Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overføre Seat Frii avtale etter 6 mnd

Startet av shorizo, søndag 15. november 2020, klokken 12:52

« forrige - neste »

shorizo

Hei. Er det noen som vet om det er mulig å overføre sin Frii avtale etter at man har hatt bilen i over 6 mnd? Jeg gikk for denne bilen som en ventepølse, men nå får jeg levert min Tesla model 3 neste uke og jeg har en kompis som gjerne vil ta over den om dette er mulig.

arthur

Har sett at det samme spørsmålet har blitt stilt en rekke ganger på diverse fora inklusive FB, og med et unntak har svaret vært et klart nei, men den eneste som kan gi deg svaret er vel din avtalepartner vil jeg tro.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mr Oizo

Det ligger nå 2 biler på Finn som skal "selges" som leasingavtale. Den ene er innskudd på 20 tusen og den andre på 50!! tusen. Så det er definitivt noen som tror de skal tjene gode penger på disse bilene. Virker ikke som de er klar over betingelsene som er satt i hele tatt.

shorizo

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 15. november 2020, klokken 18:21
Det ligger nå 2 biler på Finn som skal "selges" som leasingavtale. Den ene er innskudd på 20 tusen og den andre på 50!! tusen. Så det er definitivt noen som tror de skal tjene gode penger på disse bilene. Virker ikke som de er klar over betingelsene som er satt i hele tatt.

Ja, så de bilene ligge ute på finn. Kontaktet ene av dem som solgte avtalen sin og han sier han har fått bekreftet av Møller Finans at de kan overføre avtale videre.

RJK

Nå var det vel ingen innskudd på Seat Free-abonnementet, så enten har de vanlig leasingavtale, eller så prøver de seg på en hvit en...


Tipset selv en kollega om dette abonnementet, og han skrev seg rett på, og fikk bil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Vanlig leasingavtale som kan sies opp med en måneds varsel?

Skulle det være behov for å gå fra leasingen før utløp, har avtalen dessuten ingen bindingstid og kan i sin helhet sies opp med kun 1 måned oppsigelsestid.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=197970073
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på søndag 15. november 2020, klokken 20:55
Vanlig leasingavtale som kan sies opp med en måneds varsel?

Skulle det være behov for å gå fra leasingen før utløp, har avtalen dessuten ingen bindingstid og kan i sin helhet sies opp med kun 1 måned oppsigelsestid.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=197970073


Ja, her prøver man seg på innskudd, og det er vel på grensen til svindel siden det ikke var innskudd på avtalen fra Seat/Møller. 50 000 dekker jo leien for 25,6 måneder, og altså mye lengre enn vedkommende har hatt bilen.


Går man inn på en slik avtale, så vil vedkommende tjene grovt på å dytte avtalen over til andre. Burde jo blitt innrapportert både til Møller og Finn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

For egen del har jeg liten (ingen) tro på at man har fått lov til å videreformidle en slik avtale selv om navngitt person/er på FB hevder at de har fått lov til det av Møller Finans, men at man får en kompensasjon av ny leietaker for dette er vel ikke svindel eller nærmest svindel så lenge det er avtalefrihet og Møller tillater en overførsel av leieforholdet?
Har selv nettopp fått bilen og veldig fornøyd både med bilen og avtalen så langt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Når eier har hat bilen i kanskje så mye som 6 måneder, og derved betalt 11 706 (pluss kanskje litt startgebyr), og mener hen fortjener en bonus på rundt 38 000,- + dekke av alle sine leiekostnader under dekke av starleie som vedkommende IKKE har hatt, så mener jeg helt klart at dette er ihvertfall på grensen til svindel.


For å ta poenget igjen, vedkommende har aldri betalt startleie, og om hen påstår det, så er det altså total løgn.


Og dessuten, dette var et abonnement vedkommende står helt fritt til å avslutte på ca 1 måneds varsel. Hen kunne bare gitt skriftlig beskjed til Møller om at abonnementet sies opp. Men her forsøker altså vedkommende å få dekket alle sine kostnader og en feit fortjeneste på toppen av dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Men hva er prinsipielt galt med å ta en fortjeneste/tjene penger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Feil spørsmål. Det er ikke galt å tjene penger. Det er den mulige løgnen som er problemet her.


Eneste som gjør at jeg er litt tilbakeholden med å konkludere med at det faktisk er løgn og svindel, er at jeg ikke har kommunisert med selger og dermed hørt/lest hvilke påstander som fremkommer, men når det informeres om et innskudd som ikke eksisterer, så er man ihvertfall helt på kanten her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

#11
Jeg oppfatter ikke at selger selv har betalt et innskudd, men ønsker en "kompensasjon" (her kalt innskudd) fra en potensiell kjøper for å kunne overta en leasingavtale som er svært gunstig.

Oppdatering!

Tok en telefon til Møller Finans som sa at så lenge den som overtok avtalen betalte gebyret på 4+ og ble funnet kredittverdig som var det ikke noe problem å overføre avtalen. At noen tok seg betalt for dette var de ikke kjent med og hadde vel egentlig ingen kommentarer til.

Så kanskje jeg skal selge min avtale også? 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Stikkkontakt

Jeg betaler 2.590 pr mnd for Frii. Syns ikke det er så veldig gunstig. Er jo bare 10000 km i året. Det er altfor lite. Bruker forresten ikke bilen selv, men abonnementet står på meg ettersom det stod i kntrakten at den ikke kunne overføres til andre.

gullgutten

Sitat fra: arthur på mandag 16. november 2020, klokken 15:42
Jeg oppfatter ikke at selger selv har betalt et innskudd, men ønsker en "kompensasjon" (her kalt innskudd) fra en potensiell kjøper for å kunne overta en leasingavtale som er svært gunstig.

Oppdatering!

Tok en telefon til Møller Finans som sa at så lenge den som overtok avtalen betalte gebyret på 4+ og ble funnet kredittverdig som var det ikke noe problem å overføre avtalen. At noen tok seg betalt for dette var de ikke kjent med og hadde vel egentlig ingen kommentarer til.

Så kanskje jeg skal selge min avtale også? 8)

Si fra om du er villig til å selge avtalen din for en tusen lapp  :laugh:

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA