enten miste bremsene eller at det oppstår lekkasje og med fare for brann når bremsevæsken antennes. Derfor anbefales å gire ned og bremse med motor, og heller pumpebremse for å dempe farta en god del, og så la bremsene få kjøle seg litt før neste nedbremsing. Om nødvendig, og ta en stopp i bakken for å la bremser og drivverk få kjøle seg ned, ved lange og bratte nedstigninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

oivindg

Sitat fra: RJK på mandag 07. mars 2022, klokken 18:59
Det finnes såvidt jeg vet ingen elbiler som gir mekanisk bremsing ved bruk av gasspedalen, da er det kun regenerativ bremsing.
Ganske sikker på at XC40 bremser mekanisk når du slipper opp gasspedalen og bilen er nær 100% SOC.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: oivindg på mandag 07. mars 2022, klokken 20:15
Sitat fra: RJK på mandag 07. mars 2022, klokken 18:59
Det finnes såvidt jeg vet ingen elbiler som gir mekanisk bremsing ved bruk av gasspedalen, da er det kun regenerativ bremsing.
Ganske sikker på at XC40 bremser mekanisk når du slipper opp gasspedalen og bilen er nær 100% SOC.
Intet av det jeg kan se på Volvo sine sider, eller etter søk, som støtter dette. Jeg regner da ikke med rens av bremseskivene eller nødstoppsfunksjoner, men innenfor ren kjøring. Også prøvd å søke på manualen/brukerhåndboken. Ville trodd de beskrev dette om det stemte.

Du vil nok ha noe regenerativ bremsing selv ved/rundt 100 %, men den vil være ganske svak frem til det er plass på batteriet til energien, eller det den lar gå i rent varmetap. Men godt svakere enn om du har tilgang til full gjenvinning på regenerativ bremsing.

Men finner du informasjon som tilsier at jeg tar feil her, så er jeg lydhør og lærevillig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: CCTesla på mandag 07. mars 2022, klokken 17:53
Jeg lurte mest på om man merker en betydelig forskjell på forbruk hvis man bruker one pedal.
Kjører daglig en Tesla model 3 og innstillingene som jeg har, er tilsvarende.

Jeg prøvekjørte en Volvo C40 og jeg likte godt bilen, bortsett fra forbruket.

Det er fordi Vovlo XC40 og C40 generelt har høyt forbruk, og ikke pga one pedal. Hvis man kjører likt så har ikke one pedal høyere forbuk enn å kjøre uten. Hvis du derimot ikke bremser ned før rundkjøringer, inn på forkjørsveier, dropper høyre-regelen og bremsing for fotgjengere, så sparer du strøm... men det kan du gjøre både med og uten one pedal.

https://www.youtube.com/watch?v=LixPJqo07pc
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

oivindg

#172
Sitat fra: RJK på mandag 07. mars 2022, klokken 20:57
Sitat fra: oivindg på mandag 07. mars 2022, klokken 20:15
Sitat fra: RJK på mandag 07. mars 2022, klokken 18:59
Det finnes såvidt jeg vet ingen elbiler som gir mekanisk bremsing ved bruk av gasspedalen, da er det kun regenerativ bremsing.
Ganske sikker på at XC40 bremser mekanisk når du slipper opp gasspedalen og bilen er nær 100% SOC.
Intet av det jeg kan se på Volvo sine sider, eller etter søk, som støtter dette. Jeg regner da ikke med rens av bremseskivene eller nødstoppsfunksjoner, men innenfor ren kjøring. Også prøvd å søke på manualen/brukerhåndboken. Ville trodd de beskrev dette om det stemte.

Du vil nok ha noe regenerativ bremsing selv ved/rundt 100 %, men den vil være ganske svak frem til det er plass på batteriet til energien, eller det den lar gå i rent varmetap. Men godt svakere enn om du har tilgang til full gjenvinning på regenerativ bremsing.

Men finner du informasjon som tilsier at jeg tar feil her, så er jeg lydhør og lærevillig.
Husker at jeg leste det på nettet mens jeg ventet på bilen i begynnelsen av 2021, men jeg finner det ikke igjen. Volvo hadde gjort det slik for at bilen skulle være mest mulig forutsigbar. Det var også nevnt i et par av testene på YouTube. Orker ikke se gjennom alle på nytt, men her er i alle fall en av dem:

https://www.youtube.com/watch?v=szVS2uO_uMc&t=105s

Jeg testet det selv da jeg fikk bilen. Ladet til 100% og merket kraftig bremsing på OPD uten at det gjorde utslag på regen i dashbordet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

OK, så Volvo har muligens lagt dette inn i funksjonen "One-pedal driving", gitt at batteriet er fullt eller tilnærmet fullt. Da skal jeg ta det som sterk indisie ihvertfall, et dette er programmert inn. Synes dog det er merkelig at ikke Volvo har beskrevet dette på sidene sine.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA